19.2.2022 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2022: isomman keskiluokan kärjessä Mersu, Audi ja Subaru Mercedes-Benz C-sarja pärjää useissa ikäluokissa hienosti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automallin vähävikaisuus saman kokoluokan ja ikäluokan kilpailijoihin verrattuna paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta. Saksalaiset automallit sekä japanilainen Subaru porskuttavat kärjessä kattavan katsastustilaston isomman keskiluokan autoissa. GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että isomman keskiluokan parhaat eli vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz C-sarja, Mercedes-Benz CLA, Audi A4, Mercedes-Benz CLA ja Subaru Legacy/Outback. Isomman keskiluokan huonoimmat eli runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat vastaavasti Hyundai i40, Peugeot 508, Citroën C5, Ford Mondeo ja Citroën C5.Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz C-sarja, Alfa Romeo Giulia ja Mercedes-Benz CLA.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo Giulia yllättääNykyisen Alfa Romeo Giulian kakkostila jo toistamiseen on yllätys, sillä Alfa Romeo on yleensä ollut runsasvikainen. Giulia oli neljäntenä 4–5-vuotiaiden ryhmässä. Myös pykälää pienempi Alfa Giulietta on kymmenen kärjessä -listalla kahdessa vanhimmassa ikäluokassa. Ilmeisesti Alfa Romeon laatu on paranemaan päin?Nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä ison keskiluokan kolme heikointa mallia ovat Hyundai i40, Renault Talisman ja Volvo S60/V60.Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaaGTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2020–30.6.2021. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom -katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista.Jarrut, kori, alusta, valot…GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz C-sarja (1,51)Alfa Romeo Giulia (2,31)Mercedes-Benz CLA (2,37)Audi A4 (3,18)Volkswagen Passat (3,75)Toyota Avensis (3,98)BMW 3-sarja (4,49)Mazda 6 (4,77)Škoda Superb (4,98)Opel Insignia (5,48)Jaguar XE (5,87)Peugeot 508 (5,92)Ford Mondeo (6,10)Volvo S60/V60 (6,28)Renault Talisman (6,63)Hyundai i40 (7,15)Keskimääräinen ajomäärä 50 000 kmIsompi keskiluokka, 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz CLA (4,83)Audi A4 (5,23)Mercedes-Benz C-sarja (5,30)Alfa Romeo Giulia (5,77)Mazda 6 (5,97)Toyota Avensis (6,85)Honda Accord (6,94)Škoda Superb (7,58)Jaguar XE (7,81)Volvo S60/V60 (8,69)BMW 3-sarja (8,94)Volkswagen Passat (9,09)Ford Mondeo (12,44)Opel Insignia (13,62)Hyundai i40 (13,74)Citroën C5 (17,10)Peugeot 508 (18,15)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 kmIsompi keskiluokka, 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (10,57)Mercedes-Benz CLA (10,94)Mercedes-Benz C-sarja (11,91)Mazda 6 (12,26)BMW 3-sarja (13,60)Škoda Superb (13,87)Volvo S60/V60 (14,51)Toyota Avensis (14,63)Honda Accord (14,77)Subaru Legacy/Outback (19,74)Volkswagen Passat (22,84)Renault Laguna (23,53)Peugeot 508 (23,80)Opel Insignia (24,04)Hyundai i40 (25,27)Ford Mondeo (28,29)Citroën C5 (30,06)Keskimääräinen ajomäärä 100 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi keskiluokka, 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz CLA (10,95)Audi A4 (17,31)Škoda Superb (19,02)Mercedes-Benz C-sarja (19,77)Subaru Legacy/Outback (19,91)Volvo S60/V60 (20,28)Honda Accord (21,07)BMW 3-sarja (22,15)Toyota Avensis (23,15)Mazda 6 (26,35)Volkswagen Passat (32,32)Peugeot 508 (34,89)Hyundai i40 (35,33)Opel Insignia (36,33)Renault Laguna (41,51)Citroën C5 (42,57)Ford Mondeo (47,13)Keskimääräinen ajomäärä 130 000 kmIsompi keskiluokka, 9-11-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiSubaru Legacy/Outback (20,90)Volvo S60/V60 (26,86)Honda Accord (27,79)Audi A4 (29,62)Škoda Superb (30,19)Toyota Avensis (35,09)Mercedes-Benz C-sarja (36,76)BMW 3-sarja (37,37)Volkswagen Passat (43,68)Mazda 6 (44,25)Peugeot 508 (44,80)Opel Insignia (46,29)Ford Mondeo (51,40)Renault Laguna (63,41)Citroën C5 (65,16)Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km (9–11-vuotiaat)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkea eivät katsastustilastotkaan kerro laatueroistaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelleKatsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Takaisinkutsut Traficomin kotisivuillaLisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen