7.2.2021 Matkailu Nähtävyys: Putouksen finaali eli Krkan kansallispuiston 17 vesiputousta Kroatiassa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vierivä kivi ei ehkä sammaloidu mutta vetreästi virtaavaa vettä ei voita mikään. Vesiputousten hienoutta voi mitata monella tapaa: kuinka korkea putous on, kuinka leveä se on, kuinka paljon vettä putoukseen virtaa… oma arvonsa on myös sillä, kuinka seesteinen ja pittoreski putous – tai tässä tapauksessa putoukset ovat. Krkan kansallispuisto löytyy kartalta Kroatian keskiosasta, lähin iso kaupunki on Split. Matkaa sieltä kertyy hieman vajaat 100 kilometriä. Rannikolla sijaitsevasta Sibenikistä matkaa on noin 20 kilometriä. Dubrovnikiin on vajaat 300 kilometriä. Puistossa sijaitsee Skradinski buk nimeä kantava osa, joka on yksi puiston näyttävimpiä alueita. Tähän on syynsä. Noin 400 metrin matkalla Krka-joki levenee 100 metrin laajuiseksi suistoksi, ja samalla joen pinta laskeutuu lähes 50 metriä yhteensä 17 putouksen avulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon on vettä virrannut Krkassa Krkan luonnonpuistoon vie monta tietä, ja autoilijalle se on luonnollinen lähestymistapa. Mutta… puistoon pääsee myös vesitse lautalla 1,5 tunnissa Sibenikistä. Se on ehdottomasti pohtimisen arvoinen vaihtoehto. Näkemistä joen alasuistolla nimittäin riittää, ja bongattavaksi esittäytyy myös useampia vesilintulajeja. Jos kuitenkin valitset tien, puistolla on useampi sisäänkäynti. Näistä suosituimmat ovat Roski Slap ja Burnum/Puljane. Toinen näistä on putousten ala- ja toinen yläpuolella. Itse vesiputouksia ympäröivä alue on hoidettu esimerkillisesti putouksiin tutustumista varten. Alueella kulkee useampi polku, joilla voi vaeltaa leppoisasti ja nauttia joko putousten kohinasta tai iloisesti liplattavasta vedestä. Polut on suunniteltu myös niin, että liikuntarajoitteiset pääsevät kulkemaan esteittä. Avoinna läpi vuoden Paras aika vierailla puistossa on tietysti kesä, kun luonto on vehreimmillään. Mutta myös syksy ja yllättäen myös talvi ovat hienoa aikaa. Keväällä lumien sulaessa vesi on tietysti runsaimmillaan, joka korostaa putousten näyttävyyttä. Luonnonpuisto on avoinna läpi vuoden, joten ajankohdalla ei sinänsä ole väliä. Ruuhkaisimpaan turistiaikaan alueen seesteisyys tietysti kärsii hieman. Ennen koronaa ei ollut mitenkään poikkeuksellista, että putouksia kävi ihastelemassa päivittäin jopa 10 000 vierailijaa. Kuumimpaan turistiaikaan pääsymaksu on myös nelinkertainen talveen verrattuna. Näin korona-aikaan turvaväleillä on tietysti merkistystä, ja puistossa on toistaiseksi maskipakko. Sitä kannattaa noudattaa, sillä alueella on runsaasti kameravalvontaa. Happea voi toki ottaa välillä, jos käyskentelee puistossa useamman tunnin. Yksi hyvä keinohan tähän on pitää aina välillä pieni piknik-tuokio… Jos aika antaa myöden Normaalisti putousten kiertämiseen riittää muutama tunti, mutta aikaa kannattaa varata enemmän. Putousten lisäksi luonnonpuisto tarjoaa vaellusreittejä, ja alueella on myös vanha fransiskaaniluostari. Se sijaitsee sympaattisesti pienellä Visovacin saarella. Omasta innostuksesta riippuen käveltäväksi tulee parista kilometristä yli 10 kilometriin, joten ihan korkkareissa tai varvassandaaleissa ei kannata lähteä liikkeelle. Vaelluskenkiä ei välttämättä tarvita, mutta vähintään hyvät kävelykengät ovat suositeltavat. Puiston liepeillä on myös runsaasti majoitusmahdollisuuksia, jos alueella haluaa viettää useamman päivän. Valintaa riittää hotelleista aina yksityishenkilöiden vuokraamiin huoneisiin, ja myös leireilijöille on vaihtoehtoja – jos joku sattuu olemaan liikkeellä vaikkapa matkailuautolla. Krkan kansallispuiston viralliset verkkosivut: http://www.np-krka.hr/en/ Teksti ja kuvat Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?