4.4.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: 34 miljardin euron rangaistus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan uutuusautojen päästöt kasvoivat jälleen vuonna 2018. Jos mikään ei muutu, edessä on 34 miljardin rangaistusmaksu. Sen välttämiseen tarvitaan sähköistystä. Sähköautoja, ladattavia hybridejä, hybridejä ja kevythybridejä. Sähköistymistulvan keskellä moni varmasti ihmettelee, miksi mistään muusta ei juuri puhuta.Syy löytyy päästötavoitteista ja rangaistuksista. Euroopan unioni on asettanut vuoden 2021 päästötavoitteeksi 95 grammaa per kilometri – ja 95 prosenttia mallistosta tulee täyttää vaatimukset jo ensi vuonna.Päästötavoite on yksinkertaisen julma: jokaisen yksittäisen auton jokainen tavoitteen ylittävä gramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa. Se tarkoittaa monumentaalista rangaistusta. Elleivät autojen keskipäästöt laske reilun vuoden aikana, koituu autoalalle 34 miljardin euron rangaistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsimerkki: VolkswagenKatsotaan vaikka suurinta pelaajaa, Volkswagen Groupia. Konserni myi Euroopan unionissa 3,61 miljoonaa autoa vuonna 2018. Jos Volkswagen Group saapuisi vuoteen 2021 vailla teknologia- tai myyntimäärämuutoksia, keräisi se itselleen peräti yhdeksän miljardin euron rangaistusmaksun.Volkswagen I.D. -perheenjäseniä.Volkswagen Groupin liikevoitosta rangaistus söisi 75 prosenttia. Vielä murheellisempii tilanne olisi PSA:lle: merkkiä uhkaava 4,5 miljardin rengaistusmaksu kääntäisi tuloksen reilusti pakkaselle, vaikka ranskalaismerkin keskipäästöt (114,2 g/km) ovatkin saksalaisia alempana.Huima autokohtainen kustannusVoisiko rangaistusmaksun siirtää auton hintaan? Ei oikeastaan, kyse on niin suurista autokohtaisista summista. Volkswagenille (121,2 g/km) hinta olisi 2 525 euroa per auto. Hybrideillä valmistautuneelle Toyotalle (101,3 g/km) rangaistus olisi 745 euroa, Volvolle (130,2 g/km) 2425 euroa per auto.Volvo XC40:n täyssähköversio on tulossa.Se on ihan valtavan paljon. Volvon halvin katumaasturi, pirteä XC40, ehkä maksaa edullisimmillaan Suomessa 38 536 euroa, mihin verrattuna sakko ei ole kymmentäkään prosenttia. Mutta riisutaan Volvon hinnasta verot: ilman autoveroa sama XC40 maksaa 31 000 euroa. Sitten poistetaan arvonlisävero: Hangon satamaan XC40:n saa 25 000 eurolla. Kun tästä poistetaan maahantuojan katteet, ja logistiikkakulut, markkinointikulut, tuotekehitys- ja testauskulut ja kaikki muut, ei yhden auton voittomarginaaliksi jää tuotantokulujen jälkeen juuri mitään.Autonvalmistajat ovat erittäin vaitonaisia autojensa tuotantokuluista, mutta valistuneen arvion mukaan "yksi auto lisää" maksaa noin kymmenen prosenttia auton hinnasta. Siis tässä kohtaa noin 4 000 euroa. Jos tämän päälle lyötäisiin 2 425 euron sakkomaksu, olisi tilanne täysi katastrofi.Siksi sähköSiksi Volvo, kuten kaikki muutkin autonvalmistajat, on viime aikoina esitellyt valtavan määrän sähköistystä. Eritasoisen hybridisaation avulla päästökeskiarvoa pakotetaan runsaasti alaspäin seuraavan vuoden aikana – olettaen, että asiakkaat haluavat ostaa näitä malleja.Dieselin korkea hyötysuhde on hiilidioksidipäästöjen kannalta hyväksi, mutta markkinoiden kokema epävarmuus haittaa myyntiä.Dieselin kysynnän laskiessa sähköistyksen harteille lasketaan suuri vastuu. Tilannetta ei helpota katumaasturien kysyntä. Viime vuosina päästökehitys on kulkenut jopa väärään suuntaan, Vuonna 2018 yhdentoista suurimman autokonsernin keskipäästöt olivat 119,7 g/km. Siis 24,7 g/km ja 26 prosenttia yli pian saapuvan tavoitteen.Sähköautot ovat tavoitteissa erityisen houkuttelevia: virallisesti nollapäästöisinä ne kaunistavat keskiarvoa. Lisäporkkanana Euroopan unioni tarjoaa painokertoimen alle 50 g/km päästäviin autoihin vuosille 2020–2022. Sillä, mitä sähköauton tai ladattavan hybridin päästöt oikeasti ovat (tuulisähkö vs. kivihiili), ei tässä tarkastelussa ole mitään väliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanokset miljardiluokkaa – ja työpaikat mukanaAutonvalmistajien on sähköistyksen turvin saatava päästöt tavoitteisiin. Epäonnistuneen strategian kustannukset nousevat huimiksi. On täysin mahdollista, että tulevilla vuosikymmenillä näemme joidenkin automerkkien vetäytyvän epäsuotuisaksi käyneiltä Euroopan markkinoilta. Kenties näemme paikallisten toimijoiden konkursseja. Ainakin näemme autovalmistajien luopuvan epäsuotuisista malleista tai joistakin moottorivaihtoehdoista. Pahimmillaan kaikki tämä tarkoittaa tehtaiden sulkemisia ja työpaikkojen menetyksiä.Kysymys kuuluukin: ovatko tällaiset päästövaatimukset järkeviä? Tavoite on jalo, mutta onko se kustannusten ja mahdollisten työpaikkamenetysten arvoinen? Onko sillä globaalin ilmaston kannalta riskin arvoista vaikutusta, vai olisiko sakkomaksuihin tai tuotekehitykseen kuluvilla rahoilla saanut toisin toimimalla vaikuttavamman lopputuloksen?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkistoPäivitetty 29.4.2019: tarkennettu lukuja.Lähteet:2018 päästöt: Jato 2018 myyntimäärät: ACEA Huom: 95 g/km -päästötavoite suhteutetaan ajoneuvon massaan Euroopan unionin ohjeen mukaisesti. Tämä suhteutus on tehty myös Jaton päästötaulukkoon. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen