17.10.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? Teksti Rikhard Wacker Kuva Aake Kinnunen, Jari Saarentaus ja Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX30:n niin sanottu avaimeton järjestelmä vaati käyttäjältään hieman totuttelua ja uudenlaisia arkikäytäntöjä. Volvo EX30 -sähköauto on ollut toimituksemme käyttötestissä nyt reilun puolen vuoden ajan. Aika alkaa olla hiljalleen kypsä sille, että voimme alkaa keskittymään hieman pienempiin yksityiskohtiin autossa.EX30:n avaimessa ja avaimettomassa järjestelmässä riittää helposti pureskeltavaa yhden väliraportin verran. Vaikka autonavaimet ovat sinällään hyvinkin simppeli asia, on niillä vielä nykyautoissakin aika suuri merkitys arjen menemisissä auton kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvain kuin tulitikkuaskiVolvo EX30:n avain on oikeastaan avainkortti, joka muistuttaa ulkoiselta olemukseltaan pientä mustaa tulitikkuaskia. Esittelimme avainta jo aiemmassa väliraportissa huhtikuussa. Totesimme silloin, että nykyinen avainkortti on pikemminkin vain väliaikaisratkaisu siihen asti, että älypuhelinavain saadaan toimimaan. Avainkortilla kuitenkin mennään yhä.Avainkortista puuttuvat kokonaan nappulat, joten sen toimintaperiaate perustuu täysin siihen, että auto tunnistaa sitä lähestyvän avainkortin, jolloin optimitilanteessa avainta ei pitäisi joutua koskaan kaivamaan taskusta. Vastaavanlaiset avaimettomat järjestelmät ovat viime vuosina arkipäiväistyneet moniin ”aivan tavallisiin autoihin”.Esimerkiksi toimituksemme toisessa käyttötestiautossa, Opel Astra Electricissä avaimeton järjestelmä toimii erinomaisesti. Aina on kun tarkoitus lähteä autoilemaan, avain sujautetaan taskuun, jolloin ovet lopsahtavat auki, kun päästään Astran ”kosketusetäisyydelle”. Sama toiseen suuntaan. Astran ovet menevät automaattisesti lukkoon äänimerkin ja peilien kääntymisen kera, kun poistumme Opelista sopivasti muutaman askeleen päähän.Lisäksi Opel Astran avaimesta löytyy perinteiset nappulat, mikä tuntuu helpottavan auton ovien avaamista ja lukitsemista merkittävästi. Jos epäilee avaimettoman järjestelmän toimivuutta, voi ovet lopsauttaa lukkoon etänä perinteisen kaukosäätimen kautta.Kun avainta ei tunnistetaVolvon avainkortilla kohdalla perinteistä kaukosäädinkäyttöä ei voi nykyisellä avainkortilla tehdä, sillä siihen tarvittavat avaimen nappulat puuttuvat. Ovien avaaminen ja sulkeminen perustuu siis siihen, miten avainkortti sattuu liikkumaan autoa kohti ja sieltä poispäin.Sinällään tämäkin malli voisi olla ihan toimiva ratkaisu, mutta siinä on yksi iso mutta. Volvo nimittäin tuntuu tunnistavan oman avainkorttinsa todella vaihtelevasti, mikä hankaloittaa merkittävästi auton ovien kanssa pelaamista. Ovia on välillä vaikea saada auki, mutta toisaalta myös lukitseminenkin saattaa helposti unohtua.Ovien avaamiseen liittyvät haasteet ilmaantuvat usein silloin, kun autolla ei ole hetkeen ajettu. Esimerkiksi aamulla liikkeelle lähdettäessä Volvo ei selvästikään tunnista sitä lähestyvää avainta, joten ovet pysyvät tukevasti lukossa. Hieman epäloogisesti takaluukun saa kyllä auton ulkopuolella olevasta napista aina auki kuten kuuluukin, mutta sivuovet eivät herää eroon ilman ”hieromisia”.Hierominen tarkoittaa tässä yhteydessä useimmiten sitä, että taskussa oleva avainkortti pitää kaivaa sieltä käsiin, jonka jälkeen autoilija asettaa avainkortin auton B-pilariin. Tämän pitäisi viimeistään herättää Volvo siihen, että ovet pitäisi saada nyt auki. Useimmiten tämä temppu auttaa, mutta avaimen kaivaminen taskusta ja sen asettelu tiettyyn kohtaan auton ovea saa operaation muistuttamaan käyttötesti-Mersun aikoja, kun ovia avatessa avaimia piti asetella ovenkahvassa olevaan lukkopesään.Ei tarvitse käynnistääJatketaan vanhojen aikojen muistelua. 1990-luvun Mersussa ovien auettua avaimen seuraava sijoituspaikka oli luonnollisesti virtalukko, jossa se kulki kätevästi varmassa tallessa koko matkan ajan. Volvossa tilanne ei ole yhtä simppeli, sillä autosta puuttuu virtalukko ja jopa virtanappi. Volvo EX30 on ikään kuin hetivalmis ajettavaksi, kun ovet aukenevat. Vain vaihdevalitsin D:lle ja autolla voidaan lähteä liikkeelle.Tästä tulee seuraava haaste. Kun autoon on päästy viimeinkin sisään avainkortilla B-pilarin hieromisen jälkeen, vaistomaisesti autoon noustaan sisään avainkortti kädessä. Avainkortille ei ole mitään loogista virtalukon kaltaista paikkaa, joten se huolimaton kuljettaja asettaa avainkortin ”johonkin”. Omalta osaltani avainkortti tuntui usein löytävän tiensä kyynärnojan mukitelineen pohjalle – johon se myös usein unohtui myöhemmin.Seuraava haaste liittyi tähän unohdukseen. Volvo EX30 lukitsee nimittäin ovet välillä todella kaukaa. Vaikka auton luota poistuu avaimet oikeaoppisesti taskussa, auton ajovalot palavat saattovaloina ja audiojärjestelmä pauhaa jopa vielä siinä vaiheessa, kun kuljettaja kävelee kymmenien metrien päässä autolta. Näissä tapauksissa kuljettaja joutuu vain luottamaan siihen, että auton ovet menevät todellakin lukkoon, kun välimatkaa autolle kertyy tarpeeksi.Palataan siihen mukitelineen pohjille unohtuneeseen avainkorttiin. Unohtumisesta seurasi pariinkin otteeseen se, että Volvo jäi kaupan parkkipaikalle uhkarohkeasti avaimet sisällä, jolloin kuka tahansa olisi voinut astella auton sisään ja lähteä sillä liikkeelle. Kuljettaja ei välttämättä edes tajua unohtaneensa avainkorttia autoon, sillä välillä auton ovien kuuluukin mennä lukkoon tavallista kauempaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuita ongelmallisia tilanteitaEdellä kuvattujen tilanteiden ohella Volvo EX30 avainkortteineen tarjosi meille myös erilaisia muita erikoisia tilanteita, jotka kytkeytyivät enemmän tai vähemmän avaimettoman järjestelmän ympärille.Yksi erikoinen tilanne syntyi siitä, että allekirjoittaneen kotona Volvon avainkorttia ei voinut säilyttää siellä, missä tavallisesti säilytetään talouden kaikkia avaimia. Talon pääsisäänkäynnin yhteydessä oleva avainkaappi sijaitsi ilmeisesti liian lähellä ulkona parkissa nököttävää autoa, joten ovet eivät ehtineet lukittua, jos autolta poistuttua avainkortti vietiin tavanomaiseen avainten säilytyspaikkaan.Volvon avainkortti tuli siis viedä kauemmas talon sisälle säilöön, jotta auton ovet menivät varmasti lukkoon, eikä Volvon saattovalot syty palamaan tai auton audiojärjestelmä ala soimaan.Toinen omituinen tilanne syntyi talon sisällä liikkuessa, jos Volvon avainkortti sattui unohtumaan housuntaskuun. Myös allekirjoittaneen kodin keittiö sijaitsi liian lähellä auton pysäköintipaikkaa, sillä esimerkiksi kahvinkeittimellä vierailu sai useamman kerran Volvon saattovalot syttymään. Näissä yhteyksissä Volvo kyllä luki avainkorttia näppärästi talon seinien läpi.Haasteita tuli myös siitä, kun samassa pihapiirissä kuljettiin auton avainkortti taskussa. Etenkin niinä päivinä, kun EX30 tunnisti avainkortin jo hieman kauempaa, auton lukitukset räpsyivät jatkuvasti päälle ja pois.Välillä erikoisia tilanteita syntyi myös silloin, jos autosta nousi pois, mutta jatkoi auton ympärillä liikkumista. Esimerkiksi auton talvirenkaiden lastaaminen EX30:n tavaratilaan tykkäsi sekin lukita auton ovia suuntaan jos toiseenkin. Hyvin usein tällaisen ”rämppäämisen” jälkeen Volvo myös kadotti yhteyden avainkorttiin, joten lopulta autoon pääseminen edellytti jälleen avainkortin asettamista B-pilariin.Miten Volvo EX30:n avainkortin kanssa pärjää parhaiten?Edellä mainitut kuvaukset arkisista tilanteista auton ympärillä ovat suoraan sanottuna ärsyttäviä. Auton kanssa sai olla keskivertoa enemmän tuntosarvet pystyssä, jos halusi varmistaa auton ovien lukkiutumisen. Samalla avainkortin aktivointi B-pilarissa hidasti sekin merkittävästi kulkemista autoon.Volvo EX30:n avainkortin kanssa kannatti sisäistää muutamat pienet niksit, jolloin arjen käyttö helpottui edes hitusen. Ensimmäinen niksi oli se, että avainkortti kannattaa viedä suosiolla tarpeeksi kauas autosta, jos autoa ei aio käyttää. Avainkorttia ei kannata myöskään kantaa mukanaan taskussa yhtään ylimääräistä, sillä liikkuipa sitten talon sisällä tai pihalla, Volvon lukitus saattaa herätä avain taskussa liikkuessa eloon.Silloin kun autolla on tarkoitus liikkua, avain kannattaa jemmata nimenomaan kuljettajan taskuun. Vaikka avainkorttia joutuisikin näyttämään B-pilarille, kannattaa tämän jälkeen avain jemmata mieluummin taskuun kuin autoon, jotta avaimen unohdukset tai lyhytaikaiset hukkaamiset vältetään.Lisäksi on hyvä vilkuilla sitä, että auton ovet todellakin menevät tilanteen vaatiessa lukkoon. Esimerkiksi autolta kauppaan poistuessa on hyvä vilkuilla sitä, sammuuko saattovalot ja musiikki jossain vaiheessa. Sivupeilien kääntyminen on valojen ohella hyvä paikka seurata sitä, menevätkö ovet lukkoon.Myöhemmin apua sovelluksestaKuten jo huhtikuisessa avainkorttiin keskittyvässä väliraportissa kerroimme, tulitikkuaskimaisen avainkortin on määrä korvautua älypuhelinpohjaisella avaimella. Tulitikkuaskeja tulee auton mukana vain ensimmäisen tai korkeintaan parin vuoden ajan. Tämän jälkeen avainkortin on määrä jäädä maksulliseksi lisävarusteeksi, jonka voi ottaa autoon lisämaksua vastaan.Todennäköisesti älypuhelinavain tulee yksinkertaistamaan Volvo EX30:n avaimiin liittyviä käytäntöjä, ja sitä kautta valtaosa edellä kuvatuista omituisista tilanteistakin jää unholaan. Sitä odotellessa jatketaan kuitenkin arkea nykyisen avainkortin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 1.3.2025 Uutinen Volvo ES90 mukaan 800 voltin sähköautojen kerhoon – 300 kilometriä toimintamatkaa 10 minuutin latauksella 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle