25.4.2024

Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti Harman Kardon

Volvo EX30 rullailee edelleen samalla ohjelmistolla kuin käyttötestin alussa, mutta onneksi bugit ovat vaihtuneet vakavista harmittaviksi.

Ohjelmisto on eräs kuumimmista keskusteluaiheista Volvo EX30 kohdalla. Noin seitsemän käyttötestiviikon aikana on tullut selväksi, että autossa jo luovutushetkellä ollut versio 1.2.1 on merkittävästi parempi kuin kotimaan koeajossa olleen auton 1.2.0 – ja että päivityksiä ei tule erityisen ripeään tahtiin.

Ensin kiitokset. 1.2.1 välttää suurimman osan 1.2.0:n omituisuuksista, joten esimerkiksi peruutuskamera on tuntuvasti käyttökelpoisempi varuste, ja ohjauspyörän lämmityksen itsepäisyys on vähentynyt (joskaan ei poistunut). Myös auton reittiopastuksen arvio perillä odottavasta varauksesta on tarkentunut huomattavasti, joten heitot ovat enää 5 prosenttiyksikön luokkaa.

Mutta on 1.2.1:ssäkin omat murheensa. Älypuhelimen löytyminen automaattisesti tai joskus edes etsimällä tuntuu olevan tuurista kiinni. Köyttöopas kummittelee valikoissa edelleen. Auton ja avainrasian suhde tuntuu lähes riivatulta. Datayhteydet eivät aina toimi ja jopa kello on välillä sekaisin kuin, noh, seinäkello. Type 2 AC-lataaminen tehostuu tuntuvasti, jos sisääntulevan virran rajoituksen asettaa ylipäätään päälle.

Volvo EX30 käyttötesti Harman Kardon

Eräs erikoisimmista bugeista on tapa, jolla auto arvioi äänentoistoaan. Plus-varustelussa autossa on Harman Kardonin äänijärjestelmä perussterkkojen sijaan. Muiden HK:n autostereoiden tapaan bassotoistoa vaivaa järjetön kumina, jonka saa kuriin vain asettamalla taajuuskorjaimesta voimakkaan bassomiinuksen. Noin joka 20. käynnistyskerta EX30 kuitenkin erehtyy luulemaan, että autossa ovat perussterkat, joiden taajuuskorjain on erilainen. Tämän taajuuskorjaimen vääntely ei myöskään tee yhtikäs mitään Harman Kardonin soinnille. Ainoa tapa ratkaista asia on käynnistää auton järjestelmä uudelleen, mitä puolestaan ei voi tehdä liikkeessä. Niinpä 1,5 tunnin ajomatkan ajan autossa kuunneltiin kumisevien podcastien ja biisien sijaan hiljaisuutta.

Volvo EX30 käyttötesti Harman Kardon

Päivitystahdista mainittakoon, että vaikka varsinaisia ominaisuuspäivityksiä ei ole vielä näkynyt, ovat tietoturvapäivitykset rullanneet taustalla ilman omistajan vaivaamista. Hienoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat