6.4.2023 Liikenne Sähköpotkulautailuun ja muuhun mikroliikkumiseen promilleraja – vaatii Autoliitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Mikroliikkumiseen tulee asettaa selkeä promilleraja ja seuraamukset sen rikkomisesta ja siten antaa poliisille toimivaltuudet puhalluttaa alkoholin tai testata huumausaineiden vaikutuksen alla ajamisesta epäilty kuljettaja.” Mikroliikkumiseen tulee asettaa selkeä promilleraja ja seuraamukset sen rikkomisesta ja siten antaa poliisille toimivaltuudet puhalluttaa alkoholin tai testata huumausaineiden vaikutuksen alla ajamisesta epäilty kuljettaja. Tähän toiveeseen ja vaatimukseen kiteytyy Autoliiton tuore lausunto, joka koskee liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa kokonaisuutta nimeltä Arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista. Moottori kertoi tuoreeltaan maaliskuun alussa liikenne- ja viestintäministeriö valmistelemasta mikroliikkumisen kuripaketista otsikolla Sähköpotkulautailun kuripaketti: pysäköintikielto jalkakäytäville, promilleraja ja huumepikatesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 391 ja 130 miljoonan eron kustannukset Autoliitto tuo kantansa tueksi laskelmia, joiden mukaan päihtyneiden sähköpotkulautailijoiden ja pyöräilijöiden valtakunnalliset liikenneonnettomuuksien kokonaiskustannukset ovat pyöräliikenteen osalta 391 miljoonaa euroa ja sähköpotkulautailun osalta 130 miljoonaa euroa. Näiden puolen miljardin euron vuotuisten kustannusten ei pitäisi Autoliiton mukaan jäädä kaikkien veronmaksajien vastattavaksi, vaan kustannukset ”pitäisi kohdistaa vahingon aiheuttajien tai heidän ajoneuvojensa liikennevakuutukseen, kuten menetellään muiden liikennevakuutusvelvollisuuden piiriin kuuluvien moottoriajoneuvojen kohdalla.” Autoliitto muistuttaa, että autojen ja muiden moottoriajoneuvojen, kuten mopojen ja moottoripyörien kuljettamiseen on asetettu promilleraja. Lausunnossa tuodaan myös esiin, että moottoripyöräilijät ja mopoilijat aiheuttavat pääasiassa vahinkoja itselleen, kuten mikroliikkujatkin tekevät. ”Tästä huolimatta ajoneuvojen promillerajasta on määrätty tarkasti ja näitä ajoneuvoja koskee rekisteröinti- ja liikennevakuuttamisvelvollisuus. Tällä mahdollistetaan rangaistuksen antaminen ja liikennevakuutuksen korvausten rajaaminen sekä takaisinperintä.” ”Lähes jokainen ymmärtää sen juovuksissakin” Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta esitetään yhtenä uhkana sitä, että harvaan asutuilla alueilla päihtyneenä kulkemiseen valittaisiin pyörän sijasta auto. Tätä johtopäätöstä Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö ei niele. ”On hyvin vaikea nähdä tilannetta, jossa näin todellisuudessa tapahtuisi, sillä autolla ajaminen humalassa on vahvasti kriminalisoitu ja yhteiskunnassa yleisesti hyvin tuomittavaa. Tämän lisäksi se on erittäin vaarallista muitakin kuin kuljettajia kohtaan.” ”Lähes jokainen ymmärtää sen juovuksissakin”, naulaa Autoliitto. Rekisteröintiä tulee selvittää Lausunto tuo esiin, että sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän mukaan uuden Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin täytäntöönpano merkitsee yli 25 km/h kulkevien ja yli 25 kg painavien sähköajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Vakuuttamisvelvollisuuden valvonnan kannalta olisi tarkoituksenmukaista myös edellyttää niiden rekisteröimistä ajoneuvojen yksilöimiseksi. ”Ilman rekisteröintiä näiden ajoneuvojen tunnistaminen ja yksilöinti liikenteessä olisi käytännössä erittäin hankalaa ja se vaikeuttaisi myös vaatimusten kohdentamista liikennevakuutuksen perusteella.” Mikroliikkumisvälineiden rekisteröintivelvollisuus ja sen toteuttamisen edellytykset tulee Autoliiton mukaan selvittää ajoneuvojen tunnistamisen mahdollistamiseksi. Rekisteröintivelvollisuuden laajentaminen voitaisiin rajoittaa vain liikennevakuutettaviin ajoneuvoihin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö / Arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista a:5:{i:0;s:6:"131504";i:1;s:5:"93151";i:2;s:6:"124843";i:3;s:6:"131113";i:4;s:5:"97429";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku