15.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: G on kuollut, kauan eläköön uusi G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan sukupolvenvaihdoksen voisi ohittaa kevyenä kasvojenkohotuksena. Totuus on toinen: vain muutama osa säilyi ennallaan. Kantikas ja karismaattinen dinosaurus aloittaa puhtaalta pöydältä. Ennakkohuhut pitivät paikkaansa: Mercedes-Benzin ikoninen G-sarja uudistuu täysin. Tänään Detroitin autonäyttelyssä paljastettu uuden sukupolven G-sarja todellakin on uuden sukupolven maasturi: yhteisiä osia vuodelta 1979 periytyvään, nyt väistyvään G:hen on vain muutama.Tästä kaikki alkoi vuonna 1979.Geländewagen kehitettiin militääriajoneuvoksi, josta sitä vuosi vuodelta hiottiin sivistyneemmäksi. Ratkaiseva muutos auton tarinassa nähtiin vuonna 1989, kun mallisto jaettiin siviilikäyttöön tehtyyn maasturiin ja työkäyttöön tehtyyn työjuhtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArmeijan leivistä Hollywoodin kaduilleJuuri tästä alkoi G-luokan menestys, joskin vauhti kehittyi verkkaasti. Sadattatuhannetta yksilöä juhlittiin vasta viidentoista vuoden tuotannon jälkeen 1994. Yhtä kauan kesti toiseen sataan tuhanteen, joka rikottiin vuonna 2009. Auton ikääntyessä kaupankäynti kiihtyi. 300 000 G-malli valmistui Itävallan Grazista tänä keväänä, vain kahdeksan vuotta aiempaa ennätystä myöhemmin.Vuosimallin 2015 Mercedes-Benz G 350d.G on takonut uusia myyntiennätyksiä viime vuosina. Siitä on tullut kulttiauto myös mutapolkujen ulkopuolella. Esimerkiksi Los Angelesin äveriäimmillä seuduilla ei voi välttyä näkemästä Mercedes-AMG:n käsittelemiä G 63 -monstereita. Monella tapaa G:n menestys on lähes koomista: yksi henkilöautohistorian kyvykkäimmistä ja kestävimmistä maastoajoneuvoista nousee kukoistukseen Hollywoodin tasaisilla asvalteilla urheilurenkaiden ja korisarjojen rampauttamana.Mercedes-Benz G500 4x4² korotti maavaraa porttaaliakselien avulla.Historian painolasti pois harteiltaTäysuudistus oli Mercedes-Benzille ainoa vaihtoehto: nyt tuotannosta väistyvän G-sarjan lähes 40-vuoden malli-ikä kiehtoo, mutta samalla se on rasite. Auton kori on Golfia kapeampana ahdas ja siihen on vaikea lisätä viimeisimpiä avustimia, kamerajärjestelmiä ja muita uutuuksia. Kunnollista mukitelinettäkään ohjaamoon ei saatu vuosikymmenien aikana rakennettua. Lisäksi käsityöpainotteinen rakenne alkaa käydä kalliiksi nykyisillä tuotantomäärillä ja työvoimakustannuksilla.Alkuperäisen W460-sarjan Mercedes-Benz G:n ohjaamo oli karun funktionaalinen. Nyt vuonna 2017 tuotannosta väistyneen mallin sisusta perustui samoihin elementteihin, mutta muovi ja vinyyli oli korvattu nahalla ja jalomateriaaleilla.Täysuudistus on ainoa tapa modernisoida kaikki: sähköt, ohjausjärjestelmä, tilankäyttö ynnä muut ominaisuudet. Painoakin pudotettiin 170 kiloa käyttämällä alumiinia ovissa, lokasuojissa ja konepellissä. Siis paikoissa, jotka eivät vaikuta auton rakenteen lujuuteen.Legendan uudistaminen ei silti ole helppoa. G-mallin kiehtovuus on juuri ollut sen pitkän iän tuoma karisma, joka koostuu hyvistä, mutta myös huonoista ominaisuuksista: vankasta rakenteesta, jäykistä akseleista, kiertokuulaohjauksesta, avarasta näkyvyydestä ja vankasti kiinni kolahtavista ovista. Ainakin viime mainitun Mercedes-Benz on kertonut siirtävänsä suoraan uutuuteen.Uusikin G perustuu yhä erilliseen tikapuurunkoon.Ja miten uuteen G:hen tulisi edes suhtautua? Aiemmin kaikki auton ongelmakohdat on voinut sivuuttaa toteamalla niiden olevan historiallisia jäänteitä työkonejuurista. Uusi G on vain kopio edeltäjästään. Se on olemassa, koska sen edeltäjä oli pidetty klassikko. Uusi G on syntynyt näköispainokseksi. Eikä se ole väärin.G-sarjaa voisi verrata Porsche 911 -malliin. Molemmat ovat paitsi ikonisia stuttgartilaisia, molemmat ovat nyt kokeneet suuren muutoksen. Vuonna 1997 Porsche uudisti 911:sta täysin, ja samalla moottori vaihtui vesijäähdytteiseen. Harrastajien keskuudessa ilmajäähdytetyt mallit ovat erityisen rakkaita, mutta kukaan ei voi sanoa 911:sta menneen sukupolvenvaihdoksessa pilalle. Historia on arvokas asia, mutta hengissä pysyminen vaatii uudistumista.Vuosimallin 2018 Mercedes-Benz GAinoa oikea ratkaisuTeknisten tietojen valossa Mercedes-Benz on pitänyt tinkimättömiä maasto-ominaisuuksia korkeimpana prioriteettinä: alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat tallella. Saksalaiset tietävät, että nyt on kyse uskottavuudesta. Erillisjousitetulla etuakselilla ja merkittävästi väljemmillä korimitoilla (53mm pidempi, 121 mm leveämpi) uudesta G:stä on pyritty tekemään huomattavasti mukavampi arjessa, mutta se tuskin edelleenkään kaihtaa pientä oikoreittiä Saharan läpi. G-sarjan uusiminen niin, että vain asianharrastaja ymmärtää auton olevan kokonaan uusi, oli ainoa oikea ratkaisu. G-Wagenin legenda jatkaa katkeamattomana eteenpäin, mutta samalla auto sopii paremmin ajan henkeen. Koko ajatusketju toki perustuu siihen oletukseen, että Mercedes-Benz onnistuu modernisoinnissa. Se selviää myöhemmin koeajolla.Huomattavasti vaikeampi tilanne on edessä Land Roverilla: Defenderin tuotannon päättymisestä on kulunut jo kaksi vuotta. Näköispainos ei enää kelpaa, mutta miten rakastettua menestysreseptiä uskaltaisi muuttaa?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla