19.9.2023

Käyttötesti: bongaa Toyota Corolla Cross -mittaristosta bensavalo!

Toyota Corolla Cross -käyttötestiauto on pihi kulkine, mutta ilmoittaa polttonesteen loppumisesta turhan häveliäästi.

Kuten olemme jo useaan kertaan edellisissä väliraporteissa kertoneet, Toyota Corolla Cross -käyttötestiautomme polttonesteen kulutus on hyvin alhaista sorttia, oli kyse sitten pitkästä maantieajosta, soratiesuhailusta tai Keski-Euroopan -matkailusta kattoboksin kera. Japanilaisvalmistajan kehittynyt hybridivoimalinja siis selvästi toimii korkeassa katumaasturikorissa kuten pitääkin.

Yhtä useasti olemme myös jaksaneet mainita auton polttonestesäiliön tilavuuden tai pikemminkin tilavuudettomuuden – vaikka huoltoasemalle kaartaisi aivan ajotietokoneen viimeisillä kilometreillä, ei säiliöön saa mahtumaan juuri 35 litraa enempää menovettä. Ja tämä tietysti tarkoittaa kohtalaisen useita tankkauksia, vaikka sujuvathan ne sitten nopeasti, kun litkua ei tarvitse lirutella tankkiin tolkuttoman pitkiä aikoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurennuslasin kera

Joka tapauksessa kun matka muuten maistuu, toimintamatka tekee mieli käyttää mahdollisimman tarkkaan hyväksi, ja tällöin nousee eräs havaitsemamme yksityiskohta esiin. Vaikka kritisoimme taannoisella Suomen MM-rallireissulla Corolla Crossin mittariston valikoiden käytettävyyttä hieman sekavaksi – ja aiheesta – kuskin eteen avautuvat muuten varsin selkeät näkymät, etenkin kun kyse on nykytyylisestä täysdigitaalisesta mittaristosta. Toyotalla on tässä(kin) edetty jalat maassa -linjalla, ja layout on hyvin perinteinen kaksine suurine pyöreine mittareineen.

Kokonaisuus olisi kuitenkin voitu suunnitella vieläkin selkeämmäksi, nimittäin eräät symbolit on jätetty oudon pieniksi – mukaan lukien polttonesteen vähäisyydestä kertova merkkivalo. Näyttöön toki ponnahtaa kuvassakin näkyvä Fuel Low -varoitus mutta vain hetkeksi, ja sen jälkeen pikkuruinen oranssi tankin symboli saa toimia indikaattorina siitä, että bensarange on lähestymässä maaliaan. Asiasta kertova kilometrilukema (kuvassa 33 km) ei myöskään ole koolla pilattu.

Niinpä polttoneste on meinannut ainakin allekirjoittaneella loppua kesken useammankin kuin kerran. Tavallaan huvittavaa onkin se, että juuri polttomoottoriauton pitää kärsiä tällaisista ongelmista. Eikös sen pitänyt ollut sähköauto, jossa toimintamatkaa pitää jatkuvasti tarkkailla?

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jussi Saarinen, Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat