29.7.2022 Ajoneuvot Uusi käyttötestiauto: Peugeot 308 tuo lataushybridin käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi pitkän matkan testiautomme on tässä: tuoreesta Peugeot 308:sta tekee mielenkiintoisen etenkin farmarikorin uumenista löytyvä lataushybridivoimalinja. Hyvissä ajoin ennen kuin Nissan Qashqai -käyttötestiautomme taival alkoi kaartaa kohti maalisuoraa, ryhdyimme kartoittamaan toimituksen käyttöön tulevaa seuraavaa testiautoa.Kriteerejä oli itse asiassa useitakin. Ensinnäkin käyttötestiauton oli tietenkin oltava uusinta satoa ja myös kohtuuhintainen, mutta myös polttomoottoripohjainen. Tämän auton kun on tarkoitus toimia vastineena niin ikään jatkuvasti käyttötestattaville sähköautoille, joita viime kevääseen asti edusti Hyundai Ioniq 5 ja joka tulee syksyllä jatkumaan jälleen uudella, mutta vielä salassa pidettävällä mallilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensan hintaa vastaanPolttomoottorisia uusia käyttötestiautoja on siis tarkoitus pitää toistaiseksi rinnalla, vaikka ne ovat jatkuvasti hiipumaan päin. Valitsemillamme kriteereillä tarjonta olikin yllättävän niukkaa, mikä kertoo osaltaan siitä, että autonvalmistajat ovat lyhyessä ajassa pistäneet miltei kaikki paukkunsa täyssähköautoihin.Lopulta päädyimme yhteen viime talven kuumimmista uutuuksista eli Peugeot 308:aan. Tuttuakin tutumpi merkki-mallinumeroyhdistelmä on nyt entistäkin kiinnostavampi, sillä se sisältää ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa ladattavan hybridivoimalinjan.Se valikoituikin itsestään selvästi myös testiauton liikuttajaksi. Muita vaihtoehtoja olisivat olleet niin 131-heppainen perusbensaturbo kuin samantehoinen dieselikin, mutta viimeistään kevään mittaan huimasti kasvaneet polttonesteiden hinnat saivat meidät vakuuttuneeksi valinnan oikeellisuudesta.Tässä piileekin eräs käyttötestin ydinkysymyksistä. Kuinka paljon lataamalla, siis pelkällä sähköllä tai sähköavustuksella ajamalla, voi säästää silkkaan polttomoottorikäyttöön verrattuna? Sinänsä lataushybridi ei ole mikään uusi juttu – niitähän on ollut markkinoilla jo reilun vuosikymmenen ajan – mutta juuri edellä mainittu bensiinin huima hintataso verrattuna etenkin kotisähkön suhteellisen halpaan hintaan tekee kustannustarkkailusta uudella tavalla kiintoisaa.Ainakin itse käyttökulunsa maksava Peugeot-kuljettaja ei enää hevillä jätä autoansa lataamatta, ja juuri tätä pyrimme käyttötestissä simuloimaan. WLTP-toimintamatkaa luvataan pelkällä sähköllä 60 kilometriä, ja aiemmat lyhyemmät koeajot muilla 308-malleilla ovat osoittaneet, että tuo lukema on myös tosiliikenteessä hyvinkin mahdollinen.Kattavasti varusteltuTestiauto kantaa koko nimeä Peugeot 308 SW Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8-automaatti, ja sen perushinta on 43 519 euroa. Auto pitää uumenissaan 1,6-litraisen 110 kilowatin (150 hv) bensiinimoottorin sekä 81 kW:n (110 hv) sähkömoottorin yhdistelmän, ja nämä tuottavat yhdessä 132 kilowatin (180 hv) järjestelmätehon. Vääntömomenttia hybridi tuottaa kokonaisuudessaan 360 newtonmetriä. Jatkeena toimii kahdeksanvaihteinen automaatti.Kyseinen Allure Pack on malliston toiseksi edullisin varusteversio ja automme on melko perusvarusteinen, mikä ei tässä tapauksessa suinkaan tarkoita niukkuutta – päinvastoin. Takaluukkua sentään liikutellaan ilman sähköä ja lasikatto puuttuu, mutta muuten kaikki olennaisimmat varusteet avaimetonta käyttöä, mukautuvaa vakionopeudensäädintä, sadetunnistinta, automaatti-ilmastointia, lämmitettävää ohjauspyörää, navigaattoria, kattavaa pysäköintikamerajärjestelmää, älypuhelimen langatonta latausta ja säädettävää tunnelmavalaistusta myöten kuuluvat malliversion hintaan.Kesärenkaat ovat nekin kohtuullisen maltilliset 225/45 R17 -kokoiset Michelin Primacy 4:t – liukkaiden kelien tultua testiä jatketaan samankokoisin Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkakumein. Eiväthän tämänkään kokoiset renkaat mitkään ”pallot” ole, mutta termi maltillinen on sikäli osuva, että astetta tyyriimmässä GT-versiossa rengaskoko olisi ollut vielä tuumaa räyhäkkäämpää sorttia.Lisävarustelistalta oli autoa poimittaessa ruksattu jäätävässä tihkussa miltei elintärkeä lämmitettävä tuulilasi, farkkua kattoon asti kuormattaessa tarpeellinen tavaratilan ja matkustamon väliverkko sekä tavaratilan matto ja roiskeläpät eteen.Lataushybridiin olennaisesti kuuluvat matkustamon esilämmitys ja -jäähdytys myös mobiiliapplikaation kautta ovat niin ikään mukana – ja näitähän tietysti tulemme testin aikana säännöllisesti käyttämään, kunhan pääsemme latausrytmiin kunnolla käsiksi.Teksti Jussi Saarinen Kuvat Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?