4.1.2020 Liikenne Kaksi ennustetta: koska sähköautojen määrä moninkertaistuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näin voisi käydä – kaksi ennustetta henkilöautojen käyttövoimien kehityksestä. Päästöjen tiukkenevat raja-arvot patistavat autonvalmistajia tuomaan tarjolle vaihtoehtoisilla käyttövoimilla varustettuja autoja kuten täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä. Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto AKL ovat laatineet kaksi ennustetta eri käyttövoimien arvoidusta kehityksestä lähivuosikymmeninä. Taustalla on, että EU patistaa autonvalmistajia hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Päästövähennyskeinoina ovat autokannan kehitys, bio- ja uusiutuvat polttoaineet, vaihtoehtoiset käyttövoimat ja liikennejärjestelmän energiatehokkuuden parantaminen. Päästöjen tiukkenevat raja-arvot patistavat valmistajia valmistamaan vaihtoehtoisilla käyttövoimilla varustettuja autoja, esimerkiksi täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja ei-ladattavia hybridejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselien valmistus kallistuu Alati kiristyvät päästönormit lisäävät etenkin dieselautojen valmistuskustannuksia yhä monimutkaisemman puhdistustekniikan vuoksi. Bensiinimoottoreissa hinnan korotus jää maltilliseksi. Siksi valmistajat ovat luopumassa dieselmoottoreista pikkuautoissa. Isoissa autoissa ja katumaastureissa diesel on edelleen vahvoilla. Ladattavien hybridien hinnan ennakoidaan alittavan dieselautojen hinnan vuoden 2024 paikkeilla. Täyssähköautojen hinnan on arvioitu alittavan bensiiniautojen hinnan vuonna 2030, ladattavien hybridien hinnan vuonna 2028 ja dieselautojen hinnan vuonna 2027. Vedyllä toimiva polttokennoauto saattaa olla vuosikymmenten kuluttua vaihtoehto, mikäli vedyn tuotantoa saadaan uusilla menetelmillä ympäristöystävällisemmäksi ja vedyn jakeluverkosto laajemmaksi. Sähköautojen kasvu maltillista Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto AKL ovat laatineet kaksi ennustetta eri käyttövoimien arvoidusta kehityksestä lähivuosikymmeninä. Henkilöautojen käyttövoimaennusteessa liikenteen verotus ja hinnoittelu noudattaa nykyistä autoilun verotusta. Perusennusteessa sähkö- ja kaasuautojen hankintaan ei ole oletettu kohdennettavan uusia hankintakannusteita nykyisten lisäksi. Täyssähköautojen osuuden henkilöautojen ensirekisteröinneistä oletetaan kasvavan maltillisesti vuoteen 2025 mennessä noin 9 prosenttiin nykyisestä 1,7 prosentista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridien kasvu ripeämpää Lataushybridien kysynnän on ennakoitu kasvavan nopeammin – vuoteen 2025 mennessä noin 16 prosenttiin, kun osuus ensirekisteröinneistä tammi–lokakuussa 2019 oli 4,5 prosenttia. Myös kaasuautojen osuuden ensirekisteröinneistä on arvioitu kasvavan tammi–lokakuun 2019 1,7 prosentista 2,6 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Kaiken kaikkiaan vaihtoehtoisten polttoaineiden osuuden ensirekisteröinneistä on vuonna 2025 arvioitu olevan noin 27 prosenttia ensirekisteröinneistä. Vuoteen 2030 mennessä vaihtoehtoisten polttoaineiden osuuden on ennakoitu kasvavan 42 prosenttiin. Sähköautoja olisi autokannassa vuonna 2030 noin 364 000, joista täyssähköautoja 136 000 ja ladattavia hybridejä 228 000. Bensiinin ja dieselin osuus laskee Myös bensiinin ja dieselin kysyntä jatkuu vakaana, mutta osuudet alenevat ja antavat tilaa yleistyville vaihtoehtoisille polttoaineille. Bensiini- ja dieselautojen osuudet sisältävät myös biopolttoaineet, uusiutuvan dieselin sekä hybridivoimalinjoja sisältäviä vaihtoehtoja, jotka parantavat merkittävästä perinteisten polttomoottoriautojen energiatehokkuutta. Jos autovero poistuisi… Edellä kuvatun perusennusteen rinnalla on tutkittu vaihtoehtoa, jossa on toteutettu autoalan ilmastostrategian mukaisista toimenpiteistä autoveron vaiheittainen poistaminen, erittäin vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen sekä romutuspalkkiokampanjan satunnainen uusiminen. Lisäksi tulisi kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki. Edellä mainittu vaatisi merkittäviä uudistuksia verotukseen. Autoveron poistaminen olisi korvattava muilla veroilla. Autoalan tiekartassa henkilöautokannan kiertoaika on noin 3,7 vuotta nopeampi kuin perusennusteessa, sillä autoveron poistamisen on ennakoitu lisäävän ensirekisteröintien määrää ja autokannan poistumaa siten, että kannan keskimääräinen romutusikä laskisi noin 17 vuoteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työsuhdeautojen kannustemalli Eri käyttövoimien osuus ensirekisteröinneistä on muilta osin sama kuin perusennusteessa, mutta autoalan tiekartassa vuosina 2020–2027 on käytössä erittäin vähäpäästöisten työsuhdeautojen kannustemalli, jossa laskennallista verotusarvoa alennetaan enimmillään 75 % sellaisilla autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 95 g/km (WLTP). Käyttövoimamurros tulossa Autoalan tiekartassa päädytään vuoteen 2030 mennessä merkittävästi suurempiin sähkö- ja kaasuautojen määriin, sillä autokannan nopeampi uudistuminen tuo autokantaan enemmän uusia autoja ensi vuosikymmenen aikana, jolloin käyttövoimamurros on nopeimmillaan. Myös työsuhdeautojen verotusarvoon sitoutettu kannustemalli lisäisi selvästi sähköautojen määrää. Vuonna 2030 jo 229 000 sähköautoa? Sähköautojen kokonaismäärä kasvaisi näiden toimenpiteiden vaikutuksesta autoalan tiekartassa vuonna 2030 noin 580 000 autoon, joista 349 000 olisi ladattavia hybridejä ja 229 000 täyssähköautoa. Autoalan tiedotuskeskuksen nettisivuilla on myös opas eri käyttövoimaehdoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiukat ja tiukkenevat päästönormit Vuodesta 2009 alkaen EU:ssa asetettiin henkilö- ja pakettiautoille autonvalmistajia sitovat hiilidioksidipäästöjen vähentämistä koskevat tavoitearvot. Ajoneuvovalmistajat joutuvat maksamaan sanktioita, jos uusien autojen keskipäästöt ylittävät niille asetetut tavoitearvot. Henkilöautoille määritetyt valmistajaa sitovat raja-arvot olivat vuodelle 2015 keskimäärin 130 g/km ja vuosille 2020–2021 keskimäärin 95 g/km. Vuosien 2021–2030 raja-arvoista on muodostettu EU-komission, -parlamentin ja -neuvoston kolmikantaneuvotteluissa kompromissi, jonka mukaan vuoden 2025 tavoitearvo olisi 81 g/km ja vuoden 2030 tavoitearvo 51 g/km. Lisäksi EU:ssa valmistellaan parhaillaan seuraavan sukupolven Euro 7 -päästönormeja henkilö- ja pakettiautojen säänneltyjen päästöjen vähentämiseksi. Säänneltyjä päästöjä ovat typen oksidit (NOx), hiilimonoksidi eli häkä (CO), palamattomat hiilivedyt (HC), pienhiukkasten massa (PM) sekä pienhiukkasten lukumäärä (PN). Todennäköisesti hiukkas- ja typen oksidipäästöjen raja-arvoja tiukennetaan ja liikenteessä ajettavat RDE-mittaukset laajenevat koskemaan useita eri päästölajeja, kun nykyisin RDE-mittaus koskee vain typen oksidipäästöjä. Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähteet, Autotuojat ja -teollisuus ry., Autoalan tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku