1.5.2023

Traficom-katsastus: Porsche 911 on jälleen paras 15-vuotias automalli

Porsche 911 Speedster

Porsche 911 -urheiluauto on iäkkäiden autojen katsastustilaston kärjessä, Ford Mustang toisena ja Volvo C70 kolmantena.

Porsche 911 urheiluauto on jälleen Traficomin katsastustilaston kärjessä iäkkäiden eli 15-vuotiaiden autojen ryhmässä. Muskeliautoklassikon vähäinen hylkäysprosentti (8,3 %) selittyy paitsi auton laadukkuudella, myös keskimääräistä merkittävästi vähäisemmällä ajomäärällä (92 000 km). Myös toiseksi ja kolmanneksi vähävikaisimmat mallit ovat urheilullisia malleja, joille tyypillistä on keskiarvoautoa vähäisempi ajomäärä, Ford Mustang 137 000 km ja Volvo C70 193 000 km. 15-vuotiaiden kaikkien merkkien ja mallien keskimääräinen ajomäärä on 240 000 km.

Edellisten lisäksi muita kymmenen kärjessä -listan vähävikaisimpia malleja ovat Ford Fiesta, Toyota Corolla Verso, Audi TT, Hyundai Getz, Suzuki Grand Vitara, Honda Jazz ja Subaru Forester.

Näistä pikkuautoja ovat Ford Fiesta, Hyundai Getz ja Honda Jazz, joiden ajomäärä on keskiarvoautoa selvästi vähäisempi, vain 144 000–152 000 km. Kärkikymmeniköstä vain Toyota Corolla Versolla on keskimääräistä suurempi ajomäärä, 268 000 km.

Merkkitilaston kärjessä (kaikki mallit) loistavat vähävikaisimpina Porsche, Subaru, Suzuki, Toyota ja Lexus. Saksalaisen Porschen lisäksi japanilaisten ylivoimaa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dodge malli- ja merkkitilaston hännänhuippu

1960-luvulla amerikkalainen Dodge oli kestävän auton maineessa, mutta 2000 -luvulla Chrysler-konserniin kuuluvalla Dodgella menee heikosti. Dodge on sekä malli- että merkkitilaston vikakimppu: 15-vuotiaista henkilöautoista heikoin ja runsasvikaisin oli Dodge Caliber hylkäysprosentilla 61,8 %.

Japanilaisen luotettavuusmainetta heikensi Mazda 5 -tila-auto, jossa toiseksi eniten vikoja (hylkäysprosentti 55,1). Seuraavaksi runsasvikaisimmat ovat Chevrolet Aveo, Nissan Pathfinder ja Jeep Compass. Näistä neljästä vähintään puolet hylätään.

Merkkitilaston huonoin ja vikaherkin on Dodge hylkäysprosentilla 55,8 %. Toiseksi huonoimmat merkit samalla hylkäysprosentilla 45,5 % ovat Chrysler ja eteläkorealainen Chevrolet, jota myytiin aluksi Daewoo-nimellä. Seuraavaksi vikaherkimmät merkit ovat Renault, Jeep ja Alfa Romeo.

Ajokilometrit auttavat suhteuttamaan

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2022 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.

Käyttöönottovuoden 2007 15-vuotiaiden autojen matkamittarilukemien keskiarvo on 240 000 km ja hylkäysprosentti keskimäärin 32,6 %, jossa nousua edellisvuodesta 0,7 prosenttiyksikköä. Lähes joka kolmas 15-vuotias auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007 vähävikaisimmat TOP 25

25 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Porsche 911 (92 000) (8,3)
  • Ford Mustang (137 000) (8,5)
  • Volvo C70 (193 000) (17,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Ford Fiesta (152 000) (17,9) (Käyttöjarrun dynamometritesti)
  • Toyota Corolla Verso (268 000) (18,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Audi TT (185 000) (18,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Hyundai Getz (144 000) (19,0) (Käyttöjarrun dynamometritesti)
  • Suzuki Grand Vitara (218 000) (19,0) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
  • Honda Jazz (155 000) (20,2) (Käyttöjarru)
  • Subaru Forester (226 000) (20,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Suzuki Liana (159 000) (21,0) (Etuakselisto)
  • Toyota Auris (196 000) (21,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Mitsubishi Colt (164 000) (21,7)
  • Toyota Corolla (210 000) (22,3) (Asiapaperit)
  • Saab 9-5 (247 000) (23,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Toyota Land Cruiser (349 000) (23,5) (Etuakselisto)
  • Mini Cooper (165 000) (23,6) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)
  • Mercedes-Benz GL (301 000) (24,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Land Rover Range Rover Sport (282 000) (24,2) (Taka-akselisto)
  • Toyota RAV4 (258 000) (24,3) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Subaru Legacy (248 000) (24,7) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)
  • Volvo C30 (192 000) (24,7) (Etuakselisto)
  • Honda CR-V (265 000) (25,2) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Subaru Impreza (190 000) (25,2) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)
  • Toyota Hiace (385 000) (25,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007

keskimääräinen hylkäysprosentti 32,6 %

keskimääräiset ajokilometrit 240 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

15 vähävikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), TOP 15

Automerkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Porsche (142 000) (15,1) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Subaru (226 000) (23,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Suzuki (190 000) (23,8) (Etuakselisto)
  • Toyota (225 000) (24,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Lexus (235 000) (24,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Mini (164000) (25,2) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)
  • Saab (247 000) 26,3) (Taka-akselisto)
  • Audi (274 000) (26,7) (Käyttöjarru)
  • Hyundai (182 000) (27,2) (Etuakselisto)
  • Honda (243 000) (28,3) (Etuakselisto)
  • Land Rover (283 000) (29,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Volvo (281 000) (29,9) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Ford (237 000) (31,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Škoda (270 000) (32,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Jaguar (200 000) (33,5) (Taka-akselisto)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007

keskimääräinen hylkäysprosentti 32,6 %

keskimääräiset ajokilometrit 240 000 km

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007 FLOP 15

15 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dodge Caliber (212 000) (61,8) (Taka-akselisto)
  • Mazda 5 (240 000) (55,1) (Etuakselisto)
  • Chevrolet Aveo (156 000) (52,1) (Etuakselisto)
  • Nissan Pathfinder (336 000) (51,3) (Taka-akselisto)
  • Jeep Compass (235 000) (50,0) (Taka-Akselisto)
  • Dodge Nitro (254 000) (49,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Chrysler Voyager (258 000) (49,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Fiat Stilo (200 000) (49,1) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
  • Opel Zafira (268 000) (49,1) (Etuakselisto)
  • Chevrolet Nubira (191 000) (49,0) (Alustan kotelot ja pohjalevy)
  • Nissan Qashqai (246 000) (47,6) (Etuakselisto)
  • Chrysler 300C (267 000) (47,5) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Renault Scénic (222 000) (47,2) (Etuakselisto)
  • Jaguar X-Type (232 000) (46,4) (Käyttöjarru)
  • Renault Mégane (205 000) (45,8) (Etuakselisto)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007

keskimääräinen hylkäysprosentti 32,6 %

keskimääräiset ajokilometrit 240 000 km

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007 FLOP 10

10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä),

ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dodge (218 000) (55,8) (Etuakselisto)
  • Chevrolet (188 000) (45,5) (Etuakselisto)
  • Chrysler (242 000) (45,5) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Renault (199 000) (43,9) (Etuakselisto)
  • Jeep (259 000) (42,3) (Etuakselisto)
  • Alfa Romeo (205 000) (40,9) (Etuakselisto)
  • Citroën (209 000) (39,3) (Etuakselisto)
  • Kia (214 000) (38,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Mazda (223 000) (37,8) (Etuakselisto)
  • Fiat (164 000) (37,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2007

keskimääräinen hylkäysprosentti 32,6 %

keskimääräiset ajokilometrit 240 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %).

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrit karttuvat

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut Traficomin verkkosivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppiviat löytyvät Moottorin verkkosivuilta. Tyyppiviat sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom 

a:5:{i:0;s:6:"132109";i:1;s:6:"132079";i:2;s:6:"134589";i:3;s:6:"134519";i:4;s:6:"133058";}

Luetuimmat