21.3.2021

Korona vähensi autoilua selvästi alkuvuonna – etenkin Uudellamaalla

Etätöihin siirtyminen on vähentänyt autoilutarpeita. Koronan koulimina ihmiset myös keskittävät autoilua ja asiointimatkojaan.

Teillä on ollut tavallista väljempää alkuvuonna, kuten monet ovat havainneet. Ilmiö vaikuttaa eri puolilla Suomea, etenkin väkirikkaalla Uudellamaalla. Selittävänä tekijänä taustalla on koronapandemia, kuinkas muuten.

Yksityisautoilu väheni kuluvan vuoden tammikuussa 18 prosenttia ja helmikuussa yli 16 prosenttia edellisvuoden vastaaviin ajanjaksoihin verrattuna. Jos tilastoja tarkastellaan koko alkuvuoden osalta alueellisesti, on yksityisautoilun määrä vähentynyt eniten Uudellamaalla, jossa laskua on ollut yksityisautoilun osalta liki 23 prosenttia ja raskaan liikenteenkin osalta 8 prosenttia.

Asiantuntija Jani Laiho Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta erittelee vähentyneen autoilun syitä hieman tarkemmin.

– Suomalaiset ovat todennäköisesti tässä koronatilanteessa liikkuneet alkuvuonna vastuullisesti ja harkiten. Osin liikennemäärien pienentyminen selittyy myös etätöihin siirtymisenä, joka näkyy työmatkaliikenteen vähenemisenä, Laiho arvioi.

Tässä etätyöskentelyssä piileekin selittävä tekijä Uudenmaan autoilun vähenemiseen, väkirikkaalla alueella kun sijaitsee myös paljon työpaikkoja, joissa voidaan töiden luonteen puolesta olla etätöissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskitettyä autoilua

Suomalaiset todennäköisesti myös suunnittelevat asiointinsa aiempaa harkitummin.

– Liikenteessä näkyy myös asiointiliikenteen pieneneminen, kun ihmiset keskittävät kauppa- ja asiointireissujaan ja hyödyntävät entistä enemmän myös erilaisia verkkopalveluita.

Elinkeinoelämän rattaiden täytyy pyöriä ja esimerkiksi päivittäistavarakaupan kuljetusten täytyy liikkua, jotta kaupan hyllyt eivät tyhjene, olipa korona taakkanamme tai ei. Tätä taustaa vasten ei ole kovin yllättävää, että raskaassa liikenteessä ei sitä vastoin näy vastaavaa vaihtelua eli liikennemäärien laskua kuin yksityisautoilun puolella.

Laihon mukaan vaan tavarat ovat alkuvuoden liikkuneet kumipyörillä lähes edellisvuoden tahtiin.

Viime syksynä liikenne kasvoi

Laiho taustoittaa, että liikennemäärät nousivat viime vuonna kesä–lokakuussa, ollen ajoittain vain muutamien prosenttien päässä edellisvuoden tasosta. Joulukuussa lukemat olivat jälleen alemmat, ollen 13 % edellisvuoden joulukuuta alhaisemmalla tasolla.

– Laskusuunta on jatkunut myös tänä vuonna ja lukuun ottamatta hiihtoloma-ajan vilkastuvaa liikennettä me suomalaiset olemme liikkuneet hyvinkin harkiten.

Auto on ilmeisen suosittu korona-ajan liikkumistapa vapaa-ajan matkoilla, käy ilmi liikennetilastoista. Annetaan asiantuntijan vastata kysymykseen, onko liikennemäärien muutoksissa jotakin erityistä alueellisesti esimerkiksi kaupunki/taajama/maaseutualueiden kesken tai muutoin eri puolilla Suomea?

– Alueellisesti liikennemäärissä erottautuu lähinnä loma-ajan kotimaan matkailun suosion kasvu. Liikennepiikit näkyvät lyhempiaikaisina ilmiöinä pohjoisen Suomen lomakohteisiin sekä eri luontokohteisiin.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Fintrafficin tieliikenteenohjaus, Väylävirasto LAM-liikennedata

Luetuimmat