4.4.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: 34 miljardin euron rangaistus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Euroopan uutuusautojen päästöt kasvoivat jälleen vuonna 2018. Jos mikään ei muutu, edessä on 34 miljardin rangaistusmaksu. Sen välttämiseen tarvitaan sähköistystä. Sähköautoja, ladattavia hybridejä, hybridejä ja kevythybridejä. Sähköistymistulvan keskellä moni varmasti ihmettelee, miksi mistään muusta ei juuri puhuta. Syy löytyy päästötavoitteista ja rangaistuksista. Euroopan unioni on asettanut vuoden 2021 päästötavoitteeksi 95 grammaa per kilometri – ja 95 prosenttia mallistosta tulee täyttää vaatimukset jo ensi vuonna. Päästötavoite on yksinkertaisen julma: jokaisen yksittäisen auton jokainen tavoitteen ylittävä gramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa. Se tarkoittaa monumentaalista rangaistusta. Elleivät autojen keskipäästöt laske reilun vuoden aikana, koituu autoalalle 34 miljardin euron rangaistus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esimerkki: Volkswagen Katsotaan vaikka suurinta pelaajaa, Volkswagen Groupia. Konserni myi Euroopan unionissa 3,61 miljoonaa autoa vuonna 2018. Jos Volkswagen Group saapuisi vuoteen 2021 vailla teknologia- tai myyntimäärämuutoksia, keräisi se itselleen peräti yhdeksän miljardin euron rangaistusmaksun. Volkswagen I.D. -perheenjäseniä. Volkswagen Groupin liikevoitosta rangaistus söisi 75 prosenttia. Vielä murheellisempii tilanne olisi PSA:lle: merkkiä uhkaava 4,5 miljardin rengaistusmaksu kääntäisi tuloksen reilusti pakkaselle, vaikka ranskalaismerkin keskipäästöt (114,2 g/km) ovatkin saksalaisia alempana. Huima autokohtainen kustannus Voisiko rangaistusmaksun siirtää auton hintaan? Ei oikeastaan, kyse on niin suurista autokohtaisista summista. Volkswagenille (121,2 g/km) hinta olisi 2 525 euroa per auto. Hybrideillä valmistautuneelle Toyotalle (101,3 g/km) rangaistus olisi 745 euroa, Volvolle (130,2 g/km) 2425 euroa per auto. Volvo XC40:n täyssähköversio on tulossa. Se on ihan valtavan paljon. Volvon halvin katumaasturi, pirteä XC40, ehkä maksaa edullisimmillaan Suomessa 38 536 euroa, mihin verrattuna sakko ei ole kymmentäkään prosenttia. Mutta riisutaan Volvon hinnasta verot: ilman autoveroa sama XC40 maksaa 31 000 euroa. Sitten poistetaan arvonlisävero: Hangon satamaan XC40:n saa 25 000 eurolla. Kun tästä poistetaan maahantuojan katteet, ja logistiikkakulut, markkinointikulut, tuotekehitys- ja testauskulut ja kaikki muut, ei yhden auton voittomarginaaliksi jää tuotantokulujen jälkeen juuri mitään. Autonvalmistajat ovat erittäin vaitonaisia autojensa tuotantokuluista, mutta valistuneen arvion mukaan "yksi auto lisää" maksaa noin kymmenen prosenttia auton hinnasta. Siis tässä kohtaa noin 4 000 euroa. Jos tämän päälle lyötäisiin 2 425 euron sakkomaksu, olisi tilanne täysi katastrofi. Siksi sähkö Siksi Volvo, kuten kaikki muutkin autonvalmistajat, on viime aikoina esitellyt valtavan määrän sähköistystä. Eritasoisen hybridisaation avulla päästökeskiarvoa pakotetaan runsaasti alaspäin seuraavan vuoden aikana – olettaen, että asiakkaat haluavat ostaa näitä malleja. Dieselin korkea hyötysuhde on hiilidioksidipäästöjen kannalta hyväksi, mutta markkinoiden kokema epävarmuus haittaa myyntiä. Dieselin kysynnän laskiessa sähköistyksen harteille lasketaan suuri vastuu. Tilannetta ei helpota katumaasturien kysyntä. Viime vuosina päästökehitys on kulkenut jopa väärään suuntaan, Vuonna 2018 yhdentoista suurimman autokonsernin keskipäästöt olivat 119,7 g/km. Siis 24,7 g/km ja 26 prosenttia yli pian saapuvan tavoitteen. Sähköautot ovat tavoitteissa erityisen houkuttelevia: virallisesti nollapäästöisinä ne kaunistavat keskiarvoa. Lisäporkkanana Euroopan unioni tarjoaa painokertoimen alle 50 g/km päästäviin autoihin vuosille 2020–2022. Sillä, mitä sähköauton tai ladattavan hybridin päästöt oikeasti ovat (tuulisähkö vs. kivihiili), ei tässä tarkastelussa ole mitään väliä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Panokset miljardiluokkaa – ja työpaikat mukana Autonvalmistajien on sähköistyksen turvin saatava päästöt tavoitteisiin. Epäonnistuneen strategian kustannukset nousevat huimiksi. On täysin mahdollista, että tulevilla vuosikymmenillä näemme joidenkin automerkkien vetäytyvän epäsuotuisaksi käyneiltä Euroopan markkinoilta. Kenties näemme paikallisten toimijoiden konkursseja. Ainakin näemme autovalmistajien luopuvan epäsuotuisista malleista tai joistakin moottorivaihtoehdoista. Pahimmillaan kaikki tämä tarkoittaa tehtaiden sulkemisia ja työpaikkojen menetyksiä. Kysymys kuuluukin: ovatko tällaiset päästövaatimukset järkeviä? Tavoite on jalo, mutta onko se kustannusten ja mahdollisten työpaikkamenetysten arvoinen? Onko sillä globaalin ilmaston kannalta riskin arvoista vaikutusta, vai olisiko sakkomaksuihin tai tuotekehitykseen kuluvilla rahoilla saanut toisin toimimalla vaikuttavamman lopputuloksen? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Päivitetty 29.4.2019: tarkennettu lukuja. Lähteet: 2018 päästöt: Jato 2018 myyntimäärät: ACEA Huom: 95 g/km -päästötavoite suhteutetaan ajoneuvon massaan Euroopan unionin ohjeen mukaisesti. Tämä suhteutus on tehty myös Jaton päästötaulukkoon. Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: harrastuksena käytettyjen autojen myynti-ilmoitusten parissa surffailu 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan