17.12.2018

Koeajo: trendikäs ja tavallaan tilava – Citroën C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Citroën C5 Aircross ammentaa epäseksikkäiden tila-autojen sijaan crossovereiden tyylikirjasta. Hyvää: mukavuus, tavaratila. Huonoa: takaistuimen tilat.

Citroënin mallistossa puhaltava raikas tuulenvire toi Kiinassa menestyneen C5 Aircrossin myös Euroopan markkinoille. Mallimerkintänä Citroën C5 Aircross on valmistajalle uusi, mutta suoraa sukulaisuutta löytyy C4 Spacetourerin suuntaan.

Citroen C5 Aircross

Pienemmän C3 Aircrossin tavoin uutuus tuo Picassojen ja tilaihmeiden luokkaan katumaastureiden ja crossovereiden elkeitä, mutta tila-auton geenit näkyvät muhkeiden puskureiden takaa. Citroënin Airbump-kylkipuskurit noudattelevat C4 Cactuksesta tuttua tyyliä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavallaan tilava

Citroën on panostanut C5 Aircrossin kohdalla erityisesti tavaratilaan, ja 580 litran suoritus onkin hyvä. Liukuvien takaistuinten ansiosta konttia voidaan vielä laajentaa 720-litraiseksi ennen takaistuinten kaatamista (suhteessa 33/33/33). Se puolestaan nostaa säläkapasiteetin aina 1 630 litraan saakka.

Ranskalaisvalmistajalle on kuitenkin sattunut erikoinen arviointivirhe. C5 Aircrossin takaistuimet on sijoitettu uudelleen Eurooppaa varten, ja lopputuloksena takamatkustajien tilat eivät vastaa auton muhkeaa ulkonäköä. Perheen jälkikasvulle tilat kyllä riittävät, mutta aikuisten kanssa kannattaa välttää pitkiä päivämatkoja. Takaistuimet ovat kunnianhimoisesti myös keskenään yhtä leveät, joten reunapaikoilla matkustavat joutuvat tekemään läheistä tuttavuutta oviverhoilun kanssa.

Edessä asiat ovat citroënmaisen leppoisasti, sillä muun muassa C3:n penkkien tyyliset nojatuolimaiset etuistuimet tarjoavat tilaa ja löhömäistä mukavuutta. Perinteisen jousituksen parina on ranskalaisvalmistajan uusi mukavuusiskunvaimennus, joka pyrkii tuomaan vanhojen kaasunestejousitusten taikuutta tavalliseen iskunvaimentimeen.

Taikamattotahdissa ei C5 Aircrossissa olla, mutta crossovereiden tyypillinen pintakovuus puuttuu, ja auto ylittää useimmat epätasaisuudet lempeästi. Ratkaisu saattaa kuitenkin tuntua lievänä hermostuneisuutena moottoritiellä.

Taatusti trendikäs

Maavaraa on kiitettävät 230 millimetriä, mutta ainoana vetotapana toimii etuveto. Muhkeiden puskureiden lisäksi katumaasturityyliä on loihdittu Grip Control -ajotilavalitsimella, jonka avulla etenemistä voi haastavammilla pinnoilla helpottaa.

12,3-tuumainen digitaalimittaristo tarjoaa kuljettajalle yleensä sopivan yhdistelmän tietoa. 8-tuumainen kosketusnäyttö on tuttu PSA:n muista tuotteista, ja järjestelmä huolehtii navigoinnin lisäksi esimerkiksi 360°-ympäristökameran kuvan esittämisestä.

Kuljettajaa avustaa myös kattava valikoima erilaisia järjestelmiä, joista mukautuva vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla ja jalankulkijatkin havaitseva hätäjarrutustoiminto tuonevat eniten mielenrauhaa.

C5 Aircross on kevyt ja helppo ajettava, ja kahdeksanpykäläinen EAT8-automaattivaihteisto toimii lähes huomaamatta. Malliston huipulla olevista 180 hevosvoiman moottoreista ykkössuosikiksi nousi Blue HDi -diesel, jonka muhkeampi vääntö sopii tilatyylittejän menoihin bensiinimoottoria paremmin.

Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa – hinnat varmistuvat hiukan sitä ennen. Lataushybridiä voidaan odottaa vuonna 2020.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross-suv

Citroën C5 Aircross Blue HDi 180 S&S EAT8 Shine

Moottori

Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

130 kW (178 hv), 3750 r/min

Vääntö

400 Nm (2000 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

211 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

128 g/km

Mitat

pituus 4500 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2730 mm

Muu tieto

Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 650/750 kg.

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat