28.2.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ken on heistä vuoden autoin? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Seitsemän autoa taistelevat Car of the Year 2019 -voitosta. Joukossa on kaksi crossoveria, yksi perinteinen iso auto, kolme perheautoa ja aito urheiluauto. Vuoden Auto. On kova tunnustus sanoa jonkin yksittäisen automallin olevan kaikkien uutuuksien keskeltä paras. Sen täytyy olla auto, joka edustaa omaa luokkaansa poikkeuksellisen hyvin, murtaa luokkarajoja tai tuo maailmaan jotain, mitä emme edes osanneet odottaa. Euroopassa arvostetuin valitsijataho on Car of the Year, jonka valitsijaraati koostuu lukuisten maiden medioista, joiden toimittajien määrä on suhteutettu maiden markkinaosuuksiin. Suomea Car of the Yearissa on pitkään edustanut Tekniikan Maailma. Maanantaina selviää, mikä on vuoden 2019 auto. Finalistit ovat jo tiedossa: Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja ja Peugeot 508. Joukko on mielenkiintoinen ja ilahduttavan värikäs. Ohessa puhtaan subjektiiviset näkemykset ja oma arvaukseni tuloksesta. Pohdintaa lukiessa tulee muistaa kaikkien finalistien olevan hyviä tai erinomaisia autoja, joten kritiikki liittyykin enemmän autojen mahdollisuuksiin voittaa kilpailu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikkumiseen vai ajamiseen? Alpine A110 ei ainakaan vielä ole Suomen tuontiohjelmassa, emmekä myöskään toistaiseksi ole päässeet ajamaan autoa ulkomailla. Kaukoamilta kantautuneiden raporttien ja teknisten tietojen perusteella Alpine on ansainnut paikkansa finaalissa, vaikka kaksipaikkaisena urheiluautona se edustaakin autoa enemmän nautinto- kuin hyötyvälineenä. Alpinessa kiehtoo se, ettei auto yritä hakea kuuta taivaalta valtavalla teholla, hurjalla downforcella ja kaikella muulla kiehtovalla, josta on hyvin vaikea nauttia Forzan tai Gran Turismon virtuaalitodellisuuden ulkopuolella. Renault-taustainen urheiluauto tarjoaa 252 hevosvoimaa ja 1103 kiloa yhdistettynä ilmeisen erinomaiseen alustaan. Sen tarjoamaan ajonautintoon pääsee käsiksi tavallisilla teillä ja ajotaidoilla. Erilainen, siinä se Citroën C5 Aircross saapui toimituksen pihaan eilen. Omat kokemukseni siitä rajoittuvat lyhyeen ajoon korttelin ympäri, mutta sillä matkalla ranskalaisen pintapehmeys miellytti – erityisesti tienpinnan peruskarheuden aiheuttamat värinät puuttuvat. Auto on eräänlainen yhdistelmä tila-autoa ja katumaasturia, joka on kiedottu pienemmistä Citroëneista tuttuun ilmeeseen. Paketti on toimiva, mutta ei kovin kunnianhimoinen saati supertilava, joten voittoa C5 Aircrossille on vaikea povata. Hyvä, mutta riittääkö se? Ford Focus vei Vuoden Auto Suomessa 2019 -voiton. Ford ei ollut oma suosikkini kilpailussa. Focus on ihan mainio auto, mutta sillä on yksi suuri ongelma: täysin uusi Focus ei oikein missään ole parempi, kuin lähes mallikaarensa lopussa oleva Volkswagen Golf. Ennen Fordin valintaa saattoi perustella riemastuttavalla ajettavuudella. Nyt Focuksen alusta on yhä hyvä, mutta ohjaus jättää toivomisen varaa. Focus tuntuukin ratsastavan vähän eilispäivän aallolla. Ja vaikka Golfia on helppo haukkua tylsäksi valinnaksi, on se oikeasti aika kelpo ajettavakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö on siistiä Jaguar I-Pace on kenties finaalin mielenkiintoisin auto. Sähköauto on voittanut äänestyksen jo vuonna 2011, joskin Nissan Leafin menestys taisi perustua enemmän auton olemassaoloon kuin ominaisuuksiin. Jaguar tarjoaa paljon enemmän, kuin pelkkää kykyä liikkua ilman polttomoottoria. I-Pace on makean näköinen, ja se tarjoaa autoluokalta odotetut sisätilat. Se kuuluu Teslan kanssa sähköautoihin, jotka aiheuttavat omistamisen halua. Toisaalta Tesla Model S jäi vuoden 2014 äänestyksessä vasta kolmanneksi, joten kyvykkyys sähköautona ei ole menestyksen tae kilpailussa. Jaguar saattaa kärsiä myös siitä, että valtaosa äänestysraadista lienee jo ajanut Audi e-tronia (ei ehtinyt mukaan kilpailuun), joka on etenkin latausratkaisuiltaan brittiautoa edistyksellisempi. Hiljainen priimus Kia Ceed on finaalin harmaalintu. Kun korealainen tuli toimituksen pihaan Ford Focusta vastaan vertailtavaksi, vei Ford automaattisesti ensihuomion. Se oli virhe. Ceed ei ole järin jännittävän näköinen, mutta se vastaa erinomaisesti niihin asioihin, joita autolta lopulta vaaditaan. Se on vaivaton, helppo, tilava ja paljon odotuksia parempi ajaa. Kun pakettiin lisää pitkän takuun, on kasassa erinomainen vaihtoehto perusautoa etsivälle. Tavallaan Kia ansaitsisi voiton tuomaa huomiota, mutta erinomainen perussuoritus ei taida tässä kilpailussa riittää. Vaatii varusteita Mercedes-Benz A-sarja on ollut otsikoissa etenkin Suomessa, kiitos Uudenkaupungin menestystarinan. A-sarjan vahvuuksia on poikkeuksellisen laaja mallisto ja runsas varustevalikoima. Toisaalta auto myös tarvitsee varusteilta alkaakseen tuntua Mercedekseltä, siinä missä isompi C-sarja tuntuu hinnat alkaen mallista asti Stuttgartin tuotteelta. Silti A-sarjan runsas teknologia uusine käyttöliittymineen ja kohtalaisen hyvin toimivine ääniohjauksineen tuo luokkaan vähän uutta ja erilaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei jätä kylmäksi Peugeot 508 on paperilla vahvoilla: se on todella näyttävä ulkoa ja sisältä, ja perusajatus tuoda premium-merkkien tunnelmaa tavoiteltavampaan hintaluokkaan on kiinnostava. Se oli yksi eniten odottamiani autoja viime vuonna – 407:n ja ensimmäisen 508:n jälkeen oli ilahduttavaa nähdä Peugeotin palanneen ruotuun myös tässä kokoluokassa. Toisaalta menevä kattolinja leikkaa takatiloja, ja etenkin perusversioissa osa urheilullisuudesta tuntuu hieman päälle liimatulta. Mitä voitto vaatii? Varmaa voittajaa joukosta ei löydä. Otan riskin ja kommentoin nyt ajamatta: Alpine A110 saattaa olla pienessä luokassaan kovin suoritus lähivuosiin, ja se saattaa hyvinkin riittää mitalisijoille. On silti vaikea kuvitella itsekkääseen ajonautintoon keskittyvän urheiluauton olevan vuoden 2019 valinta – vaikka todellisuudessa pieni ja kevyt Alpine lienee huomattavasti ladattavaa hybridimaasturia ekologisempi tapa liikuttaa yhtä ihmistä moottoritiellä. Haluaisin veikata finaalitaisteluun Peugeot 508:ia ja Jaguar I-Pacea. Ranskalaiset ovat kilpailussa aina vahvoilla äänestysraadin kokoonpanon vuoksi, ja 508 on aidosti raikas auto. Toisaalta voitto on mennyt Peugeotille tällä vuosikymmenellä jo kahdesti. Jaguaria taas rasittaa sen korkea hinta, ja sähköautot jakanevat ammattitaitosenkin raadin kahtia. Sähköautojen nopea kehitys jatkunee myös lähivuosina, joten I-Pacen valintaperusteet saattaisivat ikääntyä ikävän nopeasti – eipä se tosin estänyt Leafinkaan voittoa. Tavallisuus saattaa silti yllättää. Erikoisemmat autot saattavat hajottaa äänet keskenään, ja silloin voittajaksi voi maanantaina hyvinkin nousta joku kolmesta C-segmentin perheautosta: jos näin käy, voittajaksi voi hyvinkin nousta hyvän perussuorituksen tekevä Ford Focus. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Car of the Year, Moottorin arkisto ja valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: harrastuksena käytettyjen autojen myynti-ilmoitusten parissa surffailu 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan