7.11.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuri Volvo pienen auton kuorissa. Näin Volvo EX30:ä lähdettiin myymään ihmisille. Volvo EX30 on paperilla fiksun oloinen laite. Volvo itsekin hehkutti alkujaan, että EX30 on kiinalaistaustastaan huolimatta aivan oikea Volvo, ja suunnattu niille jotka haluavat isommista Volvoista tuttuja ominaisuuksia, mutta eivät tarvitse aivan niin paljoa tilaa. Eli käytännössä luvattiin yhtä premiumia kokemusta kuin isot Volvot tarjoavat, mutta pienemmällä ulkokuorella, ja vieläpä pienempään hintaan? Sekös houkuttelevaa!Onko EX30 kuitenkaan täyttänyt tätä rakoa? Jos on lukenut aiempia käyttötestiraporttejamme autosta, on varmaan jo aikaa sitten selvinnyt, ettei ainakaan laatuvaikutelma tunnu olevan samalla tasolla kookkaampien ruotsalaisautojen kanssa. Reilun puolen vuoden aikana on ehtinyt kasaantumaan kiusallisia kokemuksia ominaisuudesta jos toisestakin.Mutta pulahdetaan kuitenkin hieman maailmaan Volvo-lasien takaa katsottuna. Allekirjoittaneelle aihe on helposti lähestyttävä, sillä ajokortin saamisesta asti talouteen on kuulunut ainakin yksi Volvo. Tällä hetkellä perheen käyttöauton (tai vaimon auton) virkaa toimittaa lähes 400 000 kilometriä ajettu V70 D5 AWD vuosimallia 2009. Kyseinen Ford-omistuksen aikainen Volvo ei ole ehkä se tyypillisin verrokki, mutta siinä on vielä tallella kaikki Volvon peruspalikat, joista valmistaja tunnetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIstuinepäergonomiaPalataan EX30:een. Volvon ehkä tunnusomaisin piirre on vuosikymmeniä ollut automaailman kärkikastiin sijoittuvat istuimet – jopa vakioistuimet. Tätä kehuimme myös käytetyn Volvo V50:n kohdalla, joka toisaalta vihastutti meitä monella muulla tapaa. EX30:ssä istuinergonomiaa ei voi kehua. Istuin on melkoisen muotoilematon laude vailla reisitukea. Kun tähän yhdistetään älyttömän korkea lattia, tuntuu istuma-asento olevan enemmän formulasta kuin Volvosta. Kuten aiemmassa artikkelissa on jo mainittu, myös Amazonista asti Volvoihin kuulunut ristiselän tuen säätö puuttuu.Olemme myös muutamaan otteeseen harmitelleet EX30:n käytettävyyttä. Ei ole kerta tai toinen, kun käyttötesti-Volvomme ratissa on mennyt sormi suuhun, tai on kiroiltu ovien omavaltaista lukittumista/lukitsemattomuutta. Yleensä Volvoja on kuitenkin pidetty helposti lähestyttävinä autoina, joissa ei ole mitään ylitsepääsemättömän vaikeita tai ärsyttäviä ominaisuuksia. Kun autoja on suunniteltu pohjoismaalaisille, on yksinkertaisuutta pidetty arvossa arvaamattomassa. Mittaristosta luopuminen, oikean avaimen puute edes ylimääräisiä euroja vastaan ja ohjelmistopäivitysjumit eivät varsinaisesti kuulu Volvon imagoon.Sen sijaan sisustan laatuvaikutelma tuntuu volvoilijalle varsin tutulle. Volvojen sisutamateriaalit eivät ole koskaan olleet mitään premium-päätä, vaan lähinnä ihan kivaa, hieman keskitasoa parempaa Seppälää. EX30:n kierrätyssisustamateriaalit jakavat mielipiteitä, mutta allekirjoittaneen mielestä ne ovat ihan kivan tuntuisia ja sopivan näyttäviä. Ainakin ne voittavat ämpärimuovin. Sen sijaan penkkien kestävyydestä emme osaa sanoa vielä reilun puolen vuoden käyttökokemuksien perusteella mitään – vanhemmat Volvot kun tunnetaan herkästi nuhjaantuvista ja repeilevistä istuinverhoiluista. Toivotaan, että tässä asiassa EX30 pysyisi linjalleen uskollisesti epävolvomaisena tuotteena.Mitä aika tekee autolle?Tässä tilanteessa, epävolvomaisten Volvojen äärellä siis, on oltu useasti ennenkin. Jo Volvo V50:n käyttötestin aikaan pyörittelimme sitä, mikä on ”oikea” Volvo ja mikä ei ole. Mikäli et jaksa käydä lukemassa tuota artikkelia erikseen niin tässä sinulle summaus: ne kaikki ovat ihan oikeita Volvoja.Kun ryhdyimme hankkimaan Volvo V50 -ekodieseliä käytetyksi autoksi, muistelimme sen olevan esimerkiksi ahdas, hieman tyypillisiä Volvoja vähemmän mukavuuspainotteinen, sisustaltaan halvemman tuntuinen ja niin edes päin. Nyt kun ostimme auton reilun kymmenen vuoden iässä, ei se enää tuntunutkaan niin erilaiselle. Sukulaisuussuhde Focukseen ja Mazda 3:een oli selvästi havaittavissa, mutta tilat olivat huomattavasti paremmat kuin muistelimme.Volvo EX30 ei siis selvästi ole ainakaan sitä mitä siitä alkaen kaavailtiin: pieni auto ison auton ominaisuuksilla. Nyt se tuntuu lähinnä pienelle autolle pienen ja viimeistelemättömän auton ominaisuuksilla. Voiko kuitenkin olla, että kymmenen vuoden päästä Volvo EX30 ei näyttäydykään yhtä outolintuna valmistajan muun malliston seassa, kuin se nyt tuntuu?Tietysti se on mahdollista. Tosin tällä hetkellä se näyttää epätodennäköiseltä. Volvo on kuitenkin ennenkin onnistunut korjaamaan paljon keskeneräisenä julkaistusta autosta mallisarjan valmistuksen aikana. Esimerkiksi Volvo 340 saavutti elinkaarensa aikana merkittäviä parannuksia, ja oli ilmeisesti loppuvuosina ihan hyvä auto. Silti sille jäi vahva laaduttoman pikku-Volvon maine, joka kantaa yhtä tähänkin päivään saakka. Nähtäväksi jää, millainen EX30:n tulevaisuus on. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 31.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: tarkista rengaspaineet, pissapoika ja ohjelmistoversio – Volvo EX30 17.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 19.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle