4.7.2024

635 hevosvoiman OCTA on Land Rover Defenderin uusi huippumalli – ja huippuudessaan se tahtoo olla jokapaikan höylä

Kuva Land Rover

Land Rover Defender OCTA - muuten BMW:ltä lainatulla moottorillaan - haluaa saada Mercedes-AMG G63:n näyttämään heikolta.

Olimmekin jo etukäteen tietoisia Land Roverin kahdesta tälle vuodelle osuvasta huippu-uutuudesta. Niistä ensimmäisenä parrasvaloihin pääsevä Defender Octa on tässä, eikä ensimmäisen täyssähköisen Range Roverinkaan pitäisi enää kaukana ensi-illastaan olla.

Nämä kaksi uutuutta ovat ikään kuin saman genren sisällä toistensa ääripäät. Ääripää Defender Octa tosin tuntuu olevan vähän joka suhteessa. Octa on samalla eräänlainen mikroalabrändi, joka on saanut oman timanttitunnuksen. Nimi tulee geometriseltä kuviolta oktaedriltä eli 8-tasokkaalta, joka on yleensä timantin muoto. Timantti taas tunnetusti symboloi sekä lujuutta että vaurautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aloitetaan moottorista

Octa on reilulla kaulalla (ainakin tuotantomallisista) Land Rover Defendereistä kaikkien aikojen tehokkain, ja nuo kaikki ajathan alkoivat varhaisimmillaan jo vuonna 1948. Nykyinen, vajaat viisi vuotta markkinoilla ollut ja vuosikymmeniä valmistettua edeltäjäänsä paljon vähemmän työkalumainen ja enemmän luksusta painottava Defender on pitänyt sisällään V8-version, mutta se on ollut aina Ford-ajoilta peräisin oleva 5,0-litrainen, tuttu lukuisista Land Roverin ja Jaguarin malleista.

Defender Octa Dynamic

Octa tuokin Defenderin keulalle uuden, BMW:ltä lainatun 4,4-litraisen tuplaturbomyllyn, joka on puolestaan tuttu tuoreimpien Range Roverin ja Range Rover Sportin huippumalleista. Range Rover Sport SV:n kanssa samoille luvuille yltävänä Defender Octan 4,4-litrainen V8 tarjoaa 635 hevosvoiman huipputehon, ja parhaimmillaan 800 newtonmetrin vääntömomentin.

Defender Octa on näillä eväin kokoisekseen melkoinen tykki ihan jo asfaltilla, sillä se kiihtyy nollasta sataan 4,0 sekunnissa ja kulkee pyöreät 250 km/h.

Octaa ei voi eikä edes saa olla vertaamatta tämän lajin kuningattareen, Mercedes-AMG G63:een eli "sporttiversioon" esittelyjä kaipaamattomasta G-sarjan Mercedeksestä. 4,0-litraisella, 585 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin V8:llaan G63 kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa ja kulkee 220 km/h. Luvut puhuvat kyllä vahvasti Defender Octan puolesta.

Defender Octan erityisen mukautuva alusta säätyy siten, että korkea ja painava maasturi olisi kadulla tai jopa radalla ajokäytökseltään looginen ja painotukseltaan yliohjaava. Esimerkiksi auton raideleveyttä on muihin Defender-versioihin nähden kasvatettu lähes seitsemällä senttimetrillä. Lisäksi kattaukseen kuuluvat Brembon 400 millimetrin etujarrulevyt sekä Defenderin mallihistorian nopeimmaksi välitetty ohjaus, 13,7:1.

Jatketaan METRIN kahluusyvyydellä

Suorituskyky maastossa ja kilparadalla ovat monilta osin toisiaan poissulkevia hyveitä, mutta jos olisi pakko tehdä äärimmäisen maastokelpoinen urheiluauto, ehkä se todella kannattaisi aloittaa Land Roverin tapaan eräästä markkinoiden kyvykkäimmästä maastoautosta, eikä vaikkapa Jaguar F-Typestä. Octan kaltaisista teholukemista on sentään yhtä lailla hyötyä Silverstonessa kuin Himalajallakin.

Mainittu äärimmäisen mukautuva alusta tekee maastopuolellakin miehen työn. 6D Dynamics -jousituksen ansiosta Octan maavara on lähtökohtaisesti 28 millimetriä muita Defendereitä korkeampi ja siten 323 millimetriä. Myös joustovarat ovat erittäin sallivat.

Yksi hämmästyttävä luku on omiaan demonstroimaan Defender Octan verratonta maastokelpoisuutta. Se on tasan metrin eli tuhannen millimetrin kahluusyvyys. Land Roverilla kahluusyvyys on aina ollut kunniassa Range Rover Evoquesta Land Rover Discoveryyn, mutta missään sen sarjatuotantomallissa ei ole toistaiseksi nähty metrin lukemaa. Tällä hetkellä ilmajousituksella varustettu perus-Defender sekä Discovery pystyvät 900 millimetrin eli 0,9 metrin kahluusyvyyteen.

Vertailun vuoksi G63:ssa tyydytään "vain" 700 millimetrin kahluusyvyyteen. Edes äärimmäinen G63 4x42 ei pysty "kuin" 910 millimetrin syvyiseen veteen.

Octan alle asennettavat Goodyear Advanced All-Terrain -renkaat ovat halkaisijaltaan 33-tuumaiset, ja siten suuremmat kuin yhdessäkään tuotanto-Defenderissä tähän asti.

Päätetään hintoihin

Octa on kaiken mainitun ohella myös kovan tason luksusmaasturi, ja varmasti heittämällä ylellisin Defender koskaan. Tämä urheilullisuuden, maastokelpoisuuden ja ylellisyyden kolmitaho näkyy myös Octan hinnoittelussa.

Myynti lähtee liikkeelle Edition One -mallista, jolle on lätkäisty 385 223 euron hinta, josta hieman vajaat 170 000 euroa on silkkaa autoveroa. Edition Onen jälkeen Octan hinta asettuu 349 500 euroon, josta autoveron osuus on edelleen noin 153 000 euroa.

Autoverosta eroon pääsemiseen on keino, joka on otettu huomioon Defender Octan Suomen-hinnoittelussa. Octan voi nimittäin rekisteröidä kevyeksi maastokuorma-autoksi, jolloin Edition One maksaa 224 500 euroa, ja muutoin Octan alkaen-hinta on 204 400 euroa. Tällöin täytyy tosin varautua siihen epämiellyttävään todellisuuteen, että autossa on nopeudenrajoitin, joka ottaa vastaan jo 89 km/h kohdalla.

Yksi asia, jossa Octalla on vielä kiinniotettavaa Mercedes-AMG G63:een nähden on nimi. Suomessa 403 000 euron G63 on yksi koko automaailman kovimmista nimistä. Siihen asemaan Range Rover yltää, mutta Defender Octalla on vielä matkaa. Vallan hyvä ensilähtö sille matkalle on kuitenkin otettu.

Lähde: Land Rover

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat