18.4.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen Teksti Jussi Saarinen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Opel Astra Electric – kuten useimmat muutkin nykyautot – kannattaa konfiguroida ennen käyttöönottoa, jotta autosta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti. Kun uuden auton ottaa tänä päivänä pidempiaikaiseen käyttöön, ei pelkkä ajaminen useinkaan enää riitä, vaan erilaisten asetusten mukauttaminen on oleellisen tärkeä asia. Jos tämän laiminlyö, saa syyttää vain itseään, jos arki ei suju ja asioita joutuu kaivelemaan monen valikon takaa.Juuri näin kävi myös käyttötestissämme olevan Opel Astra Electricin kanssa. Auto tuli toimitukseen tammikuun lopussa, ja heti lähtöön kuljettajana toiminut toimituksen jäsen tuskaili, miten hän ei löydä kojelaudasta tiettyjä toimintoja – varsinkaan ajon aikana. Oli siis käyttöliittymän konfiguroinnin paikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtuaalinappulat paikalleenKuten melkein kaikissa nykyisissä autoissa, myös käyttötesti-Astrassa kojelaudan ytimenä toimii kosketusnäyttö, jonka asettelu ei siis tehtaan jäljiltä sellaisenaan vastaa kaikkien käyttäjien toiveita.Digiahdistusta on kuitenkin turha potea, sillä näytön yksityiskohtia on helppo muokata: sen kun vain siirtää ei-toivotut elementit virtuaaliseen roskakoriin ja poimii kiinnostavia kohteita tilalle. Näin näytön saa juuri sellaiseksi kuin itse haluaa – ja myös sivuttain raahattavia välilehtiä saa luotua sopivan määrän.Me tyydyimme kahteen välilehteen. Niistä toinen ilmestyy oletusarvoisesti näkyviin aina kun auton virrat kytketään päälle, ja sisältää navigaattorin kartan ohella muun muassa puhelimen, ilmastoinnin ja ajoavustimien ”nappulat”.Näistä ensin mainitun kuvakkeen painaminen johdattaa luonnollisesti bluetooth-puhelinmuistioon, keskimmäisestä pääsee kätevästi oikopolkua pitkin matkustamon esilämmityksen ajastukseen ja viimeksi mainittu on tarpeen siksi, että sillä saa Astran yliherkän kaistavahdin tarvittaessa pois päältä – sama nykivyyshän vaivasi myös sisarmalli Peugeot 308 Hybridin käyttötestissä.Myös sovellus kuntoonKun tämän kosketusnäytön ”alkusiivouksen” on suorittanut, näkymä on taatusti selkeä kaikille kuskeille: ovathan virtuaaliset nappulat suurempia kuin useimpien autojen fyysiset kytkimet. Sen toisen välilehden puolestaan pyhitimme radion sekä soittimen toiminnoille, mutta nekin olisi tarvittaessa voitu ympätä edellä mainitulle aloituslehdelle.Mukauttaminen oli vielä Peugeotiakin nopeampaa, sillä Opelissa näytön alle on jätetty reilumpi määrä fyysisiä painikkeita – esimerkiksi talvella tärkeille istuinlämmittimien katkaisimille. Ainakin talvihansikkaat kädessä näitä nappuloita, jotka ovat ikään kuin osa suurempaa levyä, pitää kuitenkin painaa varsin keskittyneesti, jotta haluttu toiminto varmasti aktivoituu. Tässä mielessä Peugeotin virtuaaliset nappulat ovat jopa kätevämmät käyttää.Kosketusnäytön jälkeen oli toisen nykytoiminnon eli My Opel -puhelinsovelluksen käyttöönoton vuoro. Se olikin sitten huomattavasti mutkikkaampaa, vaikka maahantuoja toimittikin meilitse pdf-muotoisen ohjeen aiheesta. Ohjeen pituus, kaikkiaan 30 sivua, tosin jo viittasi siihen, että hommasta ei tulisi kovin yksinkertaista, eikä se sitä lopulta ollutkaan.Loppu kuitenkin hyvin: sovellus saatiin toimimaan, ja sen myötä vaikkapa akun varaustason voi tarkastaa ja matkustamon esilämmityksen kytkeä päälle etänä – nämä ovat niitä tärkeimpiä ominaisuuksia, joihin puhelinta sähköautossa tarvitaankin. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?