20.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen ID.3 piti väliviikon ja suuntasi tällä kertaa varsin epäammattimaiseen koeajoon, viiden hengen talouteen täysin vailla sähköautokokemusta. Iloa riitti viikon mittaan erityisesti hiljaisesta äänestä ja latauksen helppoudesta. Ensivaikutelma sähköautosta on hämmentävän hiljainen. Onkohan auto käynnissä vai ei, vai pitääkö sähköautoa ylipäätään käynnistää? Auto lähtee pehmeästi eteenpäin ja tunnelma on kuin hiljaisesti liikkeelle lähtevässä junassa. Vauhdin kasvaessa renkaista kuuluu ääntä sen verran, että homma alkaa tuntua jo ihan autoilulta, ja kuljettaja unohtaa liikkuvansa bensan sijaan sähkön voimalla.Lapsiperheessä ei hiljaista hetkeä ole ja jokainen perheellinen lienee joskus nauttinut omasta ajastaan yksin auton ratissa. Kokemus nousee ihan uudelle tasolle, kun tähän yhdistetään hiljainen sähköauto. Samalla kun auton akku ajossa tyhjenee, kuljettajan akut latautuvat. Ensimmäinen huoli sähköauton kanssa olikin, kuinka saada radio pois päältä, jotta kokemus on täydellinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIloa ilmaisesta sähköstäEnnakkokäsitys kodin ulkopuolisesta latauksesta oli vähintään sekava. Nimihirviöitä ja kirjainlyhenteitä on aiheesta kiinnostuneelle tarjolla pilvin pimein. Tähän päälle tulevat vielä kaikenlaiset mahdolliset roaming-maksut, jos ei satu valitsemaan optimaalista latauslätkän ja latausaseman komboa.Epäilemättä tämän kokonaisuuden saa haltuun hyvinkin nopeasti, mutta silti erilaisten lätkien mukana kuljettaminen on jo lähtökohtaisesti kummallinen. Ollaan kaukana perinteisen polttonesteen tankkauksen helppoudesta, missä sama pankkikortti käy ihan kaikilla asemilla ja hintakin ilmoitetaan selkeästi etukäteen.Näillä taustatiedoilla ja ennakkoasenteilla varustettuna kokeilin lataamista ensimmäistä kertaa Lidlin pihassa. Vastoin odotuksia kaikki onnistui. Ei jonoa, ei lätkiä ja mikä ihmeellisintä, ei maksua. Bensa-autolla ikänsä ajaneena tuntuu suorastaan rikolliselta napata kaupan pihalta ilmaista sähköä: normaali puolen tunnin kaupassakäynti tuotti autoon reilusti yli 100 ilmaista kilometriä, helppoa ja tehokasta. Toki tässä kohtaa syyllisyydentunto ohjasi tekemään myös riittävän isot ostokset, jotta kehtasi hyvillä mielin jatkaa matkaa.Ilmaisia kilometrejä vertaa tietenkin omaan normaalitilanteeseen, eli bensan hintaan vastaavalla matkalla. Tällä kaavalla laskettuna yli 10 euron alennus tämänkertaisesta noin 60 euron kassakuitista saa hymyn huulille. Todellisuudessa saadun sähkön arvo on tietenkin pienempi, mutta sallittakoon tämä ilo ensikertalaiselle.Kotona tankatenToisaalta ruuhkavuosia tahkoavalla perheellä kotilatauskin tuntuu melkein ilmaiselta. Arki pyörii minuuttiaikataululla, ja kerran jos toisenkin auton bensatankki on kaivannut täytettä väärällä hetkellä. Ei siis yhtään haittaa, että sähköauto hankkii lisäkilometrejä omassa pihassa, ilman että tarvitsee kurvailla kylille tankkausreissulle.Etenkin näin korona-aikana, kun elämä keskittyy muutenkin vahvasti oman kodin ympärille, tuntuu kotilataus varsin sisäsiistiltä hommalta verrattuna likaisilla bensapumpuilla läträämiseen.Kotilataus omakotitalon pihalla oli ensikertalaiselle koukuttavan helppoa ja siistiä puuhaa. Auto yöksi johdon päähän ja aamulla matka jatkuu uusin voimin. Käytössä oli auton mukana tullut suko-laturi. Puhelinsovelluksen mukaan jokainen tunti johdon päässä toi autolle noin 9 lisäkilometriä. Vaivatonta, mutta yllättävän hidasta puuhaa. Yön yli ladattuna tämäkin kattaa kuitenkin jo monin kerroin päivittäin tarvittavat kilometrit.Pieni auto, iso perheKun takapenkille pitää saada asennettua turvaistuinta ja koroketta, on viisi henkeä ID.3:een liikaa lyhyillekin matkoille. Kahden turvavyöistuimen väliin ei kolmas lapsi mahtunut istumaan lainkaan. Kun reunapaikoilla oli turvavyöistuin ja koroke, mahtui keskipaikalle ahtaasti. Kylki kyljessä jokainen liikahdus aiheuttaa ei-kaivattua nahistelua ja etenee vähitellen hampaidenkiristelyksi etupenkeille saakka.Varsinkin viikonloppureissut viiden hengen perheellä vaatii siis autolta tilaa tätä enemmän. Kun yhtälöön lisätään vielä pari koiraa, on ID.3 auttamatta näihin tarpeisiin pieni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHankkisinko sähköauton?Pidemmälle matkalle ei viikon mittaan ehditty, ja se tuntuukin lapsiperheellisenä arkiajoja korkeammalta kynnykseltä. Kun ajellaan koko perheellä Suomea päästä päähän, tuntuu bensan voimalla eteneminen vielä helpommalta ja varmemmalta valinnalta. Liikkuvia osia on paletissa niin paljon, ettei siihen kaipaa autoa, jolla on tarve pitää omat pysähdyksensä nykyistä useammin, pidemmin ja vieläpä tietyissä paikoissa.Volkswagen ID.3 ylitti silti ensikertalaisen odotukset. Kun autonvaihto tulee seuraavan kerran ajankohtaiseksi, voisi talouden toinen auto hyvinkin olla sähköauto. Sähköautoiluun siirtymisen esteeksi jää vielä hankintakustannus ja ehkäpä myös sopivan mallin puute. Jo nyt kuitenkin paluu omaan normaaliin autoon pörinöineen, tankkauksineen ja bensakuluineen tuntuu vanhanaikaiselta.Teksti: Jaana Mäkitie Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen