4.4.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electricissä tarkenee, mutta kuuma ei tule Teksti Jussi Saarinen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähkö-Astran käyttötesti starttasi talviominaisuuksien tarkkailemisella. Opel Astra Electric -käyttötesti alkoi tammikuun lopulla, joten testin ensimmäisillä tuhansilla kilometreillä olemme keskittyneet etenkin auton talviominaisuuksiin. Kylmän ilmanalan piirteistä on löytynyt sekä valmista että kehitettävää. Perusominaisuudet pikkupakkasilla ovat Astrassa hyvinkin kunnossa. Jos käyttää My Opel -puhelinsovelluksella ohjattavaa – tai manuaalisesta autosta ajastettavaa – matkustamon esilämmitystä, auto on tietysti ajoon lähdettäessä valmiiksi lämmin. Edellytyksenä esilämmitykselle on, että ajoakun varaustila on vähintään 50 prosenttia, jos auto ei ole sillä hetkellä vähintään 11 kilowatin latauksessa. Myös istuin- ja ratinlämmittimet toimivat nopeasti sekä tasaisesti, mutta niiden katkaisimissa on pientä sanomista. Molemmat lämmittimet kytketään päälle kosketusnäytön ulkopuolella olevista nappuloista, jotka ovat lajissaan hivenen kankeat – ainakin talvihansikkailla pitää painaa juuri oikeaa kohtaa, jotta toiminto varmasti aktivoituu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kylmällä kelillä haaleampi Vaikka lämpö tuntui leudoilla ilmoilla riittävän, hieman kovemmilla, 12–14 asteen pakkasilla havaitsimme, että lämmityslaitteessa voisi olla enemmänkin potkua. Tuulilasi "aukeaa" liikkeellelähdön jälkeen yllättävän hitaasti, ja vaikka automaatti-ilmastoinnin lämmönsäätö on asetettu maksimiin, ohjaamossa ei tule toppatakki päällä kuuma pidemmänkään ajon jälkeen. Näilläkin keleillä matkustamo pysyy kuitenkin vielä riittävän lämpimänä, mutta mikä on tilanne, kun pakkanen alkaa lähennellä kahtakymmentä astetta? Alkukevään uraisilla teillä havaitsimme myös Opelimme matalan maavaran. Auton pohja hankaa esimerkiksi päällystämättömällä tiellä lumeen, ja jäljistä näkee, ettei tätä ongelmaa ole muilla autoilijoilla ollut. Astran talviajettavuus ei sen sijaan jätä moitteille sijaa: suuntavakavuudesta voi jakaa täyden kympin, ja ohjauksen keskialue on kitkarenkaillakin eloisa. Merkillepantavaa on sekin, että sutimisenesto toimii kuten sähköautossa kuuluu, siis erittäin sulavasti ja täysin huomaamattomasti. Järjestelmä on kuitenkin varsin holhoavaa sorttia, joten ajoittain eteneminen on huonolla kitkalla kohtalaisen verkkaista. Ei ajoakun esilämmitystä Astra Electricin ajoakku on esilämmittämätöntä sorttia, mikä toisaalta tekee pikalatauksista yksinkertaista, kun monista sähköautoista tuttua kryptistä lämmitysproseduuria ei tarvitse miettiä ennen latausasemalle ajamista. Varjopuolena on tietysti se, että luvattu sadan kilowatin pikalatauspiikki jää talvikelillä haaveeksi. Parin asteen pakkasessa suoritetussa latauskokeessamme 13-prosenttinen akku alkoi latautua 84,3 kilowatin teholla. 50 % -varauksessa latausteho on laskenut noin 60 kilowattiin, ja siitä lasku käy varsin lineaarisesti niin, että 80 % varauksessa Opel lataa 45 kW:n teholla. Toimintamatka ei 51 nettokilowattitunnin akulla ole talvella kovin pitkä – se on monesti lähempänä kahta- kuin kolmeasataa kilometriä – mutta riittää toki tuttujen reittien arkiajoihin enemmän kuin hyvin. Kevään tästä lämmetessä pureudumme todellisiin kulutuksiin hieman tarkemmin, mutta osviittaa saa muun muassa siitä, että virran menekki asettuu talvisessa moottoritieajossa auton ajotietokoneen mukaan yleensä reippaasti alle 20 kilowattitunnin sataa kilometriä kohden. Jättääkö Astran matala kori kulutuksen kasvun kesärajoituksilla maltilliseksi? Sitä odotamme mielenkiinnolla. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen 13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! 10.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Opel Sintra – vaarallisen huono 4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa 26.12.2023 Ajoneuvot Koemaattu: Opel Zafira Life Silvaplana – peti pyörillä 5.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Corsa Electric – lisää tyyliä, tehoa ja kilowatillinen akkua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe