18.1.2018 Automatkailu Saksa: helpot tiet, Elvis, Alvar Aalto ja Autostadt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoloma monipuolisessa Saksassa käy vaivattomasti, jos ottaa matkakumppaniksi tuoreen opaskirjan. Saksa on Euroopan johtava autoilumaa – monessakin mielessä. Saksa on myös elämyksellinen ja monipuolinen matkailumaa, joka on kuin tehty omatoimiselle automatkailijalle: nähtävää on paljon ja matkailuvalttien luo pääsee kätevästi. Autoloma käy vaivattomasti, jos ottaa suunnitteluavuksi ja matkaan mukaan Autoliiton tuoreen opaskirjan. Kirja esittelee matkailualueiden kiinnostavimpia matkailutäkyjä pienistä hansakaupungeista miljoonametropoleihin, sokerina pohjalla on eläväinen Berliini. Kirjassa annetaan vinkkejä erilaisista majoitusvaihtoehdoista ja herkkusuille saksalaisen keittiön antimista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eri reittejä perille Perille Saksaan on vaivatonta ja melko nopeata ajaa omalla autolla joko Ruotsin ja Tanskan tai Baltian läpi tai suoraan laivalla Travemündeen. Autoliiton uudessa Autolomalle Saksaan -oppaassa esitellään vaihtoehtoisia reittejä Suomesta Saksaan. Liikennekulttuuri Saksassa on yleensä ystävällistä, sillä kanssaliikkujat arvostavat kaikille jouhevaa etenemistä. Ensikertalaisenkaan ei kannata aristella suurten kaupunkien välisiä nelikaistaisia moottoriteitä edes vilkkaimpina aikoina, kunhan valitsee omalle ajotavalle ja aikataululle sopivan kaistan. Ja jos tavoite ei ole vain edetä rivakasti etapista toiseen, kannattaa suunnata moottoriteiltä myös pienille teille ja pienille paikkakunnille. Osalla Saksan moottoriteistä on vapaat nopeudet ja myös jotkut liikennesäännöt voivat yllättää suomalaisen, jos niihin ei ole perehtynyt etukäteen. Kirja esittelee erikoisempia liikennemerkkejä ja avaa liikennemääräyksiä. Sekin on hyvä tietää jo ennen matkalle lähtemistä, että Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joihin ajaminen edellyttää autokohtaisen tarran hankkimista. Hymistelemättä ja ironisella otteella Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kuvaa kirjoittaja Risto Hemmingin otetta lempeän ironiseksi, joka tekee kirjan lukemisesta nautinnollista. – Opaskirja poikkeaa täysin tavanomaisista kohde-esitteiden hymistelytarinoista, Suokonautio-Hynninen arvioi tuoretta opusta – ja on aivan oikeassa. Kirjoitustyyliä kuvaava esimerkki on tarina Elviksestä, tämän tulevasta vaimosta ja Wiesbadenista. Hemminki kirjoittaa: ”Elvis Presleyn kahden vuoden asepalvelus Saksassa on tuottanut tukuttain tarinoita, joista suuri osa on pötyä. Elvis kyllä tapasi Priscillan Saksassa, mutta kuhertelivatko he Wiesbadenin kylpyläpuistossa, ja kaiversiko Elvis puunrunkoon E + P, jäänee arvoitukseksi, sanokoon kaupungin matkailutoimisto mitä sanoo.” Fiksu matkailija välttää ruuhkat Fiksu matkailija osa kirjan avulla valita itselleen järkevän ajankohdan autolomalle Saksassa. Ennakoimalla kun voi välttää sen, että kallisarvoinen vapaa-aika tuhraantuu ruuhkissa. Moni luottaa siihen, että ruuhkilta välttyy ja enemmän näkee, jos valitsee reitikseen lähinnä pieniä teitä. Kirja paljastaa eri osavaltioiden koulujen porrastetut loma-ajat. Viimeisenä lomansa osavaltioista pitää etelän Baijeri. Jos esimerkiksi koulujen ensimmäinen lomapäivä on maanantaina, voi varautua siihen, että alueella esiintyy ruuhkia jo edeltävänä viikonloppuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alvar Aalto ja autokaupunki Tuore kirja kertoo myös Wolfsburgin eli autojätti Volkswagenin kotikaupungin kehityksen tärkeät ja mielenkiintoisimmat etapit. Kaupungin suosituin nähtävyys on Volkswagenin perustama Autostadt. Se on maailman monipuolisimpia autoteemaisia elämyspuistoja, joten tutustumiseen kannattaa varata useampi tunti. Volkswagen-konsernin automerkkeinä ovat esillä muun muassa Audi, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen. Wolfsburgissa sijaitsee myös kolme arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemaa rakennusta: kulttuurikeskus ja kaksi kirkkoa. Mikä on paras kesäkaupunki? Kirja paljastaa myös tilastolliseen analyysiin perustuen, mikä on säiden puolesta Saksan paras kesäkaupunki. Kärkikaksikkona vuosien 1987–2016 aurinkoisten kesäpäivien määrällä laskettuna ovat Freiburg ja München. Mukana listauksessa on 14 eri puolilla Saksaa sijaitsevaa kaupunkia. Kesäpäiväksi tässä luetaan ne päivät, jolloin lämpötila kipuaa ainakin 25 asteeseen – ja sehän on Suomen kesässä ainakin viime kesän perusteella ollut harvinaista herkkua. Vehreä kevät, kuuma kesä, leuto syksy Keväällä vehreys puskee vahvasti esiin. Se on hyvää matkailuaikaa Saksassa. Keskikesällä voi olla jopa tukahduttavan kuumaa. Ja jos haluaa kiertää esimerkiksi Saksan viinialueita, on alkusyksy kiinnostavaa aikaa: sää on yleensä sopivan leuto ja kypsyvä sato maisemoi ohi vilahtavat viinitarhat. Viinikaupungeista kuuluisin on Rüdesheim, ja Reinin varren etelärinteiden kuuluin rypäle on Riesling. 10 000 asukkaan Rüdesheimissa käy vuosittain huimat kolme miljoonaa matkailijaa. Moni viinitila on ollut saman suvun elinkeino kenties jo satojen vuosien ajan. Koettavaa Rüdesheimin seudulla on myös vaikka ritarilinnassa tai mekaanisen musiikin museossa. Maisemia voi nousta ihailemaan ylös köysiradalla. Autolomalle Saksaan -kirjan hinta on 37 euroa (Autoliiton jäsenille 29 euroa). Kirjassa on 192 sivua. Kirjaa myydään AL-kaupassa, Autoliiton myymälöissä sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku