28.2.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ken on heistä vuoden autoin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän autoa taistelevat Car of the Year 2019 -voitosta. Joukossa on kaksi crossoveria, yksi perinteinen iso auto, kolme perheautoa ja aito urheiluauto. Vuoden Auto. On kova tunnustus sanoa jonkin yksittäisen automallin olevan kaikkien uutuuksien keskeltä paras. Sen täytyy olla auto, joka edustaa omaa luokkaansa poikkeuksellisen hyvin, murtaa luokkarajoja tai tuo maailmaan jotain, mitä emme edes osanneet odottaa.Euroopassa arvostetuin valitsijataho on Car of the Year, jonka valitsijaraati koostuu lukuisten maiden medioista, joiden toimittajien määrä on suhteutettu maiden markkinaosuuksiin. Suomea Car of the Yearissa on pitkään edustanut Tekniikan Maailma.Maanantaina selviää, mikä on vuoden 2019 auto. Finalistit ovat jo tiedossa: Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja ja Peugeot 508.Joukko on mielenkiintoinen ja ilahduttavan värikäs. Ohessa puhtaan subjektiiviset näkemykset ja oma arvaukseni tuloksesta. Pohdintaa lukiessa tulee muistaa kaikkien finalistien olevan hyviä tai erinomaisia autoja, joten kritiikki liittyykin enemmän autojen mahdollisuuksiin voittaa kilpailu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkumiseen vai ajamiseen?Alpine A110 ei ainakaan vielä ole Suomen tuontiohjelmassa, emmekä myöskään toistaiseksi ole päässeet ajamaan autoa ulkomailla. Kaukoamilta kantautuneiden raporttien ja teknisten tietojen perusteella Alpine on ansainnut paikkansa finaalissa, vaikka kaksipaikkaisena urheiluautona se edustaakin autoa enemmän nautinto- kuin hyötyvälineenä.Alpinessa kiehtoo se, ettei auto yritä hakea kuuta taivaalta valtavalla teholla, hurjalla downforcella ja kaikella muulla kiehtovalla, josta on hyvin vaikea nauttia Forzan tai Gran Turismon virtuaalitodellisuuden ulkopuolella. Renault-taustainen urheiluauto tarjoaa 252 hevosvoimaa ja 1103 kiloa yhdistettynä ilmeisen erinomaiseen alustaan. Sen tarjoamaan ajonautintoon pääsee käsiksi tavallisilla teillä ja ajotaidoilla.Erilainen, siinä seCitroën C5 Aircross saapui toimituksen pihaan eilen. Omat kokemukseni siitä rajoittuvat lyhyeen ajoon korttelin ympäri, mutta sillä matkalla ranskalaisen pintapehmeys miellytti – erityisesti tienpinnan peruskarheuden aiheuttamat värinät puuttuvat. Auto on eräänlainen yhdistelmä tila-autoa ja katumaasturia, joka on kiedottu pienemmistä Citroëneista tuttuun ilmeeseen. Paketti on toimiva, mutta ei kovin kunnianhimoinen saati supertilava, joten voittoa C5 Aircrossille on vaikea povata.Hyvä, mutta riittääkö se?Ford Focus vei Vuoden Auto Suomessa 2019 -voiton. Ford ei ollut oma suosikkini kilpailussa. Focus on ihan mainio auto, mutta sillä on yksi suuri ongelma: täysin uusi Focus ei oikein missään ole parempi, kuin lähes mallikaarensa lopussa oleva Volkswagen Golf. Ennen Fordin valintaa saattoi perustella riemastuttavalla ajettavuudella. Nyt Focuksen alusta on yhä hyvä, mutta ohjaus jättää toivomisen varaa. Focus tuntuukin ratsastavan vähän eilispäivän aallolla. Ja vaikka Golfia on helppo haukkua tylsäksi valinnaksi, on se oikeasti aika kelpo ajettavakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö on siistiäJaguar I-Pace on kenties finaalin mielenkiintoisin auto. Sähköauto on voittanut äänestyksen jo vuonna 2011, joskin Nissan Leafin menestys taisi perustua enemmän auton olemassaoloon kuin ominaisuuksiin.Jaguar tarjoaa paljon enemmän, kuin pelkkää kykyä liikkua ilman polttomoottoria. I-Pace on makean näköinen, ja se tarjoaa autoluokalta odotetut sisätilat. Se kuuluu Teslan kanssa sähköautoihin, jotka aiheuttavat omistamisen halua. Toisaalta Tesla Model S jäi vuoden 2014 äänestyksessä vasta kolmanneksi, joten kyvykkyys sähköautona ei ole menestyksen tae kilpailussa. Jaguar saattaa kärsiä myös siitä, että valtaosa äänestysraadista lienee jo ajanut Audi e-tronia (ei ehtinyt mukaan kilpailuun), joka on etenkin latausratkaisuiltaan brittiautoa edistyksellisempi.Hiljainen priimusKia Ceed on finaalin harmaalintu. Kun korealainen tuli toimituksen pihaan Ford Focusta vastaan vertailtavaksi, vei Ford automaattisesti ensihuomion. Se oli virhe. Ceed ei ole järin jännittävän näköinen, mutta se vastaa erinomaisesti niihin asioihin, joita autolta lopulta vaaditaan. Se on vaivaton, helppo, tilava ja paljon odotuksia parempi ajaa. Kun pakettiin lisää pitkän takuun, on kasassa erinomainen vaihtoehto perusautoa etsivälle. Tavallaan Kia ansaitsisi voiton tuomaa huomiota, mutta erinomainen perussuoritus ei taida tässä kilpailussa riittää.Vaatii varusteitaMercedes-Benz A-sarja on ollut otsikoissa etenkin Suomessa, kiitos Uudenkaupungin menestystarinan. A-sarjan vahvuuksia on poikkeuksellisen laaja mallisto ja runsas varustevalikoima. Toisaalta auto myös tarvitsee varusteilta alkaakseen tuntua Mercedekseltä, siinä missä isompi C-sarja tuntuu hinnat alkaen mallista asti Stuttgartin tuotteelta. Silti A-sarjan runsas teknologia uusine käyttöliittymineen ja kohtalaisen hyvin toimivine ääniohjauksineen tuo luokkaan vähän uutta ja erilaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi jätä kylmäksiPeugeot 508 on paperilla vahvoilla: se on todella näyttävä ulkoa ja sisältä, ja perusajatus tuoda premium-merkkien tunnelmaa tavoiteltavampaan hintaluokkaan on kiinnostava. Se oli yksi eniten odottamiani autoja viime vuonna – 407:n ja ensimmäisen 508:n jälkeen oli ilahduttavaa nähdä Peugeotin palanneen ruotuun myös tässä kokoluokassa. Toisaalta menevä kattolinja leikkaa takatiloja, ja etenkin perusversioissa osa urheilullisuudesta tuntuu hieman päälle liimatulta.Mitä voitto vaatii?Varmaa voittajaa joukosta ei löydä. Otan riskin ja kommentoin nyt ajamatta: Alpine A110 saattaa olla pienessä luokassaan kovin suoritus lähivuosiin, ja se saattaa hyvinkin riittää mitalisijoille. On silti vaikea kuvitella itsekkääseen ajonautintoon keskittyvän urheiluauton olevan vuoden 2019 valinta – vaikka todellisuudessa pieni ja kevyt Alpine lienee huomattavasti ladattavaa hybridimaasturia ekologisempi tapa liikuttaa yhtä ihmistä moottoritiellä.Haluaisin veikata finaalitaisteluun Peugeot 508:ia ja Jaguar I-Pacea. Ranskalaiset ovat kilpailussa aina vahvoilla äänestysraadin kokoonpanon vuoksi, ja 508 on aidosti raikas auto. Toisaalta voitto on mennyt Peugeotille tällä vuosikymmenellä jo kahdesti. Jaguaria taas rasittaa sen korkea hinta, ja sähköautot jakanevat ammattitaitosenkin raadin kahtia. Sähköautojen nopea kehitys jatkunee myös lähivuosina, joten I-Pacen valintaperusteet saattaisivat ikääntyä ikävän nopeasti – eipä se tosin estänyt Leafinkaan voittoa.Tavallisuus saattaa silti yllättää. Erikoisemmat autot saattavat hajottaa äänet keskenään, ja silloin voittajaksi voi maanantaina hyvinkin nousta joku kolmesta C-segmentin perheautosta: jos näin käy, voittajaksi voi hyvinkin nousta hyvän perussuorituksen tekevä Ford Focus.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Car of the Year, Moottorin arkisto ja valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa