28.4.2017 Liikenne Ensin kinkku, nyt munkki – paistorasvat polttoaineeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste ja Fazer Leipomot yhdistävät voimansa Munkkitemppu-kampanjassa. Vapun munkkien paistosta syntyvästä paistorasvasta jalostetaan uusiutuvaa dieseliä. Munkkitemppu on jatkoa Kinkkutempulle, eli joulun tienoolla toteutetulle kiertotalouskokeilulle, jossa joulukinkkujen paistorasvat kerättiin talteen ja tiristettiin dieseliksi. Munkkitemppu-kampanjassa Neste ja Fazer Leipomot yhdistävät voimansa hyväntekeväisyyden nimissä. Leipomoiden vapun munkkien paistosta syntyvästä paistorasvasta jalostetaan uusiutuvaa dieseliä, jonka arvoa vastaava summa lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Lahjoituksen saa SOS-Lapsikylä ja se käytetään kesäleiritoimintaan. Kampanjatiedotuksen mukaan kolmen munkin paistorasvalla syntyneellä, uusiutuvalla polttoaineella voi ajaa noin kilometrin pituisen matkan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on oikea paikka rasvajätteelle? Munkkitempulla halutaan edellisen tempun tavoin nostaa esiin kiertotalouden ja kierrätyksen mahdollisuuksia, sillä useille jätteille ja tähteille on olemassa uusia käyttökohteita. Munkkitempussa mukana olevat yhtiöt kertovat myös haluavansa muistuttaa kotona munkinpaiston yhteydessä syntyvän rasvajätteen oikeasta loppusijoituksesta. Oikea paikka kotimunkkien rasvajätteelle on komposti tai sekajäte, ei missään tapauksessa viemäri. Pienen määrän rasvaa voi imeyttää suoraan biojätteen sekaan, mutta iso määrä öljyä kannattaa laittaa sekajätteen joukkoon. Rasva tulisi tällöin pakata esimerkiksi käytettyyn öljypulloon. Tätä ei välttämättä jokainen munkinpaistaja muistuttamatta muista. 16 miljoonaa munkkia Ympäristökysymykset herättävät entistä enemmän keskustelua, ja kiertotaloudesta on tullut merkittävä trendi maailmanlaajuisesti. t Resurssien tehokas käyttö on myös liiketaloudellisesti kannattavaa, joten innovatiivisia kierrätystapoja tutkittanee jatkossakin. – Innostuimme heti yhteistyöajatuksesta, sillä Fazerin ensisijainen tavoite on ehkäistä jätteen syntymistä ja vähentää sen määrää, kertoo yritysvastuujohtaja Nina Elomaa Fazerilta. – Haluamme Munkkitempun avulla havainnollistaa, kuinka jätteitä ja tähteitä voidaan käyttää uudelleen ja valmistaa uusia tuotteita, tässä tapauksessa uusiutuvaa dieseliä”, Nesteen vastuullisuusjohtaja Johan Lunabba jatkaa. Vappu oli luonteva ajankohta yhteistyölle, sillä suomalaiset ovat ahkeria munkinsyöjiä. Munkkihimo ei kuitenkaan rajoitu vain vappuun, sillä Fazer kertoo, että yhtiön valmistamia Omar ja Berliininmunkkeja syödään vuosittain yhteensä noin 16 miljoonaa kappaletta, eli laskennallisesti jokainen suomalainen syö vuosittain kolme Fazerin munkkia. Saippuaa tai asfalttia Normaalisti Fazerin paistorasvat päätyvät asfaltti- ja saippuateollisuuden raaka-aineeksi, eli kaatopaikan täytettä ne eivät ole ilman Munkkitemppuakaan. Neste puolestaan kertoo hyödyntävänsä jo muun muassa kaiken suomalaisessa lihanjalostuksessa syntyvän rasvajätteen uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi. Nesteen mukaan suomalaiset autoilijat voivat ostaa 100 prosenttisesti jätteistä ja tähteistä valmistettua polttoainetta usealta pääkaupunkiseudun asemalta, sekä yhdeltä asemalta niin Turusta kuin Tampereeltakin. Tuote myydään Neste MY uusiutuvan dieselin nimellä ja sen hiilijalanjälki on valmistajan mukaan tavalliseen fossiiliseen dieseliin verrattuna jopa 90 prosenttia pienempi. Lähde: Neste Kuva: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku