Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa

Kuva Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen

Astra Electric -käyttötestiautolle tehtiin ensimmäinen määräaikaishuolto 12 500 kilometrin kohdalla. Kuten sähköautoissa on tapana, homma ei maltaita maksanut.

Kesälomien vuoksi tämä raportti saapuu luettavaksenne hieman viiveellä. Kävi nimittäin niin, että suvi ei ehtinyt edes kunnolla startata, kun Astran mittaristoon ja myös puhelinsovellukseen tuli ilmoitus ensimmäisen määräaikaishuollon tarpeesta.

Asia tuli eteen kieltämättä yllätyksenä, sillä huolto oli tehtävä hieman erikoisella matkamittarin lukemalla eli 12 500 kilometrin kohdalla – emme olleet edes ehtineet ajatella koko asiaa saati tutustua käyttötestiauton huolto-ohjelmaan. Vaihtoehtoisesti huolto olisi pitänyt tehdä yhden käyttövuoden täytyttyä, mutta käyttötestimme ripeässä tahdissa tuo ajomäärä ehti eteen jo reilussa neljässä kuukaudessa.

Ei siis muuta kuin kalentereita sovittelemaan ja huoltoa varaamaan. Koska käyttötestiautolla on useita kuljettajia kahdeksan kuukauden mittaisen testirupeaman aikana, ensin mainittu toimenpide oli tehtävistä se vaativampi. Lopulta päätimme, että huolto tehtäisiin Keski-Suomessa, koska auto oli ehditty luvata nettituottajamme ja vannoutuneen opelistin Rikhard Wackerin kuljetettavaksi, ja sijainti sopi parhaiten auton tuleville ajoreiteille.

Katsaus Jyväskylän huoltotarjontaan Opelin osalta tuotti yhden tuloksen: operaatio suoritettaisiin Hedin Automotiven tiloissa. Sopiva aika järjestyi kolmanneksi päiväksi kesäkuuta, ja tuona aamuna Astramme matkamittari näytti vielä hyväksyttävää 12 677 kilometrin lukemaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeaa...

Itse huolto tuli taputelluksi oikeastaan ripeämmin kuin mitä sen buukkaamiseen kului aikaa. Huoltoaika oli varattu kello 11, ja auto kehotettiin tuomaan pajalle 20 minuuttia ennen tätä. Tiskillä luvattiin auton olevan valmis kello kahteentoista mennessä, ja tekstiviesti asiasta saapui puhelimen näytölle kello 12.10.

Tällaisella aikataululla autolle ei tietysti kovin suuria remontteja tehdä, eivätkä ne sähköauton tapauksessa ole tarpeenkaan. Huollon yhteenvedon mukaan Astrasta tarkastettiin pyyhkimet ja pesimet, renkaat ja rengaspaineet, seisontajarru ja jarrupoljin, äänimerkki, vilkut ja valot, lasit, valoyksiköt ja peilit, jäähdytysnesteen, jarrunesteen ja lasinpesunesteen tasot sekä itsediagnoosimuistien luvut. Kuitin mukaan ainoa asia, joka autolle varsinaisesti tehtiin, oli lasinpesunesteen lisääminen!

Saimme mukaan myös perinteisen paperisen huoltokirjan. Sinne tehdyt merkinnät ovat hieman huvittavan näköisiä, sillä jokaisen toimenpiteen kohdalle oli rastitettu EI (vaihto ei tarpeen) – kuten tietysti pitääkin, koska valtaosa noista kohdista käsittelevät polttomoottorimallin hihnoja, öljyjä, suodattimia ja sytytystulppia ynnä muuta tekniikkaa, josta sähköauto on tyystin vapautettu. Tässä(kin) yksityiskohdassa kuultaa siis läpi, miten Astra Electric ei ole varta vasten sähköautoksi suunniteltu malli.

Hieman yllättäen jarrujen kitkapinnat edessä ja takana, jotka tietysti koskevat myös sähköautoa, eivät ainakaan papereiden mukaan näytä kuuluneen tämän huollon tarkistuskohteisiin. Matkustamon ilmansuodatin eli nk. raitisilmasuodatin puolestaan vaihdetaan vasta seuraavassa huollossa, joka tehdään viimeistään 25 000 kilometrin kohdalla.

...ja halpaa

Koska toimenpiteet olivat sen verran vähäisiä, ei niistä luonnollisesti laskutettu kovin suuria rahasummia. Netissä tehdyn varauksen yhteydessä määräaikaishuollon hinta-arvio oli 91,20 euroa, mutta autoa haettaessa se oli pudonnut ainoastaan 73 euroon. Kuten olemme aiemmissa artikkeleissa todenneet,

sähköauton alhaiset käyttökustannukset kulminoituvat juuri huoltohinnoissa – edullisella sähköllä ajamisen lisäksi. Astrassahan myös viimeksi mainittu puoli on hyvin hallussa, kuten taloudellisuuskilpailussa keväällä konkretisoimme.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat