16.6.2019 Ajoneuvot Aakkosten täydennys: GLB on Mercedes-Benzin maasturimalliston uusin tulokas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemänpaikkaisena saatava keskikokoinen kaupunkimaasturi Mercedes-Benz GLB täydentää malliston aukon GLA:n ja GLC:n välissä Mercedes-Benz lisää seitsemän kompaktiautomallinsa joukkoon uuden GLB:n. Keskikokoinen premium-luokan kaupunkimaasturi sijoittuu kokonsa puolesta GLA:n ja GLC:n väliin. Kolmasosa Mercedeksen myymistä autoista on nykyään SUV -luokkaan kuuluvia ja neljäsosa kompaktiautoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa ensimmäinen 7-paikkainenGLB on Mercedes-Benzin ensimmäinen kolmella istuinrivillä varustettu kompaktiluokan auto. Sen pituus on 4 634 millimetriä, akseliväli 2 829 mm ja korkeus 1 658 mm. Lisävarusteena autoon saatava kolmas penkkirivi on mahdollista taittaa piiloon tavaratilan kasvattamiseksi.Viidellä istuimella varustettuna tavaratilaa on 560 litraa ja toisen rivin istuimet taitettuina tavaratila kasvaa 1 755 litraan.Nelivetoa dieseliinAutoon on saatavilla kaksi eri bensiinimoottoria ja kaksi eri dieselmoottoria. Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä.GLB 200 -mallin 1,3-litrainen tuottaa 163 hevosvoimaa tehoa ja 250 newtonmetriä vääntöä. 0–100 km/h kiihtyvyydeksi on ilmoitettu 9,1 sekunttia. Kyseinen malli on ainoa, jonka voimaa pyörille välittää 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, muilla moottoreilla vaihteistona toimii 8-portainen versio.Toisesta bensiinimoottorimallista, GLB 250:sta, tehoa löytyy 224 hv ja vääntöä 350 nm ja se on nopeimmin kiihtyvä GLB, 0–100 km/h taittuu 6,9 sekunnissa.Dieselpuolella tarjolla on GLB 200d, jossa tehoa on 150 hv ja vääntöä 320 nm. Sen turvin Mercedes kiihtyy 0–100 km/h yhdeksässä sekunnissa. Isoveli 220d kiihtyy sataseen 7,6 sekunnissa 190 hv 400 nm voimin. Ainakin alkuun nelivetoa haikailevien on valittava diesel-moottori, sillä 4Matic-nelivetoa ei bensiinimoottorien perästä löydy.Vetosuhde säädettävissäMercedes-Benz GLB:n nelivetomalien vääntömomentin suhdetta etu- ja taka-akselien välillä voi vaihtaa kolmen eri vaihtoehdon mukaisesti Dynamic Select -valintakytkimellä. Eco- ja Confort -ajotiloissa voima jaetaan pääsääntöisesti 80:20 suhteessa etu- ja taka-akseleiden välillä. Sport-ajotilassa takapyörille suunnataan hieman enemmän, 30% voimasta ja Off-Road-ajotilassa vetosuhde on lähtökohtaisesti 50:50.Off-Road -paketissa tulee mukana maastoajoon suunniteltu näyttö, jonka kautta ilmoitetaan tiedot auton pituus- ja poikittaisesta kallistuskulmasta, kaasu- ja jarrupolkimen asennosta ja ohjauspyörän kääntökulmasta. Mielenkiintoinen lisä paketissa on DSR-alamäkihidastin, jossa suurimman käytettävän nopeuden voi valita väliltä 2–18 km/h.Sisätiloihin GLB:n ostaja voi valita yhden kolmesta erilaisesta näyttökokonaisuudesta. Kaksi 7-tuumaista näyttöä, 7- ja 10,25 -tuumaiset näytöt tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä.Lähde ja kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti