18.2.2024 Liikenne Sähköautoilija – tarkkana talvella ettei lähde kiesi käsistä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarrutusenergian talteenotto saattaa yllättää: painava sähköauto voi lähteä käsistä liukkaalla kelillä. Talvi ja sähköautoilu tarkoittaa muutakin kuin joskus yllättävän rivakasti ehtyvän toimintamatkan tarkkailua tai tahmean latausnopeuden päivittelyä. Jarrutusenergian talteenotto ja vetävät takapyörät voivat olla autoilijan yllättävä yhdistelmä: painava ja tehokas sähköauto voi lähteä käsistä liukkaalla kelillä. Moni on ehtinyt tottua sähköautojen mukavaan yhden polkimen ajotekniikkaan, joka hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa eli rekuperaatiota – toki rekuperaatio on hyödynnettävissä myös kahdella polkimella ajettaessa. Kun jalka nostetaan tehopolkimelta tai vakionopeudensäädin kytketään pois päältä, jarruttaa auto sähkömoottorilla. Se, kuinka voimakas jarrutus on, riippuu valitusta rekuperaatiotasosta, joiden määrä vaihtelee eri automalleilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Riski on olemassa” Ainakin takavetoisissa sähköautoissa rekuperaatiojarrutus tapahtuu takapyörillä ja myös nelivetoisessa sähköautossa takapyörät saattavat jarruttaa etupyöriä voimakkaammin. – Vaikka ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät pyrkivät pitämään auton kuljettajan hallinnassa, on olemassa riski, että auto lähtee lapasesta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa. Ajotilanne vertautuu siihen, että kuljettaja käyttäisi vauhdissa takapyöriin vaikuttavaa seisontajarrua. – Jokainen, joka on joskus leikkinyt käsijarrun kanssa, tietää, mitä siitä seuraa. Vesalaisen mukaan vaarallisen ilmiön torjumiseksi kannattaa ajo-olosuhteiden ollessa haasteelliset ottaa rekuperaatio pois päältä ja unohtaa yhden polkimen ajotekniikka. – Ongelma talttuu, jos auto rullaa vapaasti kuljettajan nostaessa tehopolkimen ylös. Mikäli auton asetukset eivät mahdollista vapaata rullausta, kannattaa rekuperaatiotaso säätää mahdollisimman alhaiseksi, Vesalainen ohjeistaa. Valitse ajotila kelin mukaan Kaikissa sähköautomalleissa ei ole mahdollista säätää pelkästään rekuperaatiotasoa. Tällöin on usein tarjolla erilaisia ajotiloja kuten normal, sport, eco, snow, individual… – Ajotiloissa rekuperaatiotasot ovat erilaisia. Tällöin rekuperaatio siis säädetään mahdollisimman pieneksi valitsemalla olosuhteisiin parhaiten soveltuva ajotila. Perä voi silti irrota Oman auton käytöstavat tulee Vesalaisen mukaan kuitenkin tuntea hyvin, sillä vaikka jarrutusenergian talteenoton saisi kokonaan pois päältä tilanteissa, joissa kuljettaja nostaa tehopolkimen ylös, auto taltioi silti jarrutusenergiaa kuljettajan painaessa jarrupoljinta kevyesti. Tällöinkin rekuperaatio saattaa joissakin autoissa tehdä jarrutuksesta takapainoisen. – Tässä on paljon automallikohtaisia eroja, mutta asiaa testaillessani olen saanut joissakin sähköautoissa perän irtoamaan myös tällaisessa tilanteessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etuvetoinenkin voi yllättää Vesalainen suosittelee kytkemään rekuperaation pois päältä kelin ollessa liukas myös etuvetoisella sähköautolla ajettaessa. – Jos on esimerkiksi ajanut kaarteeseen liian suurella nopeudella ja päätyy nostamaan tehopolkimen ylös, saattaa myös etupyörien voimakas jarrutus viedä auton vastaantulevien kaistalle tai pöpelikköön. Älä ulosmittaa nelivetoisellakaan Sähköautojen myötä nelivetoautot yleistyvät teillämme. Nelivedon liikkeellelähtö- ja etenemiskyky talvikeleillä ovat omaa luokkaansa edellyttäen, että auton maavara on riittävä. Mainio etenemiskyky voi kuitenkin tuudittaa autoilijan ulosmittaamaan auton kykyjä. Kaksivetoauton kuljettaja ymmärtää tien olevan liukas viimeistään siinä vaiheessa, kun vetävät pyörät alkavat liikkeelle lähdettäessä sutia ja vetoluistonestojärjestelmän valo vilkkuu mittaristossa. – Nelivetoautolla sen sijaan liikkeelle päästään usein ilman, että luistonestojärjestelmän on puututtava peliin. Näin ollen nelivetoauton kuljettajalta jää herkemmin huomaamatta tien liukkaus, mikä saattaa kostautua myöhemmin jarrutuksessa tai kaarteessa. Vesalainen myös tähdentää mieliin fysiikan lait: nelivetoauton jarrutusmatkalla ei ole eroa vastaavalla alustalla ja rengastuksella varustettuun kaksivetoautoon, vaikka hyvän kiihdytyspidon ansiosta tällainen illuusio saattaakin muodostua. – Myös kaarteessa nelivetoauto karkaa kuljettajan lapasesta aivan yhtä helposti kuin vastaava kaksivetoinen auto, jos kaarteeseen ajetaan liian kovaa. Usein nelivetoauto on myös kaksivetoista korkeampi. Kun painopiste on korkeammalla, saattaa auto lähteä vyörymään ulkokaarteen suuntaan jopa herkemmin, Vesalainen toteaa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?