14.2.2021 Matkailu ”Nyt mua viedään linnasta linnaan” – Reinin varrella linnavaelluksella Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rein on yksi Euroopan pisimpiä jokia, jonka varrelta löytyy satoja hurmaavia linnoja. Parhaimmat löytyvät kompaktisti 67 kilometrin matkalla Koblenzin ja Bingenin välillä. Tämä osa Reiniä Koblenzin ja Bingen am Rhein välillä tunnetaan nimellä Keski-Reinin laakson yläosa ja se hyväksyttiin Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 2002. Joki kulkee tämän matkan pääosin rotkolaaksossa, joka on syvimmillään 130-metrinen.Reinin rantoja voi ajaa useimmiten molemminpuolin, ja joen yli pääsee kätevästi vaihtamaan puolta tiheän lossiverkoston avulla. Linnoja on tasaisesti molemmilla rinteillä, yhteensä noin 40 kappaletta. Siis keskimäärin linnoja löytyy 1,5 kilometrin välein. Linnaverkosto on selkeästi Saksan tihein.Perinnepäivänä 8. syyskuuta monet linnat avaavat ovensa, joten se on luonnollisesti hyvä päivä roadtripille. Ongelma on vain se, että aika moni muukin on liikkeellä silloin, joten liikenne ruuhkautuu paikoitellen pahasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnanvaraa riittääRiippuen siitä, kuinka tarkkaan ja kuinka moneen linnaan haluaa tutustua, aikaa voi viettää alueella helposti useamman päivän. Toki yhdessäkin päivässä näkee jo paljon. Yksi vaihtoehto autossa istumiseen on hypätä jokilaivaan, jolta näkee hyvin joen molemmin puolin nouseville rinteille ja linnoille. Samalla voi nauttia lasillisen tai kaksi alueen kattavasta viinivalikoimasta. Risteilylaivaksi voi suositella Goethea, joka on ainoa edelleen toiminnassa oleva höyryrataslaiva.Ja kun kerran linnoja ollaan katsastamassa, ainakin yhdessä niistä kannattaa samalla nukkua. Useampi vanha linna toimii nykyisin hotellina. Turismi on itse asiassa ollut isossa roolissa Reininlaaksossa jo parisataa vuotta. Linnat, pitkä historia osana pyhää saksalais-roomalaista keisarikuntaa, jokilaakson jyrkät seinämät, alueen viinit sekä joen aikoinaan alueelle tuoma tiheä asutus ovat tehneet Reininlaaksosta yhden Euroopan ensimmäisiä massaturistikohteita.Viinistä puheen ollen…Sadonkorjuu on Reininlaaksossa aina iso juttu, ja silloin meno on luonnollisesti parhaimmillaan. Viini on myös isossa roolissa linnojen syntyyn, koska linnanherrat keräsivät aikoinaan tulleja ja vaurastuivat näin joella kulkevien ja viinilastissa olevien lauttojen avustuksella.Viinijuhlia vietetään yleensä elokuun lopulta aina lokakuun alkuun. Korona-aikaan kaikki on tietysti epävarmaa. Jos ja kun juhlia tänä vuonna järjestetään, visiitti alueelle silloin on kokemuksen arvoinen. Viinijuhlien perinteet juontavat 1400-luvulle asti, ja viinihän on tunnetusti viisasten juoma. Niin tai näin, punaposkista porukkaa on ainakin liikkeellä riittävästi, ja tunnelma on katossa. Ja viinin ohella kannattaa nauttia myös ihanasti rasvaisen saksalaisen keittiön antimista.Ainakin nämä linnat kannattaa bongataFürstenbergin linnan rauniot: hyvin tyypillinen linnanraunio 1200-luvulta. Hiiritorni Bingenissä: joko roadtripin alku- tai loppupää, tämä vartiotorni toimi pitkään tullimaksujen perintäpisteenä.Kloppin linna: tuhottu ja rakennettu monta kertaa uudestaan, nykyisellään säilynyt melko hyvin vuoden 1853 jälleenrakentamisen ulkoasussaan.Rheinsteinin linna: 1300-luvulla rakennettu linna, jonka Preussin prinssi Wilhelm Ludwig muokkasi oman pompöösin makunsa mukaiseksi 1800-luvulla.Sooneckin linna: romanttisen näköinen linna, jolla on synkkä ryövärihistoria.Stahleckin linna: tarjoaa hyvän näköalan alas Reininlaaksoon, toiminut hotellina 1920-luvulta asti.Pfalzgrafensteinin linna: sijaitsee poikkeuksellisesti keskellä jokea, mikä teki linnoituksesta ihanteellisen tullimaksujen keräämiseen.Katzin linna: nykyisin japanilaisen miljonäärin yksityisomistuksessa, ja linnasta on suora näkymä legendaariselle Lorelein kalliolle.Gutenfelsin linna: ollut pääsääntoisesti Falkensteinin suvun hallussa vuodesta 1257 lähtien.Rheinfelsin rauniot: keskiajalla isoin linna Reinin varrella.Marksburgin linna: yksi parhaiten alkuperäisessä asussaan säilyneitä keskiajan linnoja, koska sitä ei ole koskaan tuhottu – suosittelen 50 minuutin opastettua kierrosta.Schönburgin linna: toimii nykyisin hotellina, mielenkiintoinen historia.Martinsburgin linna: poikkeuksellisen paksumuurinen linna, jossa Mainzin piispat pitivät aikoinaan residenssiä – upea vierailun arvoinen puutarha.Stolzenfelsin linna: näyttävä ja pittoreski linna, joka symbolisoi Reininlaakson linnoihin liittyvää romantiikkaa.Reichenbergin linna: erikoinen linna, jonka rakentaminen aloitettiin vuonna 1230, mutta linna ei koskaan valmistunut.Liebsteinin linna: se laakson kaikista korkeimmalla sijaitseva linna, nykyisin hotelli, ja linnan käytävillä kuulemma kummittelee…Drachenburgin linna: pankkiiri ja pörssimiljonääri Stephan Sarterin vuonna 1882 rakennuttama palatsimainen linna, joka on restauroitu vuonna 2011 alkuperäiseen loistoonsa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster