12.12.2017 Matkailu Aikakoneella keskiajalle – Goslar keskellä Saksaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykymittapuulla pikkukaupunki Goslar oli yksi Keski-Euroopan tärkeimmistä kaupungeista keskiajan loppupuoliskolla. Goslar sijaitsee Harz-vuoriston pohjoisreunassa Ala-Saksin osavaltiossa. Sijainti keskellä Saksaa merkitsee hyviä tieyhteyksiä, moottoriteitä pitkin kaupunkiin on helppo tulla kaikista suunnista, mutta ruuhkia on merkittävästi suuria kaupunkikeskittymiä vähemmän.Suomesta saavutettavuus on työläämpää. Lähin kansainvälinen lentokenttä on Hannoverissa n. 80 kilometrin päässä, mutta sinne Suomesta ei ole lentoja.Suorien lentojen päässä olevat Hampuri, Berliini, Düsseldorf ja Frankfurt ovat puolestaan kaikki yli 200 kilometrin päässä Goslarista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä historiaHarz-vuoriston alueelta on löydetty merkkejä kaivostoiminnasta jo 300-luvulta Rooman valtakunnan ajalta.Rammelsbergin kaivoksen tunnetun historian alkaessa vuonna 968 myös läheisen vuonna 922 perustetun Goslarin kaupungin kukoistus alkoi.Kaivoksesta louhittu malmi sisälsi sinkin, kuparin ja lyijyn lisäksi hopeaa ja kultaa. Kaivostoiminnan tärkeys koko valtakunnalle toi vaurautta ja valtaa Goslariin.Alueen hallinto siirtyi Werlasta Goslariin Pyhän Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan keisarin Henri II:n rakennutettua Goslariin uuden keisarillisen palatsin 1000-luvulla.Kaupunki ilman keisariaVuosisatojen aikana hallitsijat vaihtuivat perimällä, sotimalla tai muuten verisesti Saksan eri alueiden hallitsijoiden kiistoissa.Frederik II:n kuollessa 1250 Goslar jäi ilman keisaria ja kaivoskin siirtyi vuosikymmeniksi kaupungin ja kaupunkilaisten haltuun.Keskiajan loputtua saksalais-roomalaisen keisarikunnan heikentyessä ja uskonpuhdistuksen alkaessa uudet kiistat repivät Goslaria eteläisten katolisten alueiden ja pohjoisen protestanttialueiden välillä.Goslar kuten koko keskinen Eurooppa kärsi suuria tuhoja 30-vuotisen sodan aikana. Goslar oli jopa Ruotsin miehittämä 1632–1635 Kustaa Aadolfin sotaretken tuloksena.Goslarin loiston päivät olivat ohi, 1777 kaupungissa vieraillut J W Goethe kutsui sitä etuoikeuksiinsa mädänneeksi keisarilliseksi kaupungiksi.Goslar päätyi Preussin hallintaan ensin Napoleonin sodissa 1802 ja hetkellisen Hannoverin kuningaskuntaan kuulumisen jälkeen taas 1866.Sotateollisuuskeskittymästä vankilakaupungiksiElämä Goslarissa vilkastui vasta Kansallissosialistisen Saksan tarvitessa Rammelsbergin kaivosta sotaponnisteluihinsa ja rakentaessa sotateollisuutta alueelle.Keskinen sijainti kaukana ulkorajoista suojasi aluetta pommituksilta yhdessä alueella sijainneiden sotavankileirien ansiosta.Sodan jälkeen alue jäi Brittien miehitysvyöhykkeelle ja palveli vankilakaupunkina kylmän sodan ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyöhäiskeskiaikaa tallellaGoslar on yksi ehjimmistä myöhäiskeskiajalta säilyneistä kaupungeista.Keskusta-alue kapeine kujineen torin ympärillä on ehjä pittoreski kokonaisuus, yhteensä aikakauden rakennuksia on säilynyt noin 1800.Puurunkoiset talot ovat koristeltu kaiverruksin. Jokaisella talolla on tarinansa. Veistetyt hahmot kuvastavat talon asukkaan ammattia ja suvun historiaa.Tietysti myös enkelit, paholaiset ja muut ajalle tärkeät mytologiset hahmot on huomioitu talon suojelukseksi. Asukkaan varallisuus näkyy talon koon lisäksi koristelujen määrästä.Torilla kellopeli mekaanisine nukkeineen esittää kaupungin historian tietyillä kellonlyömillä.Ja koska Goslar ei ole mikään ulkoilmamuseo, vaan eläväinen pikkukaupunki, kannattaa hotellihuonekin varata pienistä vanhoista hotelleista keskustassa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLue myös: Matkailukohde syvältä – tuhatvuotinen Rammelsberg Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää