6.6.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Volvo EX30 on pikkuauto, mutta riittääkö sen tilat edes satunnaiseen lapsiperhekäyttöön? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa käyttötestissä Volvo EX30 pääsi kokeilemaan roolia lapsiperheen työjuhtana. Moottorilla on ollut käyttötestissä muutaman kuukauden ajan Volvo EX30 -täyssähköauto. Tähän saakka olemme kirjoittaneet muun muassa auton ominaisuuksista takatalvessa ja ohjelmisto-ongelmista. Tällä kertaa käsitellään hieman lapsiperhearjesta auton kanssa.Volvo EX30 ei ole missään nimessä perheauto, eikä sitä sellaiseksi ole suunniteltukaan. Periaatteessa auton kohderyhmäksi on ajateltu esimerkiksi pariskuntaa, joka on tottunut Volvoihin, muttei tarvitse enää niin paljoa tilaa lasten muutettua pois kotoa. Se on sitten asia erikseen, että sopiiko EX30 tähän käyttötarkoitukseen, ja sitä tullaan varmasti käyttötestin aikana pohtimaan useampaankin otteeseen.Mutta entä jos EX30 olisikin vaikka lapsiperheen kakkosauto? Tai vaikka jonkun isovanhemman auto, jonka tarvitsee välillä kuskata lapsenlapsiaan? Miten sen tilat silloin riittävät?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdestaan hyvä, nelistään ei niinVolvon takapenkille istutettiin Cybexin kaukalomallinen turvaistuin kasvot menosuuntaan käännettynä. Normaalisti allekirjoittanut tykkää asentaa turvaistuimen nimenomaan kuljettajan taakse, koska mahdollisessa vaaratilanteessa kuljettaja pyrkii alitajuntaisesti ohjaamaan osuman johonkin muualle kuin omalle puolelleen.Nyt tällainen asennus ei kuitenkaan käynyt oikeastaan päinsä. Volvon korkeasta lattiasta johtuen 185-senttimetrinen kuljettaja joutuu ottamaan istuimensa erittäin taakse, jolloin turvaistuimella istuvalle lapselle ei olisi jäänyt tilaa heilutella jalkojaan. Vänkärin puolelle istuin mahtui kuitenkin hyvin, ja lisäpisteitä voidaan antaa Isofix-kiskojen pitkästä suojaläpykästä, joka käännetään auton oman istuimen päälle – joka suojaa penkkiä turvaistuimen kiskojen hankaukselta. Kahdestaan matkaa siis taittaa EX30:llä lastenistuimen kanssa erittäin hyvin.Sen sijaan kahden pitkän aikuisen, ja kahden turvaistuimen kanssa tila olisi oikeasti tiukilla, eikä tällaisella kokoonpanolla tulisi mieleenkään lähteä pidemmälle matkalle. Osasyynä on myös auton pienehkö tavaratila, jonne ei lastenrattaiden lisäksi kauheasti mahtuisikaan muuta tavaraa.Lopputulos oli siis varsin odotettu, kun kyse on pienestä autosta. Paljon auttaisi se, että kuljettajan jalkatila ja polkimet olisivat matalammalla ja istuimessa olisi paremmin reisitukea, jolloin kuskin ei tarvitsisi istua aivan yhtä takana. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 1.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: se kerta, kun Smart teki Volvoa isomman auton 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 4.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: kaapelivapaa juhannus, tosin ei vapaaehtoisesti – Volvo EX30 21.6.2024 Volvo EX30 Volvo EX30 ja odottamaton annos naapurimaan kieltä 23.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja lataamisen veriuhri 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 27.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille? 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja