puoliperävaunu

Liikenne Uutinen 4.5.2016

Trafi selvittää puoliperävaunun ajokorttikysymystä: vastaus ensi viikolla

Netissä ja sosiaalisessa mediassa on herännyt epäilyksiä siitä, onko Moottorin koeajama puoliperävaunu BE-kortilla laillinen yhdistelmä. Se pisti viranomaisiinkin vauhtia.

Moottorin tuoreesta koeajosta puoliperävaunu BE-kortilla nousi internetissä ja sosiaalisessa mediassa varsinainen huhumyrsky. Heti jutun julkaisemisen jälkeen tietyt asiantuntijatahot ryhtyivät kommentoimaan keskustelupalstoilla sitä, että Suomen lainsäädäntö ei sallisi tämänkaltaista yhdistelmää näin kevyen luokan ajokortilla.

Pilkuntarkasti lakia lukemalla asia onkin näin. BE-kortilla saa lain mukaan vetää maksimissaan 3 500 kilon kokonaismassan omaavalla autolla jarrullista eli O2-luokan perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.

Puoliperävaunun kokonaismassa on kuitenkin jopa 5 300 kiloa, eli kärry olisi niin sanotulla pikku-E-kortilla vedettäväksi liian painava. Tällöin yhdistelmällä ajaminen vaatisi raskaamman luokan ajokortin.

Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksiselitteinen. Kuten koeajoartikkelissa kerroimme, puoliperävaunuyhdistelmässä vetoauto ottaa kantaakseen osan perävaunun painosta. Kun puoliperävaunun akselimassa ei ylitä 3 500 kiloa, yhdistelmä katsottaisiin lailliseksi myös BE-kortilla ajavalle henkilölle.

Sallittu muualla

Koeajamamme hollantilaisen Fifth Wheel Europen puoliperävaunun maahantuojan Nosturitarvike Oy:n toimitusjohtaja Mika Onnela kertoo, että asiaa selviteltiin viranomaisten kanssa viime vuonna, kun ensimmäinen puoliperävaunu rekisteröitiin Suomessa.

Taustalla on Euroopan Komission General Mobility and Transport -yksikön kirjeitse 9.12.2011 antama lausunto, jonka mukaan puoliperävaunun (semi trailer) ja vetoauton (tractor) muodostamassa kokonaisuudessa perävaunun kuormaa voidaan hyväksyä vetoautolle, kunhan vetoauton 3 500 kilon kokonaismassa ei ylity.

– Tällöin muodostuu vetoauton 3 500 kilon kokonaismassalla ja perävaunun 3 500 kilon massalla yhteensä 7 000 kilon yhdistelmämassa, johon riittää BE-luokan ajokortti. Lausunnossa mainitaan vielä, että samaa tapaa sovelletaan myös C1E-ajokortin painojen laskemiseen puoliperävaunuyhdistelmissä, Onnela selvittää.

– On aika mielenkiintoinen tilanne, että meillä olisi säädösten mukainen 3 500 kg + 3 500 kg = 7 000 kg yhdistelmä, joka on pakettiautolla vedettävä, mutta vaatisi kuorma-autoluokan ajokortin, Onnela ihmettelee.

Suomi ja EU vastakkain

Jutun ydin onkin siinä, ketä tässä asiassa viime kädessä totellaan – Suomen vai EU:n lainsäädäntöä.

– Tässä tilanteessa on oltu muun muassa Belgiassa, jossa kansallisia ajokorttisäädöksiä on muutettu vastaamaan ajoneuvolainsäädäntöä, eli sikäläisittäin näitä yhdistelmiä saa ajaa BE-kortilla. BE-ajokortti riittää selvityksiemme mukaan myös muun muassa Saksassa ja Hollannissa, Onnela kertoo.

Moottorin koeajojutun myötä meikäläiset viranomaiset nostivatkin asian uudelleen pöydälle.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ryhtyi selvittämään puoliperävaunun ajokorttivaatimuksia, ja julkaisee tiedot ensi viikolla. Palamme heti asiaan, kun saamme tarkempaa tietoa.

Katso myös keskustelun aiheuttanut puoliperävaunu BE-kortilla.

Jaa artikkeli