5.1.2024

7:07.55: Porsche Taycanin facelift-prototyyppi antoi Tesla Model S Plaidin niellä pölyä Nordschleifella

Porsche Taycan, jonka koko nimeä emme vielä edes tiedä, on nyt melko ylivoimaisesti nopein neliovinen sähköauto.

Porsche on päivittämässä ensimmäistä sähköautomalliaan Taycania. Ainoa autonvalmistaja, jolla on pokkaa nimetä sähköauto Turboksi, järjesti heti vuoden alkuun kunnon näytöksen Nürburgringin pitkällä pätkällä, tai ainakin kertoi järjestäneensä sellaisen kesällä. Stuttgartilaisvalmistaja putsasi pöydän autolla, jota se ei ole tarkalleen ottaen vielä julkistanut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvut kerralla uusiksi

Porschelle on varmasti erityisen tärkeää päästä tämän mittaluokan hegemoniataistossa Teslan edelle. Sähköautojen kasvavassa maailmassa Tesla ja kiinalaisvalmistajat kiristävät silmukkaa perinteisten eurooppalaisvalmistajien kaulan ympärillä yhä tiukemmalle. Kun sitten kuulemme uutisen, jonka mukaan Porsche on päihittänyt maailman tärkeimmällä rataosuudella suuren, mystisen ja pelätynkin Model S Plaidin, lämmittäähän se omalla tavallaan mieltä.

Toistaiseksi tuntematon Taycan saavutti ennätyksellisen kierrosaikansa saksalaisen Lars Kernin ohjastamana. Auto selviytyi Vihreästä Helvetistä ajassa 7 minuuttia, 7 sekuntia ja 55 sadasosaa.

Saavutettu kierrosaika tarkoittaa, että auto alitti Taycan-malliston aiemman kärkiajan, joka oli saavutettu vuonna 2022 Turbo S -mallilla, peräti 26 sekunnilla. Tesla Model S Plaidin viime kesänä asettama 7:25 ja risat alittui puolestaan 18 sekunnilla, mikä on sekin noin vuosi Nordscheifen mittapuulla.

7:07.55 riittää siis vallan mainiosti tekemään toistaiseksi anonyymina pysyttelevästä Taycanin tulevasta huippumallista maailman nopeimman neliovisen tuotantosähköauton. Sen sijaan maailman nopeimman tuotantosähköauton viitta jää edelleen kroatialaiselle Rimac Neveralle noin seitsemän sekunnin turvin.

Palautetaanpa vertailun vuoksi vielä mieliin Nordschleifen rataennätys, joka on niin ikään Porschen hallussa. Porsche 919 Hybrid Evo on Le Mans -hyperauto, joka on kiertänyt osuuden ennätysajassa 5:19.55.

Turvakaaret ja rataistuimet eivät varmastikaan tuotantoversioon tule kuulumaan.

Mysteeri selvinnee kevään aikana

Taycanin päivitys on enää kulman takana, ja lopputuloksen näemme todennäköisesti jo lähikuukausina. Kyseisen päivityksen mukana Porsche on siis lanseeraamassa tämän ennätysmallin.

Päätellen hulppeasta, kiinteästä takasiivestä, muista korin lisäelementeistä sekä tietenkin kierrosajasta, mysteeriversiosta saattaa tulla ensimmäinen Taycan - ja ylipäätään ensimmäinen sähköauto - joka pääsee liittymään Porschen itseoikeutettuun GT-nomenklatuuraan.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat