19.2.2022

GTÜ-katsastustilasto 2022: isomman keskiluokan kärjessä Mersu, Audi ja Subaru

GTÜ isomman keskiluokan katsastus viat
Mercedes-Benz C-sarja pärjää useissa ikäluokissa hienosti.

Automallin vähävikaisuus saman kokoluokan ja ikäluokan kilpailijoihin verrattuna paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta.

Saksalaiset automallit sekä japanilainen Subaru porskuttavat kärjessä kattavan katsastustilaston isomman keskiluokan autoissa. GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että isomman keskiluokan parhaat eli vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz C-sarja, Mercedes-Benz CLA, Audi A4, Mercedes-Benz CLA ja Subaru Legacy/Outback.

Isomman keskiluokan huonoimmat eli runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat vastaavasti Hyundai i40, Peugeot 508, Citroën C5, Ford Mondeo ja Citroën C5.

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz C-sarja, Alfa Romeo Giulia ja Mercedes-Benz CLA.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Giulia yllättää

Alfa Romeo Giulia

Nykyisen Alfa Romeo Giulian kakkostila jo toistamiseen on yllätys, sillä Alfa Romeo on yleensä ollut runsasvikainen. Giulia oli neljäntenä 4–5-vuotiaiden ryhmässä. Myös pykälää pienempi Alfa Giulietta on kymmenen kärjessä -listalla kahdessa vanhimmassa ikäluokassa. Ilmeisesti Alfa Romeon laatu on paranemaan päin?

Nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä ison keskiluokan kolme heikointa mallia ovat Hyundai i40, Renault Talisman ja Volvo S60/V60.

Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2020–30.6.2021. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom -katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista.

Jarrut, kori, alusta, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.

Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia.  Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi keskiluokka 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Mercedes-Benz C-sarja (1,51)

Alfa Romeo Giulia (2,31)

Mercedes-Benz CLA (2,37)

Audi A4 (3,18)

Volkswagen Passat (3,75)

Toyota Avensis (3,98)

BMW 3-sarja (4,49)

Mazda 6 (4,77)

Škoda Superb (4,98)

Opel Insignia (5,48)

Jaguar XE (5,87)

Peugeot 508 (5,92)

Ford Mondeo (6,10)

Volvo S60/V60 (6,28)

Renault Talisman (6,63)

Hyundai i40 (7,15)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

Isompi keskiluokka, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Mercedes-Benz CLA (4,83)

Audi A4 (5,23)

Mercedes-Benz C-sarja (5,30)

Alfa Romeo Giulia (5,77)

Mazda 6 (5,97)

Toyota Avensis (6,85)

Honda Accord (6,94)

Škoda Superb (7,58)

Jaguar XE (7,81)

Volvo S60/V60 (8,69)

BMW 3-sarja (8,94)

Volkswagen Passat (9,09)

Ford Mondeo (12,44)

Opel Insignia (13,62)

Hyundai i40 (13,74)

Citroën C5 (17,10)

Peugeot 508 (18,15)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Isompi keskiluokka, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A4 (10,57)

Mercedes-Benz CLA (10,94)

Mercedes-Benz C-sarja (11,91)

Mazda 6 (12,26)

BMW 3-sarja (13,60)

Škoda Superb (13,87)

Volvo S60/V60 (14,51)

Toyota Avensis (14,63)

Honda Accord (14,77)

Subaru Legacy/Outback (19,74)

Volkswagen Passat (22,84)

Renault Laguna (23,53)

Peugeot 508 (23,80)

Opel Insignia (24,04)

Hyundai i40 (25,27)

Ford Mondeo (28,29)

Citroën C5 (30,06)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi keskiluokka, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Mercedes-Benz CLA (10,95)

Audi A4 (17,31)

Škoda Superb (19,02)

Mercedes-Benz C-sarja (19,77)

Subaru Legacy/Outback (19,91)

Volvo S60/V60 (20,28)

Honda Accord (21,07)

BMW 3-sarja (22,15)

Toyota Avensis (23,15)

Mazda 6 (26,35)

Volkswagen Passat (32,32)

Peugeot 508 (34,89)

Hyundai i40 (35,33)

Opel Insignia (36,33)

Renault Laguna (41,51)

Citroën C5 (42,57)

Ford Mondeo (47,13)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Isompi keskiluokka, 9-11-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Subaru Legacy/Outback (20,90)

Volvo S60/V60 (26,86)

Honda Accord (27,79)

Audi A4 (29,62)

Škoda Superb (30,19)

Toyota Avensis (35,09)

Mercedes-Benz C-sarja (36,76)

BMW 3-sarja (37,37)

Volkswagen Passat (43,68)

Mazda 6 (44,25)

Peugeot 508 (44,80)

Opel Insignia (46,29)

Ford Mondeo (51,40)

Renault Laguna (63,41)

Citroën C5 (65,16)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km (9–11-vuotiaat)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkea eivät katsastustilastotkaan kerro laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelle

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat