18.6.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge Stealth R/T kuulostaa amerikkalaiselta, mutta kuoren alla on aito japanilaistuote. Nimi muutettu -sarja tuntuu kuin olevan tehty Chryslerin ja Mitsubishin ympärille. Ensimmäinen merkeistä nousee jatkuvasti esiin DaimlerChryslerin ja Fiat Chrysler Automobiles -seikkailuiden vuoksi, Mitsubishi taas on tehnyt yhteistyötä milloin minkäkin merkin kanssa. Myös Chryslerin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAmerikkalainen urheiluauto – JapanistaChrysler-yhtymään kuuluva Dodge esitteli mallivuodelle 1990 uuden urheiluauton: Stealthin. Kyseessä oli ajan mittapuulla huippukehittynyt urheiluauto, jonka pehmeät muodot kätkivät huippumalli Stealth R/T:ssä tuplaturbo-V6:n, manuaalivaihteiston, nelivedon, nelipyöräohjauksen, säätyvän iskunvaimennuksen ja jopa aktiivista aerodynamiikkaa.Moinen teknologiakatalogi tuntuu ehkä oudolta yritykselle, joka Stealth R/T:n esittelyaikoihin kehitti myös toista urheiluautoa – 8-litraisen V10-moottorin liikuttama Dodge Viper edusti hieman perinteisempää lähestymistapaa teemaan.Mitsubishi 3000GTValmistusmaa aiheutti protestinSyy Dodge Stealthiin löytyy tietysti Mitsubishistä. Auto oli uudet logot saanut Mitsubishi 3000GT – suuryrityksen vastaus Toyota Supralle, Nissan 300ZX:lle, Subaru SVX:lle ja (Mazda) Eunos Cosmolle.Dodge Stealth valmistettiin Japanissa Mitsubishin tehtaalla. Seikka on sikäli maininnan arvoinen, että kotimarkkinoita suojeleva United Automotive Workers -ammattiliitto protestoi Stealth R/T:n pois vuoden 1991 Indianapolis 500 -kilpailun turva-auton paikalta. Tilalla käytettiin Viper-prototyyppiä.Ei Dodge Stealth mikään jättimenestys ollut: sitä myytiin vuosina 1990–1996, Mitsubishi-variantti jatkoi vielä vuoteen 2000 saakka. Teknisestii kaksikko oli tiettyjä versioeroja lukuun ottamatta identtiinen, mutta Dodgen painos erosi hieman Mitsubishistä visuaalisesti. Valitettavasti Dodgen painoksesta löytyy hyvin vähän lehdistökuvia, joten käytämme kuvituksessa avauskuvaa lukuun ottamatta Mitsubishin painosta.Perusmallissa etuveto ja 165 hvStealth oli kenties vähän ristiriitainen tuote. Se perustui Mitsubishi Sigman perusrakenteeseen, eli V6-moottori löytyi etupyörien välistä poikittain. Dodgen perusmallissa moottori oli peräti vain 165 hevosvoimainen 12-venttiilinen yhdellä yläpuolisella nokalla per kansi varustettu, ja vetokin ulottui vain etupyöriin saakka.Mitsubishi ei kotimarkkinoilla moista edes suostunut myymään: siellä hitainkin 3000GT, tai GTO kuten autoa Japanissa kutsuttiin, liikkui samaisen koneen 24-venttiilisen 225-hevosvoimaisen version turvin ja nelivetokin oli vakiovaruste.Dodge Stealth R/T Twin Turbo, yhdessä sisarmalli Mitsubishi 3000GT VR-4:n kanssa kehittivät kunnioitettavan 300 hevosvoiman huipputehon, ja korkeasta painosta huolimatta autojen suorituskyky oli varsin mainio.Alkupään autojen keulaa koristivat ikimuodikkaat luukkulamput: tässä Mitsubishi 3000GT:n näkemys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvattava kovakattoAutosta oli tarjolla myös aukeavalla kovakatolla varustettu versio, joka oli kalifornialaisen ASC-yrityksen tekemä modifikaatio. Muutos kasvatti auton painoa entisestään, Mitsubishi 3000GT VR-4 Spyderin kohdalla vaaka ulottui jo 1 870 kilogrammaan. Silti kyse oli ensimmäisistä modernin ajan kovakattoisista avoautoista – vuonna 1993 esitelty Spyder ehti kauppoihin reilusti ennen Mercdedes-Benz SLK:ta.Ehkä Dodge Stealth olisi otettu markkinoilla uskottavammin vastaan, jos tarjolla olisi ollut vain tehokkaita turbonelivetoja? Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, Kuvat: valmistaja, lähde: Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle