28.9.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nousee Aasiasta – Kian alkulähteillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kian kohdalla vanha roomalainen sanonta todellakin piti paikkansa: Nimi on enne. Kian tarina autonvalmistajana on nousua kolmipyöräisestä Mazdasta kymmeniä miljoonia myyneeksi maailmanluokan brändiksi. Pienimuotoisen Kia-historiikin tueksi on katsottava hiukan myös Korean historiaa reilun 75 vuoden ajalta. Kia syntyi toisen maailmansodan runtelemassa Koreassa, ja koneisti aluksi osia muun muassa polkupyöriin. Korean sodan tiimellyksessä vain viisi vuotta myöhemmin 50-luvun alussa uunista saatiin ulos peräti ensimmäinen kokonainen polkupyörä. Sodan lopputuloksena tiedämme syntyneen kaksi Koreaa. Tiedämme myös Kian jääneen niistä eteläiseen, millä tietysti on aivan perustavanlaatuinen merkitys myöhempää menestystä ajatellen. Jälleen muutamaa vuotta Korean sodan päättymisestä sai Kia ensikosketuksensa moottoroituun ajoneuvoon Hondan moottoripyörän lisenssiversion kautta. Tulikasteensa autonvalmistajana Kia sai puolestaan vuonna 1962, mistä kiitos kuuluu Mazdalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmesta neljään pyörää Kuvan Mazda K360:n korealainen lisenssiversio oli ensimmäinen maassa tuotettu moottoripyörää suurempi ajoneuvo. Tasan 60 vuotta sitten nähtiin ensimmäinen Kian nimellä Etelä-Koreassa tuotettu automalli. Kyse oli logonvaihdosta puhtaimmillaan, olihan Kia K360 lisenssiversio Mazda K360:sta, jota ei siis muuten pidä sekoittaa Mazda R360:een, japanilaisvalmistajan ensimmäiseen henkilöautoon. K360:n kohdalla puhutaan pienestä kolmipyöräisestä kuorma-autosta, Japanissa ja muuallakin Aasiassa supersuositun kei-truck -luokan varhaisvaiheesta. Painoa kuormurilla oli tyhjänä alle 500 kiloa ja huippunopeutta 65 kilometriä tunnissa. 356-kuutioinen, nelitahtinen V2 täytti sen ajan kei-luokan vaatimukset. Miltei puolentoista vuosikymmenen kuluttua K360:n korealaisesta esiinmarssista oli aika vihdoin kypsä ensimmäiselle Kia-henkilöautolle, K360:n väistyessä vähintäänkin ansaitulle eläkkeelle. Tätä viittaa sai kunnian kantaa mallivuoden 1974 Kia Brisa, omaa sukua toisen sukupolven Mazda Familia. Aluksi Kia valmisti Brisasta pickup-versiota 1,0-litraisella moottorilla, ennen kuin koitti neliovisen sedanin vuoro. '74 Kia Brisa oli varsinaisesti ensimmäinen Koreassa valmistettu automalli, ennen vuoden 1975 Hyundai Ponya. 80-luku: tuplasti käänteentekevä 80-luvun taitteessa Etelä-Koreassa pääsi valtaan itsevaltainen presidentti Chun Doo-hwan (1931 - 2021). Hänen kaudellaan ei paljoa Kioja valmistettu, mitä nyt viimeiset Brisat ja muutama Fiatin ja Peugeotin sedan koottuna osista. Syynä kuivalle kaudelle olivat Chunin vaatimukset valmistaa pelkästään pieniä hyötyajoneuvoja. Kokonaan uusi lehti Kian historiassa kääntyi Chun valtakauden lähestyttyä loppuaan vuonna 1986, kun Ford hankki Kian hallintaansa. Kiasta tuli Fordin eräänlainen halpamerkki, joka tähtäsi paitsi Korean markkinoille, myös vientiin. Tältä aikakaudelta muistetaan myös Kian ja Fordin yhteisiä malleja, joista yksi hyvin vaiherikas esimerkki on päässyt jo aiemmin esille Nimi muutettu -juttusarjassa: Kia Pride. Huomionarvoista on myös, että Ford-omistuksen kautta Kia ja Mazda löysivät jälleen tiensä yhteen, yhteisiä malleja nähtiin useita ja myös Mazdan tekniikkaa päätyi suoraan Kioihin. Poimintoja Kian myyntilukujen kehityksestä 35 vuoden ajalta: 1986: 26 autoa, 1987: 95 000 autoa, 2000: 959 737 autoa, 2021: 2 777 056 autoa. Viimeisin ja Kian nykymenestyksen kannalta kenties jopa kaikkein merkittävin käänne oli Hyundai-konsernin kauppa vuonna 1998. Näin sai alkunsa merkkien yhdessä omistama Hyundai-Kia -jättikonserni, joka on maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja, ja joka pyörittää muun muassa maailman suurinta autotehdasta Etelä-Korean Ulsanissa. Kia on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana laajentanut tunnusomaista brändiään Itä-Aasian ohella Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa valtaisasti, ja ansioitunut vuosi toisensa perään kärkisijoilla niin laadun kuin innovaatioidenkin saralla. Hiljattain luimme Kian myyneen 10. miljoonannen autonsa USA:ssa ja nousseen Suomen ja Euroopan myyntitilastoissa toiselle sijalle. Että tällainen nousu Aasiasta. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Kia, Whichcar.com.au, Carbuzz, Blog.beforward Kuvat: Kia, Mazda, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt