Liikenne | Uutinen | 26.2.2018

Jarruvika aiheuttaa usein hylkäyksen katsastuksessa

Trafin tiedot vuodelta 2017 paljastavat, että Toyota on merkkinä ylivoimainen – eikä kolmivuotiaita Škoda Citigoja hylätty lainkaan!

Jaa artikkeli

Trafin henkilöautojen mallikohtaiset määräaikaiskatsastuksen vikatilastot vuodelta 2017 kertovat tutusta trendistä: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudehkot autot saavat hylkäyksiä harvoin. Kolmivuotiaista hylätään keskimäärin vain kolme prosenttia.

Järkyttävän suuria eroja eri mallien välillä

Koko Trafin tilaston parhaaksi nousi kolmivuotias Škoda Citigo (hylkäysprosentti 0,0 %). Škoda Fabia oli toiseksi paras (0,3 %) ja Toyota Corolla kolmas (0,5 %). Kolmivuotiaiden autojen ryhmässä peräti 12 mallin hylkäysprosentti on alle yhden.

Heikoin kolmivuotias on Dacia Sandero-pikkuauto, hylkäysprosentti 17,8. Keskimääräinen hylkäysprosentti on kolmivuotiaissa 3,0.

Hylkäysprosenttien erot ovat suuria jo nuorehkoissa ikäryhmissä. Esimerkiksi kuusivuotiaiden parhaista hylätään vain alle kaksi prosenttia: Toyota Land Cruiser (1,1 %), Suzuki Swift (1,3 %) ja Audi Q5 (1,9 %). Kuusivuotiaiden huonoimmasta hylätään joka kolmas, Renault Clio (35,0 %).

Kuusivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 8,7.

Koko tilaston kaikkein suurin hylkäysprosentti on vuonna 2004 käyttöön otetulla Mercedes-Benz Vito -pikkubussilla, 60,0 prosenttia.

TOP 30
30 parasta mallia: vähiten hylkäyksiä

Käyttöönottovuodet 2002–2012 ja 2014

Sija Merkki Malli Katsastusten
lukumäärä
Hylkäys-% Käyttöön-
ottovuosi
Ajo-
kilometrien

keskiarvo
1. Škoda Citigo 123 0,0 2014 33000
2. Škoda Fabia 357 0,3 2014 42000
3. Toyota Corolla 932 0,5 2014 44000
4. Toyota Land Cruiser 183 0,6 2012 132000
4. Volkswagen Tiguan 528 0,6 2014 63000
4. Mini Cooper 172 0,6 2014 44000
7. BMW X1 149 0,7 2014 62000
7. Suzuki Swift 150 0,7 2012 66000
7. Citroën C3 425 0,7 2014 38000
7. Honda Jazz 276 0,7 2014 32000
11. Audi A5 267 0,8 2014 70000
11. Mazda CX-5 391 0,8 2014 64000
13. Toyota RAV4 710 0,9 2014 69000
13. Toyota Auris 3405 0,9 2014 48000
13. Subaru XV 112 0,9 2014 50000
13. Citroën C1 111 0,9 2012 50000
17. Volkswagen Golf 5394 1,0 2014 57000
18. Toyota Land Cruiser 188 1,1 2011 151000
18. Audi Q5 465 1,1 2014 74000
20. Honda CR-V 930 1,2 2014 62000
20. Opel Corsa 415 1,2 2014 39000
20. Toyota Avensis 2339 1,2 2014 67000
20. Volkswagen Polo 1300 1,2 2014 40000
20. Opel Astra 1136 1,2 2014 54000
25. Honda Civic 1202 1,3 2014 49000
25. Kia Ceed 1440 1,3 2014 51000
25. Suzuki Swift 224 1,3 2011 75000
28. Ford Focus C-Max 439 1,4 2014 67000
28. Subaru Forester 502 1,4 2014 60000
30. Škoda Yeti 692 1,5 2014 59000
30. Toyota Verso 690 1,5 2014 61000
30. Audi A4 1432 1,5 2014 76000
30. Toyota Yaris 1851 1,5 2014 36000
30. Toyota Corolla 927 1,5 2012 69000
30. Seat Leon 263 1,5 2014 56000
Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2017, Trafi

Toyotan ylivoimaa, Audi kakkonen

Kun tarkastellaan kaikkia 12 autojen ikäryhmää, japanilaiset porskuttavat kärjessä etenkin vanhemmissa ikäryhmissä. Kärjessä on taas ylivoimaisesti Toyota kuten useimmissa muissakin vastaavissa tilastoissa.

Jaossa oli yhteensä 120 TOP 10-sijoitusta, joista Toyota nappasi peräti 48 kappaletta eli huikeat 40 prosenttia! Toyota oli kymmenen kärjessä -listalla kaikissa ikäryhmissä. Huikea tulos!

Toyota logo

TOP 10- ja FLOP 10-sijoitukset kaikissa 12 ikäryhmässä yhteensä:

TOP 10

Toyota ansaitsi 10 kärjessä-sijoituksia ylivoimaisesti eniten eli peräti 48, Audi otti hopeaa (12) ja Ford pronssia (11). Kärkikolmikko on sama kuin edellisessä tilastossa. Seuraavina ovat Honda, Subaru ja Suzuki (8), Porsche (5), Lexus ja Mitsubishi (4), Citroën ja Mazda (3), BMW, Hyundai, Škoda ja Volkswagen (2) ja Mini (1).

FLOP 10

10 häntäpäässä-listalla on useimmiten Renault (16 kertaa), toiseksi eniten Dodge (12), kolmanneksi eniten Mercedes-Benz (10). Seuraavina ovat Alfa Romeo (9), Volkswagen (8), Fiat, Mazda ja Peugeot (7), Citroën ja Jeep (6), Chevrolet, Chrysler, Dacia ja Hyundai (5), Nissan ja Opel (4), Kia (2), Daewoo, Ford ja Seat (1).

Flop-tilastossa Mercedes-Benzin ja Volkswagenin häntäpäähän sijoittuneet mallit ovat pääosin pikkubusseja. Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito- sekä Volkswagen Transporter -pikkubussien poikkeuksellisen suuret ajomäärät vaikuttavat osaltaan suureen vikamäärään.

Erot tietyn merkin eri mallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Sama merkki voi esiintyä kärjessä ja hännillä.

Mersun C-sarja ja Nissan Qashqai petrasivat

Tilastossa aikaisemmin heikohkosti menestyneen Mercedes-Benz C-sarjan laatu parani merkittävästi mallinmuutoksen yhteydessä vuodesta 2007 alkaen.

Nissan Qashqai oli 30 suosituimman mallin häntäpäässä vuosina 2007 ja 2008: Vuodesta 2009 alkaen Qashqai petrasi selvästi, mutta isompi malli Qashqai+2 putosi 30 suosituimman mallin joukossa toiseksi viimeiseksi vuosina 2010–2012.

FLOP-huonoimmat
Hylkäysprosentti: 50–60 %

Merkki Malli Katsastusten
lukumäärä
Hylkäys-% Käyttöön-
ottovuosi
Ajokilometrien
keskiarvo
Mazda 5 152 50,0 2005 211000
Peugeot 807 102 50,0 2006 221000
Renault Trafic 249 50,2 Vuodet yhteensä 246000
Peugeot 406 1047 50,3 2002 269000
Fiat Stilo 660 50,6 2002 184000
Renault Laguna 1208 50,7 2004 211000
Opel Vivaro 271 50,9 Vuodet yhteensä 225000
Mazda 3 576 51,0 2003 193000
Citroën Xsara Picasso 526 51,3 2002 254000
Alfa Romeo 156 138 51,5 2005 198000
Fiat Stilo 1507 51,5 2003 183000
Peugeot 807 124 51,6 2005 216000
Jeep Patriot 242 51,7 2008 177000
Renault Espace 110 51,8 2005 230000
Renault Espace 107 52,3 2003 233000
Volkswagen Transporter 179 52,5 2003 458000
Dodge Caliber 235 53,2 2009 147000
Alfa Romeo 147 101 53,5 2002 180000
Renault Laguna 1548 53,6 2003 228000
Hyundai Trajet 157 54,1 2005 231000
Hyundai Trajet 140 54,3 2004 253000
Chevrolet Trans Sport 353 54,4 Vuodet yhteensä 238000
Chevrolet Trans Sport 147 54,4 2002 255000
Nissan Pathfinder 148 54,7 2005 296000
Dodge Caliber 765 55,0 2007 169000
Daewoo Evanda 138 55,1 2003 188000
Dodge Caliber 463 55,1 2008 146000
Dodge Caliber 2041 55,2 Vuodet yhteensä 163000
Chevrolet Trans Sport 128 55,5 2003 233000
Renault Laguna 1570 56,5 2002 232000
Dodge Caliber 500 57,0 2006 184000
Jeep Compass 175 57,7 2007 185000
Mercedes-Benz Vito 155 60,0 2004 355000
Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2017, Trafi

Hylkäysprosentit kasvavat autojen ikääntyessä

Kolmivuotiaista vuonna 2014 käyttöön otetuista hylättiin vain 3,0 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 65 000 kilometriä.

Kuusivuotiaista 2011 käyttöön otetuista hylättiin 8,7 prosenttia, mittarilukema keskimäärin 120 000 kilometriä.

Kymmenvuotiaista 2007 käyttöön otetuista hylättiin 21,5 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 185 000 kilometriä.

15-vuotiaista 2002 käyttöön otetuista hylättiin enemmän kuin joka kolmas, 36,4 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 241 000 kilometriä.

Renault logo

Katsastustilasto kertoo sekä auton hoidosta että laadusta

Katsastuksen vikatilastot kertovat kahdesta. Miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty, onko autoa huollettu säännöllisesti ja onko kuluvat osat, kuten renkaat ja valot, tarkastettu ennen katsastukseen menoa. Ja toisaalta taas niistä myös näkee, miten hyvin auto ylipäätään kestää.

Katsastustilaston tulokseen vaikuttavat autojen laatuerojen lisäksi erot ajokilometrimäärässä ja auton hoidossa. Kolmevuotiaiden hylkäysmäärien erojen suurin syy on epäilemättä automallien laatuerot. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Käyttäjän huolellisuus vaikuttaa

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat auton laadun lisäksi merkittävästi myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, kuormitus, ajotapa sekä erot eri mallien ajokilometrimäärissä.

Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi.  Heikommissa malleissa pyöräntuennan viat ja nivelvaivat johtavat hylkäykseen jo ensimmäisessä katsastuksessa kolmen käyttövuoden jälkeen.

Mittarilukemat ensikertaa mukana

Trafin katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.

– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen taustoittaa.

Eri automallien keskimääräisissä ajomäärissä on suuria eroja. Ammattikäytössä, esimerkiksi taksina ja ”kaupparatsuautona” suosituilla malleilla (esim. Mercedes-Benz E-sarja, BMW 5-sarja, Volvo V70 ja Volkswagen Passat) ajetaan todella paljon. Myös isoilla katumaastureilla kertyy runsaasti kilometrejä, esimerkkinä BMW X5.

BMW X5

 

Henkilöautoista kaikkein eniten ajetaan pääosin ammattikäytössä olevilla pakettiautoista muunnelluilla pikkubusseilla, kuten esimerkiksi Volkswagen Transporter ja Mercedes-Benz Sprinter.

Ei siis mikään ihme, että paljon ajetuissa isoissa autoissa ja pikkubusseissa on yleensä keskimääräistä enemmän vikoja.

Pienimmillä pikkuautoilla (esim. Ford Ka) ja urheilu- ja avoautoilla ajetaan keskimääräistä vähemmän. Pikkuautojen vikamäärissä on suuria mallikohtaisia eroja eteenkin ikääntyneenä.

Hylkäysprosentti 20,6

Käyttöönottovuosien 2002–2012 ja 2014 henkilöautoista määräaikaiskatsastuksessa kävi vuonna 2017 kaikkiaan 1 564 581 henkilöautoa. Keskimäärin joka viides auto hylättiin, hylkäysprosentti on 20,6.

Toukokuussa käyttöön uudet katsastusaikavälit

Uudet säännökset harventavat katsastusväliä ja ensimmäinen katsastus suoritetaan 20.5.2018 jälkeen käyttöönotettaville autoille nelivuotiaana, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi aina kymmeneen vuoteen asti. Onkin mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako tämä katsastuksen hylkäysprosentteihin jollain tavalla.

Jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen katsastusvälikäytäntöön vasta ensimmäisen, uuden käytännön aikana tehdyn katsastuksen myötä.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Eri katsastustilastosta riippuen myös huonot renkaat ovat mukana hylkäyssyynä, esimerkiksi Trafin hylkäystilastossa.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa.

www.moottori.fi -sivuston vikatietolista kertoo katsastustilastojen lisäksi monipuolisesti myös muista vikaraporteista.

  1. Katsastuksessa havaitut viat

    • Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.
  1. Tielle jättävät viat

    • Sähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.
    • Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.
    • Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna.
    • Runsas mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.
    • Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut.
    • Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma.
    • Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua.  Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide.
  1. Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

    • Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista.
    • Saksalainen Autobild-lehti ja ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.
    • Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Momentinmuuntimella varustettua tavallista automaattia edullisempi kaksoiskytkinvaihteisto ei ole yhtä kestävä kuin perinteinen automaatti.
    • Dieselmoottorin värinöitä vaimentava kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, mikä ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden perusteella valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu takuuajan päättymisen jälkeenkin.

  1. Takaisinkutsun aiheuttaneet viat

    • Takaisinkutsun eli korjauskehotuksen voi aiheuttaa merkittävä turvallisuuteen vaikuttava vika tai vähäinen pikkuvika. Sen sijaan takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan varsin laadukas automerkki.
    • Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.
    • Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun: tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.
    • Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin.
    • Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa.
    • Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Lue lisää:

Jaa artikkeli

Keskustelu