20.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen ID.3 piti väliviikon ja suuntasi tällä kertaa varsin epäammattimaiseen koeajoon, viiden hengen talouteen täysin vailla sähköautokokemusta. Iloa riitti viikon mittaan erityisesti hiljaisesta äänestä ja latauksen helppoudesta. Ensivaikutelma sähköautosta on hämmentävän hiljainen. Onkohan auto käynnissä vai ei, vai pitääkö sähköautoa ylipäätään käynnistää? Auto lähtee pehmeästi eteenpäin ja tunnelma on kuin hiljaisesti liikkeelle lähtevässä junassa. Vauhdin kasvaessa renkaista kuuluu ääntä sen verran, että homma alkaa tuntua jo ihan autoilulta, ja kuljettaja unohtaa liikkuvansa bensan sijaan sähkön voimalla.Lapsiperheessä ei hiljaista hetkeä ole ja jokainen perheellinen lienee joskus nauttinut omasta ajastaan yksin auton ratissa. Kokemus nousee ihan uudelle tasolle, kun tähän yhdistetään hiljainen sähköauto. Samalla kun auton akku ajossa tyhjenee, kuljettajan akut latautuvat. Ensimmäinen huoli sähköauton kanssa olikin, kuinka saada radio pois päältä, jotta kokemus on täydellinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIloa ilmaisesta sähköstäEnnakkokäsitys kodin ulkopuolisesta latauksesta oli vähintään sekava. Nimihirviöitä ja kirjainlyhenteitä on aiheesta kiinnostuneelle tarjolla pilvin pimein. Tähän päälle tulevat vielä kaikenlaiset mahdolliset roaming-maksut, jos ei satu valitsemaan optimaalista latauslätkän ja latausaseman komboa.Epäilemättä tämän kokonaisuuden saa haltuun hyvinkin nopeasti, mutta silti erilaisten lätkien mukana kuljettaminen on jo lähtökohtaisesti kummallinen. Ollaan kaukana perinteisen polttonesteen tankkauksen helppoudesta, missä sama pankkikortti käy ihan kaikilla asemilla ja hintakin ilmoitetaan selkeästi etukäteen.Näillä taustatiedoilla ja ennakkoasenteilla varustettuna kokeilin lataamista ensimmäistä kertaa Lidlin pihassa. Vastoin odotuksia kaikki onnistui. Ei jonoa, ei lätkiä ja mikä ihmeellisintä, ei maksua. Bensa-autolla ikänsä ajaneena tuntuu suorastaan rikolliselta napata kaupan pihalta ilmaista sähköä: normaali puolen tunnin kaupassakäynti tuotti autoon reilusti yli 100 ilmaista kilometriä, helppoa ja tehokasta. Toki tässä kohtaa syyllisyydentunto ohjasi tekemään myös riittävän isot ostokset, jotta kehtasi hyvillä mielin jatkaa matkaa.Ilmaisia kilometrejä vertaa tietenkin omaan normaalitilanteeseen, eli bensan hintaan vastaavalla matkalla. Tällä kaavalla laskettuna yli 10 euron alennus tämänkertaisesta noin 60 euron kassakuitista saa hymyn huulille. Todellisuudessa saadun sähkön arvo on tietenkin pienempi, mutta sallittakoon tämä ilo ensikertalaiselle.Kotona tankatenToisaalta ruuhkavuosia tahkoavalla perheellä kotilatauskin tuntuu melkein ilmaiselta. Arki pyörii minuuttiaikataululla, ja kerran jos toisenkin auton bensatankki on kaivannut täytettä väärällä hetkellä. Ei siis yhtään haittaa, että sähköauto hankkii lisäkilometrejä omassa pihassa, ilman että tarvitsee kurvailla kylille tankkausreissulle.Etenkin näin korona-aikana, kun elämä keskittyy muutenkin vahvasti oman kodin ympärille, tuntuu kotilataus varsin sisäsiistiltä hommalta verrattuna likaisilla bensapumpuilla läträämiseen.Kotilataus omakotitalon pihalla oli ensikertalaiselle koukuttavan helppoa ja siistiä puuhaa. Auto yöksi johdon päähän ja aamulla matka jatkuu uusin voimin. Käytössä oli auton mukana tullut suko-laturi. Puhelinsovelluksen mukaan jokainen tunti johdon päässä toi autolle noin 9 lisäkilometriä. Vaivatonta, mutta yllättävän hidasta puuhaa. Yön yli ladattuna tämäkin kattaa kuitenkin jo monin kerroin päivittäin tarvittavat kilometrit.Pieni auto, iso perheKun takapenkille pitää saada asennettua turvaistuinta ja koroketta, on viisi henkeä ID.3:een liikaa lyhyillekin matkoille. Kahden turvavyöistuimen väliin ei kolmas lapsi mahtunut istumaan lainkaan. Kun reunapaikoilla oli turvavyöistuin ja koroke, mahtui keskipaikalle ahtaasti. Kylki kyljessä jokainen liikahdus aiheuttaa ei-kaivattua nahistelua ja etenee vähitellen hampaidenkiristelyksi etupenkeille saakka.Varsinkin viikonloppureissut viiden hengen perheellä vaatii siis autolta tilaa tätä enemmän. Kun yhtälöön lisätään vielä pari koiraa, on ID.3 auttamatta näihin tarpeisiin pieni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHankkisinko sähköauton?Pidemmälle matkalle ei viikon mittaan ehditty, ja se tuntuukin lapsiperheellisenä arkiajoja korkeammalta kynnykseltä. Kun ajellaan koko perheellä Suomea päästä päähän, tuntuu bensan voimalla eteneminen vielä helpommalta ja varmemmalta valinnalta. Liikkuvia osia on paletissa niin paljon, ettei siihen kaipaa autoa, jolla on tarve pitää omat pysähdyksensä nykyistä useammin, pidemmin ja vieläpä tietyissä paikoissa.Volkswagen ID.3 ylitti silti ensikertalaisen odotukset. Kun autonvaihto tulee seuraavan kerran ajankohtaiseksi, voisi talouden toinen auto hyvinkin olla sähköauto. Sähköautoiluun siirtymisen esteeksi jää vielä hankintakustannus ja ehkäpä myös sopivan mallin puute. Jo nyt kuitenkin paluu omaan normaaliin autoon pörinöineen, tankkauksineen ja bensakuluineen tuntuu vanhanaikaiselta.Teksti: Jaana Mäkitie Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous