Lukkosula tai lukkoöljy

Liikenne Uutinen 9.2.2021

Lukkosula voi aiheuttaa ongelmia – ”ei pitäisi tarvita milloinkaan”

Lukkosula saattaa aiheuttaa jopa enemmän ongelmia kuin ratkaisuja. Huolellinen on oltava myös jäätyvien tiivisteiden käsittelyn kanssa.

Talven tullen lukkosula myy hyvin. Jäätyvät mekaaniset lukot kuuluvat perinteisiin pakkasen aiheuttamiin ongelmiin ja toisinaan tiivisteetkin tuppaavat jäätymään kiinni. Nämä aiheuttavat monelle päänvaivaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo meille vastaukset monien miettimiin kysymyksiin. Millä lukkoja tulisi voidella? Tulisiko ovitiivisteitä rasvata?

Se on ainakin selvää, että lukkosula on hätävara. Oikein autoaan hoitavan ei siihen tarvitse tarttua.

– Oikeastaan lukkosulaa ei pitäisi tarvita milloinkaan, jos lukoista pitää huolta. Pieni tuikkaus spraypurkista ase- tai lukkoöljyä säännöllisesti ja aina ennen auton pesua pitää lukot hyvässä kunnossa. Itse en ole milloinkaan joutunut käyttämään lukkosulaa, vaikka olen autoillut varsin paljon viimeisten 26 vuoden aikana, kertoo Vesalainen.

Lukkosula

Nimensä mukaisesti lukkosulaa tarvitaan lukon sulattamiseen. Tämä tilanne saattaa tulla eteen, mikäli lukkoa ei ole voideltu asianmukaisesti. Tämän jälkeen on entistä tärkeämpää huolehtia lukon voitelun palauttamisesta.

– Mikäli lukkoa ei ole voidellut, saattaa lukkosulasta toki olla apua lukon sulattamiseen. Tällöin on kuitenkin syytä valita sellainen lukkosula, joka myös voitelee. Voitelematon lukkosula vain sulattaa lukon mutta ei voitele eli kyseessä on lähinnä kertaluontoinen ensiapu. Öljyttömän lukkosulan toistuva käyttö saattaa aiheuttaa hapettumia lukon sisällä, jotka vaikuttavat lukon toimintaan ja luotettavuuteen, sanoo Vesalainen.

Lukkosulan omistajalle tärkeä vinkki liittyy myös sen säilytyspaikkaan. Se tulisi olla helposti saatavilla silloin kun lukot ovat jäässä eikä autoon päästä sisälle.

– Ei ainakaan autossa sisällä, huomauttaa Vesalainen.

Myös pakkauksen säilytysohjeita on noudatettava, eli tuotetta ei saa jättää esimerkiksi lasten ulottuville.

Lukkojen voitelu on tärkeää ja aina on parempi ajatus ennaltaehkäistä mahdollisten ongelmien syntymistä. Ohut ase- tai lukkoöljy sopii tähän tarkoitukseen erinomaisesti ja hyvin voideltu lukko ei tahdo jäätyä kovillakaan pakkasilla, sillä öljy syrjäyttää vettä.

– Nykyautoissa voideltavia lukkopesiä on huomattavasti vähemmän kuin takavuosina. Lisäksi ne vähätkin lukkopesät ovat piilossa erilaisten suojalevyjen alla. On kuitenkin tärkeää, että myös suojalevyjen alla olevat lukot tulee voideltua säännöllisesti – ainakin määräaikaishuoltojen yhteydessä. Näin varmistetaan niiden toiminta silloin, kun niitä tarvitaan, sanoo Vesalainen.

Samalla on hyvä muistaa kaikki mahdolliset autojen lisävarusteet. Esimerkiksi suksibokseissa sekä perävaunun vetopään ja kuormatilan lukituksissa käytetään edelleen hyvin usein mekaanisia lukkoja. Näiden kohdalla onkin tärkeää muistaa säännöllinen voitelu lukko- tai aseöljyllä.

– Oikea ajankohta voitelulle on aina ennen pesua. Näin öljy muodostaa vettä hylkivän kalvon lukkoon ja pyrkii estämään kosteuden pääsyä sinne, ohjeistaa Vesalainen.

Ovitiivisteet

Auton ovet jäätyvät herkästi kiinni, jos oven tiivisteen ja korin väliin jää kosteutta pakkasella. Ovien tiivisteiden ja niiden kosketuspintojen kuivaaminen onkin hyvin tärkeää varsinkin autopesujen jälkeen.

Vesalainen kertoo, että moni autoilija voitelee ovien tiivisteet silikonilla jäätymisen estämiseksi. Se saattaa kuitenkin olla virhe osassa autoja.

Kaikki tiivistemateriaalit eivät kestä esimerkiksi juuri silikonipuikolla tehtävää käsittelyä. Käytön seurauksena saattaa olla tiivisteiden nitinä ja natina sekä ennenaikainen murentuminen.

– Älä käytä tiivisteiden voiteluun silikonia tai vastaavaa ellet ole varmistanut aineen soveltuvuutta autollesi. Tietyissä autoissa on käyttöohjekirjassa ohjeistettu, ettei tiivisteitä saa käsitellä millään aineella. Asian voi varmistaa myös merkkihuollosta, neuvoo Vesalainen.

 

Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu