24.4.2020

Yksi pelote vähemmän moponvirittäjille – uusi autoverolaki ei langettaisi verorangaistusta pelkästä nopeudesta

mopon viritys

Täysin uuden autoverolain esityksen mukaan jatkossa muun muassa mopojen ja mopoautojen virittäjät selviäisivät nykyistä pienemmällä maksuseuraamuksella.

Hallitus esitti täysin uutta autoverolakia, jonka tarkoituksena on selkeyttää verottoman ja verollisen auton käytön suhdetta. Käytännössä ajoneuvon verollisesta käytöstä seuraa jatkossa yleensä velvollisuus maksaa autovero. Aiheesta uutisoi ensin Ilta-Sanomat.

Pääasiallisesti muutokset tulisivat koskemaan tilannetta jossa maahantuotu ajoneuvo otetaan käyttöön ennen sen rekisteröintiä. Lisäksi ehdotetaan, että ’’veron suorittamisvelvollisuutta ei enää syntyisi sellaisesta ajoneuvon rakenteen muutoksesta, joka todetaan ainoastaan ajoneuvon nopeus mittaamalla.’’

Käytännössä tämä säännös koskisi kevyiden kaksipyöräisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen, kolmipyöräisten mopojen ja kevyiden nelipyörien viritystilanteita. Tällä hetkellä edellämainittujen ajoneuvojen, kuten mopojen ja mopoautojen virittäminen niin, että niiden huippunopeus kasvaa yli 45 kilometriin tunnissa, tai 5 km/h alkuperäisestä huippunopeudesta on aiheuttanut rangaistusmuotoisen veromaksun. Perusteena on käytetty ajoneuvoluokan muuttumista.

Syynä muutokseen mainitaan kyseisen autoverotuksen aiheuttavan merkittävästi hallinnollista työtä viranomaisille, sekä työn olevan valtiontalouden kannalta merkityksetöntä. Vuonna 2019 Liikenne- ja viestintävirasto teki tällaisista viritystapauksista noin 200 maksuunpanopäätöstä, jotka tekivät yhteensä noin 25 000 euroa.

Tämä rangaistusmuotoinen veromaksu on useassa tilanteessa tehnyt virittäjään kukkaroon itse sakkorangaistusta suuremman loven.

Ehdotuksen mukaan uudet autoveropykälät tulisivat voimaan 1.1.2021 alkaen.

Lähteet: Eduskunta.fi, Ilta-Sanomat Kuvituskuva: Kaisa Tanskanen / Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat