4.5.2016 Liikenne Trafi selvittää puoliperävaunun ajokorttikysymystä: vastaus ensi viikolla Koeajamallamme yhdistelmällä oli mittaa noin 12 metriä. Pidempikin kombinaatio on mahdollinen: puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 16,5 metriä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Netissä ja sosiaalisessa mediassa on herännyt epäilyksiä siitä, onko Moottorin koeajama puoliperävaunu BE-kortilla laillinen yhdistelmä. Se pisti viranomaisiinkin vauhtia. Moottorin tuoreesta koeajosta puoliperävaunu BE-kortilla nousi internetissä ja sosiaalisessa mediassa varsinainen huhumyrsky. Heti jutun julkaisemisen jälkeen tietyt asiantuntijatahot ryhtyivät kommentoimaan keskustelupalstoilla sitä, että Suomen lainsäädäntö ei sallisi tämänkaltaista yhdistelmää näin kevyen luokan ajokortilla. Pilkuntarkasti lakia lukemalla asia onkin näin. BE-kortilla saa lain mukaan vetää maksimissaan 3 500 kilon kokonaismassan omaavalla autolla jarrullista eli O2-luokan perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Puoliperävaunun kokonaismassa on kuitenkin jopa 5 300 kiloa, eli kärry olisi niin sanotulla pikku-E-kortilla vedettäväksi liian painava. Tällöin yhdistelmällä ajaminen vaatisi raskaamman luokan ajokortin. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksiselitteinen. Kuten koeajoartikkelissa kerroimme, puoliperävaunuyhdistelmässä vetoauto ottaa kantaakseen osan perävaunun painosta. Kun puoliperävaunun akselimassa ei ylitä 3 500 kiloa, yhdistelmä katsottaisiin lailliseksi myös BE-kortilla ajavalle henkilölle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sallittu muualla Koeajamamme hollantilaisen Fifth Wheel Europen puoliperävaunun maahantuojan Nosturitarvike Oy:n toimitusjohtaja Mika Onnela kertoo, että asiaa selviteltiin viranomaisten kanssa viime vuonna, kun ensimmäinen puoliperävaunu rekisteröitiin Suomessa. Taustalla on Euroopan Komission General Mobility and Transport -yksikön kirjeitse 9.12.2011 antama lausunto, jonka mukaan puoliperävaunun (semi trailer) ja vetoauton (tractor) muodostamassa kokonaisuudessa perävaunun kuormaa voidaan hyväksyä vetoautolle, kunhan vetoauton 3 500 kilon kokonaismassa ei ylity. – Tällöin muodostuu vetoauton 3 500 kilon kokonaismassalla ja perävaunun 3 500 kilon massalla yhteensä 7 000 kilon yhdistelmämassa, johon riittää BE-luokan ajokortti. Lausunnossa mainitaan vielä, että samaa tapaa sovelletaan myös C1E-ajokortin painojen laskemiseen puoliperävaunuyhdistelmissä, Onnela selvittää. – On aika mielenkiintoinen tilanne, että meillä olisi säädösten mukainen 3 500 kg + 3 500 kg = 7 000 kg yhdistelmä, joka on pakettiautolla vedettävä, mutta vaatisi kuorma-autoluokan ajokortin, Onnela ihmettelee. Suomi ja EU vastakkain Jutun ydin onkin siinä, ketä tässä asiassa viime kädessä totellaan – Suomen vai EU:n lainsäädäntöä. – Tässä tilanteessa on oltu muun muassa Belgiassa, jossa kansallisia ajokorttisäädöksiä on muutettu vastaamaan ajoneuvolainsäädäntöä, eli sikäläisittäin näitä yhdistelmiä saa ajaa BE-kortilla. BE-ajokortti riittää selvityksiemme mukaan myös muun muassa Saksassa ja Hollannissa, Onnela kertoo. Moottorin koeajojutun myötä meikäläiset viranomaiset nostivatkin asian uudelleen pöydälle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ryhtyi selvittämään puoliperävaunun ajokorttivaatimuksia, ja julkaisee tiedot ensi viikolla. Palamme heti asiaan, kun saamme tarkempaa tietoa. Katso myös keskustelun aiheuttanut puoliperävaunu BE-kortilla. Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku