7.9.2021 Liikenne Sähköautoilijat: Sähköauton hankintatuki nostettava 5 000 euroon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Nyt pitäisi tehdä selkeä linjapäätös liikenteen sähköistymisen edistämisestä. Täyssähköautojen hankintatuen tasoa on nostettava yhdestä EU:n matalimmista 2 000 eurosta vähintään 5 000 euroon.” Sähköautoilun etuja ajava yhdistys kannustaa ensi vuoden budjettia viimeistelevää hallitusta tekemään rohkeita ja vaikuttavia toimenpiteitä liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Yhdistyksen mukaan kunnianhimoisten liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi kustannustehokkaasti on politiikkatoimet suunnattava nollapäästöisen täyssähköautoilun edistämiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mihin kuusi miljoonaa euroa riittää? Hallitusohjelman tavoitteena on, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tavoitteena on nopeuttaa siirtymää pois fossiilisista polttoaineista. Nyt etsitään – myös syksyn budjettiriihessä – keinoja, joilla liikenteen osalta voitaisiin yltää ilmastotavoitteisiin. ”Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotuksessa täyssähköautojen hankintatukeen osoitetaan sama summa kuin viime vuonna: vain kuusi miljoonaa euroa. Vertailukohtana voidaan käyttää Ruotsia, jossa elokuun alkuun mennessä vastaavaan tukeen oli käytetty jo melkein 300 miljoonaa euroa”, yhdistys vertaa. Täyssähköautojen hankintatuen tasoa olisi sähköautoilijoiden mielestä nostettava 2 000 eurosta vähintään 5 000 euroon. Sähköautoilijoiden mukaan Suomen pitäisi välttää monessa EU-maassa tehty virhe liian pienestä hankintatukibudjetista, joka loppuu kesken aiheuttaen pahoja markkinahäiriöitä. Hintakatto 60 000 euroon? Yhdistys rukkaisi myös täyssähköautojen hankintatuen nykyistä hintakattoa, sillä ”tällä hetkellä valtio tukee osittain tehottomia sähköautoja, jotka ostetaan kotitalouden kakkosautoksi, mutta ei tutkitusti enemmän fossiilikilometrejä korvaavia pidemmän toimintasäteen täyssähköautoja.” Julkilausuuttuna ehdotuksena on hintakaton nosto vähintään 60 000 euroon. Lataushybridien karsastamista Yhdistys karsastaa lataushybridejä, jotka eivät yhdistyksen mukaan toisi toivottuja päästövähennyksiä. Yhdistys pitää haitallisina verotuksellisia toimenpiteitä, joilla luotaisiin kuluttajille lisäkannusteita lataushybridien hankintaan suhteessa täyssähköautoihin. Sähköautoilijoiden edusjärjestön mukaan ladattavien hybridien todelliset päästöt voivat olla ”tutkimusten mukaan jopa yli 2,5 kertaa” ilmoitettuja suuremmat. Tällä viitataan siihen, että lataushybrideillä ajavat lataisivat laiskahkosti sähköä ja ajamisessa painottuisi polttomoottorin käyttö. Toisenlaisiakin näkemyksiä on esitetty. Viime vuonna julkistetun ja Moottorin uutisoiman kyselytutkimuksen mukaan liki 85 prosenttia lataa hybridiautoaan kotona vähintään kolme kertaa viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuuskin on yli 70 prosenttia. Tiedotteessa tuodaan esiin, että vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla Suomessa myytiin eniten lataushybridejä verrattuna täyssähköautoihin koko Euroopassa. Hallituksen pitäisi yhdistyksen mielestä tehdä linjapäätös liikenteen sähköistymisen edistämisestä: ”Muuten ilmeisenä riskinä on, että Suomesta tulee fossiilisten lataushybridien ja kaasuautojen hautausmaa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenteen verotus muuttumassa Liikenteen verotuksen muutostarpeiden taustalla on liikenteen haitallisten päästöjen vähentäminen. Sähköautoilijoiden yhdistys ottaa kantojensa selkänojaksi myös liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän taannoisen raportin, jossa todetaan, että uusiutuvalla sähköllä ladattu täyssähköauto on nollapäästöinen ja Suomessa tuotetusta sähköstä jo 85 % on hiilineutraalia. ”Täyssähköauto on ylivoimaisesti vähäpäästöisin vaihtoehto jo nyt ja sähköntuotannon nopeasti puhdistuessa, vähenevät myös täyssähköauton päästöt”, linjaa yhdistys, jonka mukaan paras vaihtoehto leikata liikenteen päästöjä on täyssähköautojen määrän lisääminen. ”Kustannustehokkain keino tehdä se on täyssähköautojen ja polttomoottoriautojen hintaerotuksen pienentäminen.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Sähköautoilijat ry a:6:{i:0;s:5:"93899";i:1;s:5:"95283";i:2;s:5:"95063";i:3;s:5:"66322";i:4;s:5:"94826";i:5;s:5:"94816";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku