29.7.2022 Ajoneuvot Uusi käyttötestiauto: Peugeot 308 tuo lataushybridin käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi pitkän matkan testiautomme on tässä: tuoreesta Peugeot 308:sta tekee mielenkiintoisen etenkin farmarikorin uumenista löytyvä lataushybridivoimalinja. Hyvissä ajoin ennen kuin Nissan Qashqai -käyttötestiautomme taival alkoi kaartaa kohti maalisuoraa, ryhdyimme kartoittamaan toimituksen käyttöön tulevaa seuraavaa testiautoa.Kriteerejä oli itse asiassa useitakin. Ensinnäkin käyttötestiauton oli tietenkin oltava uusinta satoa ja myös kohtuuhintainen, mutta myös polttomoottoripohjainen. Tämän auton kun on tarkoitus toimia vastineena niin ikään jatkuvasti käyttötestattaville sähköautoille, joita viime kevääseen asti edusti Hyundai Ioniq 5 ja joka tulee syksyllä jatkumaan jälleen uudella, mutta vielä salassa pidettävällä mallilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensan hintaa vastaanPolttomoottorisia uusia käyttötestiautoja on siis tarkoitus pitää toistaiseksi rinnalla, vaikka ne ovat jatkuvasti hiipumaan päin. Valitsemillamme kriteereillä tarjonta olikin yllättävän niukkaa, mikä kertoo osaltaan siitä, että autonvalmistajat ovat lyhyessä ajassa pistäneet miltei kaikki paukkunsa täyssähköautoihin.Lopulta päädyimme yhteen viime talven kuumimmista uutuuksista eli Peugeot 308:aan. Tuttuakin tutumpi merkki-mallinumeroyhdistelmä on nyt entistäkin kiinnostavampi, sillä se sisältää ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa ladattavan hybridivoimalinjan.Se valikoituikin itsestään selvästi myös testiauton liikuttajaksi. Muita vaihtoehtoja olisivat olleet niin 131-heppainen perusbensaturbo kuin samantehoinen dieselikin, mutta viimeistään kevään mittaan huimasti kasvaneet polttonesteiden hinnat saivat meidät vakuuttuneeksi valinnan oikeellisuudesta.Tässä piileekin eräs käyttötestin ydinkysymyksistä. Kuinka paljon lataamalla, siis pelkällä sähköllä tai sähköavustuksella ajamalla, voi säästää silkkaan polttomoottorikäyttöön verrattuna? Sinänsä lataushybridi ei ole mikään uusi juttu – niitähän on ollut markkinoilla jo reilun vuosikymmenen ajan – mutta juuri edellä mainittu bensiinin huima hintataso verrattuna etenkin kotisähkön suhteellisen halpaan hintaan tekee kustannustarkkailusta uudella tavalla kiintoisaa.Ainakin itse käyttökulunsa maksava Peugeot-kuljettaja ei enää hevillä jätä autoansa lataamatta, ja juuri tätä pyrimme käyttötestissä simuloimaan. WLTP-toimintamatkaa luvataan pelkällä sähköllä 60 kilometriä, ja aiemmat lyhyemmät koeajot muilla 308-malleilla ovat osoittaneet, että tuo lukema on myös tosiliikenteessä hyvinkin mahdollinen.Kattavasti varusteltuTestiauto kantaa koko nimeä Peugeot 308 SW Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8-automaatti, ja sen perushinta on 43 519 euroa. Auto pitää uumenissaan 1,6-litraisen 110 kilowatin (150 hv) bensiinimoottorin sekä 81 kW:n (110 hv) sähkömoottorin yhdistelmän, ja nämä tuottavat yhdessä 132 kilowatin (180 hv) järjestelmätehon. Vääntömomenttia hybridi tuottaa kokonaisuudessaan 360 newtonmetriä. Jatkeena toimii kahdeksanvaihteinen automaatti.Kyseinen Allure Pack on malliston toiseksi edullisin varusteversio ja automme on melko perusvarusteinen, mikä ei tässä tapauksessa suinkaan tarkoita niukkuutta – päinvastoin. Takaluukkua sentään liikutellaan ilman sähköä ja lasikatto puuttuu, mutta muuten kaikki olennaisimmat varusteet avaimetonta käyttöä, mukautuvaa vakionopeudensäädintä, sadetunnistinta, automaatti-ilmastointia, lämmitettävää ohjauspyörää, navigaattoria, kattavaa pysäköintikamerajärjestelmää, älypuhelimen langatonta latausta ja säädettävää tunnelmavalaistusta myöten kuuluvat malliversion hintaan.Kesärenkaat ovat nekin kohtuullisen maltilliset 225/45 R17 -kokoiset Michelin Primacy 4:t – liukkaiden kelien tultua testiä jatketaan samankokoisin Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkakumein. Eiväthän tämänkään kokoiset renkaat mitkään ”pallot” ole, mutta termi maltillinen on sikäli osuva, että astetta tyyriimmässä GT-versiossa rengaskoko olisi ollut vielä tuumaa räyhäkkäämpää sorttia.Lisävarustelistalta oli autoa poimittaessa ruksattu jäätävässä tihkussa miltei elintärkeä lämmitettävä tuulilasi, farkkua kattoon asti kuormattaessa tarpeellinen tavaratilan ja matkustamon väliverkko sekä tavaratilan matto ja roiskeläpät eteen.Lataushybridiin olennaisesti kuuluvat matkustamon esilämmitys ja -jäähdytys myös mobiiliapplikaation kautta ovat niin ikään mukana – ja näitähän tietysti tulemme testin aikana säännöllisesti käyttämään, kunhan pääsemme latausrytmiin kunnolla käsiksi.Teksti Jussi Saarinen Kuvat Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen