25.7.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Astra Electric -käyttötestiautolle tehtiin ensimmäinen määräaikaishuolto 12 500 kilometrin kohdalla. Kuten sähköautoissa on tapana, homma ei maltaita maksanut. Kesälomien vuoksi tämä raportti saapuu luettavaksenne hieman viiveellä. Kävi nimittäin niin, että suvi ei ehtinyt edes kunnolla startata, kun Astran mittaristoon ja myös puhelinsovellukseen tuli ilmoitus ensimmäisen määräaikaishuollon tarpeesta.Asia tuli eteen kieltämättä yllätyksenä, sillä huolto oli tehtävä hieman erikoisella matkamittarin lukemalla eli 12 500 kilometrin kohdalla – emme olleet edes ehtineet ajatella koko asiaa saati tutustua käyttötestiauton huolto-ohjelmaan. Vaihtoehtoisesti huolto olisi pitänyt tehdä yhden käyttövuoden täytyttyä, mutta käyttötestimme ripeässä tahdissa tuo ajomäärä ehti eteen jo reilussa neljässä kuukaudessa.Ei siis muuta kuin kalentereita sovittelemaan ja huoltoa varaamaan. Koska käyttötestiautolla on useita kuljettajia kahdeksan kuukauden mittaisen testirupeaman aikana, ensin mainittu toimenpide oli tehtävistä se vaativampi. Lopulta päätimme, että huolto tehtäisiin Keski-Suomessa, koska auto oli ehditty luvata nettituottajamme ja vannoutuneen opelistin Rikhard Wackerin kuljetettavaksi, ja sijainti sopi parhaiten auton tuleville ajoreiteille.Katsaus Jyväskylän huoltotarjontaan Opelin osalta tuotti yhden tuloksen: operaatio suoritettaisiin Hedin Automotiven tiloissa. Sopiva aika järjestyi kolmanneksi päiväksi kesäkuuta, ja tuona aamuna Astramme matkamittari näytti vielä hyväksyttävää 12 677 kilometrin lukemaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeaa...Itse huolto tuli taputelluksi oikeastaan ripeämmin kuin mitä sen buukkaamiseen kului aikaa. Huoltoaika oli varattu kello 11, ja auto kehotettiin tuomaan pajalle 20 minuuttia ennen tätä. Tiskillä luvattiin auton olevan valmis kello kahteentoista mennessä, ja tekstiviesti asiasta saapui puhelimen näytölle kello 12.10.Tällaisella aikataululla autolle ei tietysti kovin suuria remontteja tehdä, eivätkä ne sähköauton tapauksessa ole tarpeenkaan. Huollon yhteenvedon mukaan Astrasta tarkastettiin pyyhkimet ja pesimet, renkaat ja rengaspaineet, seisontajarru ja jarrupoljin, äänimerkki, vilkut ja valot, lasit, valoyksiköt ja peilit, jäähdytysnesteen, jarrunesteen ja lasinpesunesteen tasot sekä itsediagnoosimuistien luvut. Kuitin mukaan ainoa asia, joka autolle varsinaisesti tehtiin, oli lasinpesunesteen lisääminen!Saimme mukaan myös perinteisen paperisen huoltokirjan. Sinne tehdyt merkinnät ovat hieman huvittavan näköisiä, sillä jokaisen toimenpiteen kohdalle oli rastitettu EI (vaihto ei tarpeen) – kuten tietysti pitääkin, koska valtaosa noista kohdista käsittelevät polttomoottorimallin hihnoja, öljyjä, suodattimia ja sytytystulppia ynnä muuta tekniikkaa, josta sähköauto on tyystin vapautettu. Tässä(kin) yksityiskohdassa kuultaa siis läpi, miten Astra Electric ei ole varta vasten sähköautoksi suunniteltu malli.Hieman yllättäen jarrujen kitkapinnat edessä ja takana, jotka tietysti koskevat myös sähköautoa, eivät ainakaan papereiden mukaan näytä kuuluneen tämän huollon tarkistuskohteisiin. Matkustamon ilmansuodatin eli nk. raitisilmasuodatin puolestaan vaihdetaan vasta seuraavassa huollossa, joka tehdään viimeistään 25 000 kilometrin kohdalla....ja halpaaKoska toimenpiteet olivat sen verran vähäisiä, ei niistä luonnollisesti laskutettu kovin suuria rahasummia. Netissä tehdyn varauksen yhteydessä määräaikaishuollon hinta-arvio oli 91,20 euroa, mutta autoa haettaessa se oli pudonnut ainoastaan 73 euroon. Kuten olemme aiemmissa artikkeleissa todenneet,sähköauton alhaiset käyttökustannukset kulminoituvat juuri huoltohinnoissa – edullisella sähköllä ajamisen lisäksi. Astrassahan myös viimeksi mainittu puoli on hyvin hallussa, kuten taloudellisuuskilpailussa keväällä konkretisoimme. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle