18.6.2017 Liikenne 90 vuotta Autoliiton paikallistoimintaa Tampereella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Autoliiton vanhimmista ja suurimmista osastoista, Tampereen seudun osasto, juhli toukokuussa 90-vuotista taivaltaan ylpeästi Tampereen raatihuoneella. Autoliiton Tampereen seudun osasto osasto toimii edelleen aktiivisesti. Pääpaino on tällä hetkellä matkailussa, mutta paikallinen liikennepoliittinen vaikuttaminen on itseoikeutetusti tärkeässä roolissa.Vuosijuhlaan kaupungin tervehdyksen tuonut apulaiskaupunginjohtaja Pekka Salmi kiitteli Autoliiton rakentavaa roolia tärkeänä tieliikenteen asiantuntijana ja lausunnonantajana kaupungin liikenneasioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi kielloillePirkanmaalla olevista vesistöistä johtuen liikenne ympäristökunnista toisiin ohjautuu paljolti Tampereen keskusta-alueen läpi. Tampereen sijainti kahden suuren järven välisellä kannaksella tekee kaupungin läpiajoväylistä erittäin haasteellisen. Kaupungissa on käytännössä kaksi väylää, joiden kautta koko läpiajoliikenteen tulee kulkea.– Kaupungin keskustaliikenteestä kiistellään mitä pitäisi kieltää ja keneltä, kun pitäisi sen sijaan suunnitella joustavia ja yhteensopivia toimintamuotoja eri liikkumismuotojen kesken hyvin kaikkia palvelevien ja toimivien ratkaisujen aikaansaamiseksi mm. mahdollistaen oman auton käyttäjän siirtyä joustavasti muihin kulkuvälineisiin osaan matkasta, Autoliiton Tampereen osaston puheenjohtaja Pentti Kaihoniemi toteaa. Sama toive on kirjattu myös osaston liikennepoliittiseen ohjelmaan.Hirviä yöHilpeitä muistoja vuosien varrelta on kertynyt osaston vetureiden mieliin varsinkin liikennekilpailuista. Eniten muistellaan Hirviä yö -nimeä kantanutta tapahtumaa. Nimen alkuperä ei ole enää ihan tarkassa muistissa, mutta kilpailua järjestettiin peräti 20 vuoden ajan.– Parhaimmillaan autokuntia oli yli 100. Kilpailua ajettiin koko yö ja aina herrasmieshengessä. Alkuun kaikki eivät muistaneet ilmoittaa menneensä nukkumaan. Heitä sitten etsittiin seuraavana päivänä. Kännykät kun eivät olleet 1980-luvulla vielä jokaisen taskussa, muistelee kunniapuheenjohtaja Lasse Tuli.Autourheilu kuului tuon ajan toimintaan. Valtakunnallisestikin näkyvää toimintaa oli Jyväskylän rallin liikenteen ohjaus koko reitillä monina vuosina ja tietenkin Tampereella pidetyt tauot järjestelyineen.Autoliiton piiritoimisto avattiin Tampereelle maaliskuussa 1983.Pakkasukolla apua Pärnun lapsilleAutoliiton paikallisosaston toiminta ei suinkaan rajoitu autoiluun. Tampereella siitä on jäänyt mieliin erityisesti vuonna 1991 järjestetty keräys Pärnun lastensairaalan hyväksi.– Keräyksen teemana oli Operaatio Pakkasukko. Lahjoituksiin toivottiin puhtaita vaatteita, leluja, säilyviä elintarvikkeita sekä lääkkeitä alkuperäispakkauksissa alan ammattilaisilta. Auttamisen halu Tamperelaisilla oli valtava. Oletimme, että saadut tavarat saadaan perille henkilöauton peräkärryllä, mutta niitä tulikin täysi kuorma-autollinen, Lasse Tuli kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhvenia AhvenanmaaltaTällä hetkellä toiminta painottuu matkailuun. Yhteisiä koti- ja ulkomaanmatkoja tehdään vuosittain. Viimeksi oltiin Ahvenanmaalla ahvenia narraamassa ja viime jouluna katsastettiin Gdanskin joulutori. Lokakuussa suunnataan Moldovaan.Aktiivinen matkailu on tarjonnut kotiin tuomiseksi myös jäsenetuja. Osaston itse neuvottelemat edut löytyvät Tampereen seudun osaston nettisivulta, mutta ne ovat kaikkien Autoliiton jäsenten käytössä.Osastot yhdistyvätAutoliitossa on osastoja tällä hetkellä rekisterissä 81. Niistä 64 toimii aktiivisesti.– Osastojen määrä on vähentynyt ja osastoja on etenkin maakunnissa yhdistetty aktiivisesti toimiviin osastoihin ja näin on saatu jäsenmäärältään isompia osastoja, joiden toiminta-alue on laajempi. Esimerkiksi Lappiin perustettiin Napapiirin osasto, kun aikoinaan yhdistettiin Rovaniemen osastoon Ivalon, Sodankylän ja Kittilän osastot. Samoin on tehty esimerkiksi Imatran suunnalla, joissa Lappeenrannan, Luumäen, Imatran ja Joutsenon osastot yhdistyivät ja niistä muodostettiin Etelä-Karjalan osasto, kertoo Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.– Iso osa Autoliiton osastoista on toiminut noin 40–50 vuoden ajan. Parin viime vuoden aikana on moni osasto täyttänyt 50 vuotta ja joukossa on Tampereen tapaan muitakin 90 vuotta täyttäviä osastoja. Autoliiton osastoilla on siis melkoisen pitkä historia takanaan.– Osastot tuovat Autoliitolle paikallista näkyvyyttä oman toimintansa kautta. Monet osastot tekevät aktiivista yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Vapaaehtoinen tiepalvelu sekä vapepa-toiminta (vapaaehtoinen pelastuspalvelu) yhteistyössä viranomaisten kanssa on joillakin osastoilla hyvin aktiivista. Aktiivisemmat osastot ovat hyvinkin tunnettuja alueellaan ja he ovat mukana erilaisissa tapahtumissa. Valitettavasti on myös alueita, joilla osastotoiminta on aktiivien puuttuessa hiipunut eikä toimintaa ole lainkaan, Tolvanen pahoittelee.– Autourheilu näkyy joissakin osastoissamme hyvinkin vahvasti. Autoliiton osastoissa harrastetaan SM-tasolla – ja osin myös kansainvälisellä tasolla – lähes kahtakymmentä eri autourheilulajia, kertoo järjestöpäällikkö Taina Kytäjä-Roimu Autoliitosta.– Osastojen järjestämien kilpailuiden ja autourheilijoiden sekä vuosittain valittavien AL-Sport kummikuljettajien kautta Autoliiton AL-Sport toiminta saa hyvin näkyvyyttä valtakunnallisesti eri lajien tapahtumissa. Osastojamme arvostetaan kilpailuiden järjestäjinä suuresti.Osastot myös järjestävät valtakunnallisia Autoliiton organisoimia tapahtumia kuten Auton Päivä sekä Fillarimestari-kilpailuja. Yhteistyössä liiton kanssa osastot järjestävät lisäksi myös liittokokouksia, AL-Sport päiviä, liittopäiviä sekä muita tapahtumia.Kilpailu vapaa-ajastaIhmisten vapaa-ajasta kilpailevat hyvin monenlaiset harrastukset ja toiminnot ja siitä ajasta on myös Autoliiton paikallinen osastotoiminta kilpailemassa. Paikallinen osastotoiminta uhkaa joillain alueilla hiipua pitkäaikaisten ikääntyneiden toimijoiden luopuessa aktiivisesta toiminnastaan.Vapaaehtoinen paikallistason osastotoiminta kaipaa lisää nuoria aktiivisia toimijoita ikääntyvän ydinjoukon rinnalle ja tilalle. Haasteena on siis myös se, että osastot pystyvät järjestämään sellaista toimintaa, joka vetää puoleensa kaiken ikäisiä ihmisiä. Verkostoituminen ja yhteistyö alueen muiden toimijoiden kanssa on hyvin tärkeää.Teksti: Eila Parviainen, kuva: Visit Tampere Oy / Laura VanzoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa