18.4.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen Teksti Jussi Saarinen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Opel Astra Electric – kuten useimmat muutkin nykyautot – kannattaa konfiguroida ennen käyttöönottoa, jotta autosta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti. Kun uuden auton ottaa tänä päivänä pidempiaikaiseen käyttöön, ei pelkkä ajaminen useinkaan enää riitä, vaan erilaisten asetusten mukauttaminen on oleellisen tärkeä asia. Jos tämän laiminlyö, saa syyttää vain itseään, jos arki ei suju ja asioita joutuu kaivelemaan monen valikon takaa.Juuri näin kävi myös käyttötestissämme olevan Opel Astra Electricin kanssa. Auto tuli toimitukseen tammikuun lopussa, ja heti lähtöön kuljettajana toiminut toimituksen jäsen tuskaili, miten hän ei löydä kojelaudasta tiettyjä toimintoja – varsinkaan ajon aikana. Oli siis käyttöliittymän konfiguroinnin paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtuaalinappulat paikalleenKuten melkein kaikissa nykyisissä autoissa, myös käyttötesti-Astrassa kojelaudan ytimenä toimii kosketusnäyttö, jonka asettelu ei siis tehtaan jäljiltä sellaisenaan vastaa kaikkien käyttäjien toiveita.Digiahdistusta on kuitenkin turha potea, sillä näytön yksityiskohtia on helppo muokata: sen kun vain siirtää ei-toivotut elementit virtuaaliseen roskakoriin ja poimii kiinnostavia kohteita tilalle. Näin näytön saa juuri sellaiseksi kuin itse haluaa – ja myös sivuttain raahattavia välilehtiä saa luotua sopivan määrän.Me tyydyimme kahteen välilehteen. Niistä toinen ilmestyy oletusarvoisesti näkyviin aina kun auton virrat kytketään päälle, ja sisältää navigaattorin kartan ohella muun muassa puhelimen, ilmastoinnin ja ajoavustimien ”nappulat”.Näistä ensin mainitun kuvakkeen painaminen johdattaa luonnollisesti bluetooth-puhelinmuistioon, keskimmäisestä pääsee kätevästi oikopolkua pitkin matkustamon esilämmityksen ajastukseen ja viimeksi mainittu on tarpeen siksi, että sillä saa Astran yliherkän kaistavahdin tarvittaessa pois päältä – sama nykivyyshän vaivasi myös sisarmalli Peugeot 308 Hybridin käyttötestissä.Myös sovellus kuntoonKun tämän kosketusnäytön ”alkusiivouksen” on suorittanut, näkymä on taatusti selkeä kaikille kuskeille: ovathan virtuaaliset nappulat suurempia kuin useimpien autojen fyysiset kytkimet. Sen toisen välilehden puolestaan pyhitimme radion sekä soittimen toiminnoille, mutta nekin olisi tarvittaessa voitu ympätä edellä mainitulle aloituslehdelle.Mukauttaminen oli vielä Peugeotiakin nopeampaa, sillä Opelissa näytön alle on jätetty reilumpi määrä fyysisiä painikkeita – esimerkiksi talvella tärkeille istuinlämmittimien katkaisimille. Ainakin talvihansikkaat kädessä näitä nappuloita, jotka ovat ikään kuin osa suurempaa levyä, pitää kuitenkin painaa varsin keskittyneesti, jotta haluttu toiminto varmasti aktivoituu. Tässä mielessä Peugeotin virtuaaliset nappulat ovat jopa kätevämmät käyttää.Kosketusnäytön jälkeen oli toisen nykytoiminnon eli My Opel -puhelinsovelluksen käyttöönoton vuoro. Se olikin sitten huomattavasti mutkikkaampaa, vaikka maahantuoja toimittikin meilitse pdf-muotoisen ohjeen aiheesta. Ohjeen pituus, kaikkiaan 30 sivua, tosin jo viittasi siihen, että hommasta ei tulisi kovin yksinkertaista, eikä se sitä lopulta ollutkaan.Loppu kuitenkin hyvin: sovellus saatiin toimimaan, ja sen myötä vaikkapa akun varaustason voi tarkastaa ja matkustamon esilämmityksen kytkeä päälle etänä – nämä ovat niitä tärkeimpiä ominaisuuksia, joihin puhelinta sähköautossa tarvitaankin. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan