25.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308:n virtuaalinappulat vaativat totuttelua, mutta lopussa selkeys seisoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuskimme näyttäisivät lopullisesti tottuneen Peugeot 308 -käyttötestiauton kiemuroihin. Avainasemassa on se, malttaako sopeuttaa kojelaudan omien mieltymyksiensä mukaiseksi. Kuljettajien jatkuvasti vaihdellessa olemme saaneet runsaasti kommentteja Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -käyttötestiautomme kojelaudasta. Homma vaikuttaa menevän kutakuinkin samalla protokollalla – ensin käyttöliittymää arvostellaan sekavaksi, sitten auton salat alkavat pikku hiljaa avautua ja lopulta niiden kanssa tulee erittäinkin hyvin toimeen.Uusi 308 siis kuuluu niihin autoihin, jotka kannattaa huolella muokata mieleisekseen ennen ajoon lähtöä, muuten edessä on vain turhaa tuskailua. Kosketusnäytön välilehtiin, näytön alla oleviin virtuaalisiin i-Toggles -nappuloihin sekä digitaaliseen mittaristoon perustuva käyttöliittymä mahdollistaa sen, että itselle tärkeät toiminnot saa näkyviin ja vähän käytetyt piiloon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmittimet paraatipaikoilleErinomaisena esimerkkinä on se, että ilmojen viilennyttyä ohjelmoimme i-Toggles-paneeliin istuinvalikon (josta pääsee suoraan istuinlämmittimiin) sekä lämmitettävän ohjauspyörän virtuaalinappulat. Eipä tarvitse etsiä viluvarusteita valikkosyövereistä. Ja kun kesä taas koittaa, lämppärit voi korvata jollakin kausiluonteisemmalla, vaikkapa automaattisen ilmastoinnin kolmiasentoisen peruspuhallustason pikanappulalla.Ja onhan tässä taustalla myös isot automarkkinat leudomman ilmaston maissa: niissä ei moisia lämmittimiä tarvita välttämättä lainkaan, joten niiden jatkuva esiintyminen kojelaudan paraatipaikalla ei välttämättä ole perusteltua.Lämmittimien kylkeen valitsimme muita tärkeitä jokapäiväisiä toimintoja kuten navigaattorin, puhelimen ja energiavalikon nappulat. Viimeksi mainittua olemme tarvinneet auton sähkönkulutuksen mittaamisessa: energiavalikosta löytyvällä e-Save -toiminnolla akun varaustilan saa kätevästi säilytettyä sadassa prosentissa, kunhan saavutaan sopivalle mittauspaikkana toimivalle tieosuudelle, ja kulutuskokeen voi käynnistää.Vastaavasti nappuloiden yläpuolella olevalle kosketusnäytölle voi ohjelmoida joitakin muita nappuloita toimintojen toistoa välttääkseen. Mittariston ohjelmointimahdollisuudet eivät ole aivan yhtä monipuoliset, sillä jos haluaa kiinteän tripin ja ajotietokoneen näkymän (jotka niin ikään ovat tarpeen kulutusta ja voimalinjojen toimintaa tarkkaillessa), valittavana on käytännössä vain yksi, joskin selkeä ja havainnollinen näkymä.Kaipaa edelleen softapäivityksiäAivan kaikki ei 308:n digiuudistuksessa sentään ole mennyt nappiin. Navigaattori latautuu auton käynnistyksen jälkeen tuskallisen hitaasti, ja tämänkin jälkeen kartan zoomailu pihtiotteella on todella takeltelevaa.Myöskään pysäköintikamerat eivät saa raadiltamme täysiä pisteitä. Takanäkymä ilmestyy keskinäyttöön vasta hetki peruutusvaihteen kytkemisen jälkeen, mikä saa aikaan turhia turvaviiveitä, jos kuski lähtee välittömästi pakittamaan.360 asteen kameranäkymässä puolestaan häiritsee rajoittunut ja mosaiikkimainen näkymä, missä parkkiruutujen viivat leikkautuvat kahtia, eli auton asemointi suoraan ruutuun on tavallista haastavampaa (ks. viereisen sivun kuva). Edellä mainitut probleemat eivät kuittaantuneet autoon tehdyllä etäpäivityksellä, mutta ne lienevät kuitenkin tulevaisuudessa ohjelmoitavissa. Muuten Peugeot on palvellut meitä ilahduttavan häiriöttömästi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää