1.1.2020 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Saab, Hiace ja Tesla olivat vasta alkua, päättynyt vuosikymmen oli automaailmassa rikas ja myrskyisä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päättynyt vuosikymmen oli automaailmassa harvinaisen vivahteikas, kenties käänteentekeväkin. Mitä 2010-luvulla sitten tapahtuikaan? Vuosikymmenen päättymisestä on kulunut aivan liian vähän aikaa, jotta sen vaikutuksia voisi arvioida. Sen verran tapahtumarikas vuosituhannen toinen vuosikymmen kuitenkin oli, että se ansaitsee lyhyen kertauksen jo nyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistymisen sesonkiJos 2010-luvusta pitäisi poimia yksi ilmiö, se olisi epäilemättä sähköistyminen. Kevythybridien, hybridien, ladattavien hybridien ja sähköautojen uutuustulvan keskellä vuosikymmenen alun panikointi etanolipitoisemman 95E10-polttoaineen kanssa tuntuu jo huvittavalta.Alkuperäinen Tesla Roadster perustui muokattuun Lotus Elisen perusrakenteeseen. Auto oli tuotannossa 2008–2012.Kymmenen vuotta sitten hybridejä oli jo, mutta ensimmäiset ladattavat hybridit, kuten Opel Ampera, olivat vielä kehitysosastojen salaisuuksia. Teslankin ainoa tuote oli Lotus-pohjainen Roadster-urheiluauto.Vuonna 2012 saapui Tesla Model S. Uuden amerikkalaismerkin täyssähköautoa voi pitää vahvana kandidaattina vuosikymmenen autoksi – Tesla ei ollut lajinsa ensimmäinen, mutta se todisti sähköauton voivan olla erittäin haluttava. Auto herätti heti vahvaa keskustelua, mutta eurooppalaisia kilpailijoita saatiin odottaa lähes koko vuosikymmenen loppuun asti.Autosta tuli pahaSähköistyminen on vain yksi tapa, jolla autoteollisuus reagoi ympäristötietoisuuteen – autosta kun on tullut yksi ilmastonmuutoksen symboleista.Hiilidioksidipäästöistä puhutaan jatkuvasti ja hengitysilman laatukin on esillä. Keskustelu olisi todennäköisesti käyty ilman Volkswagen-konsernin syyskuussa 2015 alkanutta dieselskandaaliakin, mutta epäilemättä saksalaisvalmistajan suora valehtelu viranomaisten päästömittauksissa ansaitsee erikoismaininnan vuosikymmenen ilmiöt -listan kärjessä. Dieselhuijaus epäilemättä tehosti ilmanlaatukeskustelua ja nopeutti Keski-Euroopan suurkaupunkeja ottamaan käyttöön kieltoja vanhemmille dieselautoille.Sittemmin epäselvyyksiä on löytynyt muidenkin valmistajien päästöissä, joten Volkswagen todennäköisesti onnistui lopulta nopeuttamaan dieseleiden pakokaasujen puhdistumista merkittävästi. Siinä onnistuttiinkin, tuoreimmat dieselit ovat mittausten mukaan huippupuhtaita.Volkswagenin dieselhuijauksella oli silti ikävä sivuvaikutus ilmastonmuutoksen ehkäisyyn: dieselin laskeva suosio ja läpi vuosikymmenen jatkunut katumaasturitrendi käänsivät uusien autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästön nousuun vuodesta 2017 eteenpäin.Bensiinimoottorien ja korkeampien katumaasturien tai crossoverien suosio on ristiriidassa hiilidioksidipäästöjen leikkauspaineiden kanssa.Toisaalta mittaus on tehty läpi vuosikymmenen vanhentuneeksi tiedetyllä NEDC-kulutusmittaussyklillä, jonka tiedettiin poikkeavan pahimmillaan yli 30 prosentilla todellisesta syklistä. Virhe korjattiin viime vuosina vaiheittain Euroopassa käyttöön otetulla WLTP-kulutusmittaussyklillä, mutta läpi vuosikymmenen kiristyneet päästötavoitteet yhdessä NEDC:n kanssa aiheuttivat ikävän markkinahäiriön, joka vaikutti jopa haitallisesti uusien autojen suunnitteluun – autot täytyi optimoida mittauksiin, ei tosielämään.General Motorsin seikkailutPäättynyt vuosikymmen koitui Saabin kohtaloksi. Käytännössä kohtalo sinetöitiin General Motorsin vuoden 2009 konkurssissa, vaikka ruotsalaisvalmistaja sinnittelikin muutaman omistajanvaihdoksen myötä vielä muutaman vuoden pystyssä.Toisen sukupolven Saab 9-5 jäi tarinan päätepisteeksi.Vuosien 2013–2015 aikana Euroopasta poistui myös General Motorsin Chevrolet, jonka tuotteet vanhalla mantereella olivat logovaihdoin kokeneita Daewoo-malleja. General Motors päätti keskittyä Euroopassa Opeliin. Tämä seikkailu sai sentään ainakin toistaiseksi onnellisen lopun, kun ranskalainen PSA-konserni osti saksalaisvalmistajan pois GM:ltä vuonna 2017.PSA pääsi mukaan myös vuosikymmenen päättäneeseen mullistukseen, jossa ranskalaiskonserni yhdistyy amerikkalais-italialaisen Fiat Chrysler Automobilesin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySynkkä loppuvuosikymmenFerdinand Piëch: Ferdinand Porschen tyttärenpoika kasvatti Volkswagen Groupin imperiumiksi.Uuden ranskalais-italialais-amerikkalisen jättivalmistajan taustalla on osittain FCA:n pääjohtajan Sergio Marchionnen ennenaikainen kuolema vuonna 2018. Valitettavasti tästä alkoi varsinainen autoalan mahtimiesten poismeno: Ford Mustangin ja Chryslerin tila-autojenkin takana ollut Lee Iacocca menehtyi kesällä 2019. Vielä suurempi shokki oli Volkswagenista imperiumin rakentaneen Ferdinand Piëchin poismeno elokuun lopussa.Aivan oma tarinansa on Nissanin menestystarinasta vastanneen Carlos Ghosnin pidätys, joka tapahtui Tokion lentokentällä vuonna 2018. Rahankäyttö- ja verovilppiepäilyjen seurauksena entinen automaailman tähti on viettänyt päivänsä sen jälkeen lähinnä japanilaistelkien takana – kunnes uudenvuodenaattona Ghosn karkasi japanilaisviranomaisilta salaa Libanoniin, joka on yksi hänen kotimaistaan.Farmarista CrossoveriinGhosnin johtaman Nissanin Qashqaista tuli Suomessa yksi vuosikymmenen suosituimmista autoista. Yhdistelmä henkilöauton maastokykyä ja katumaasturimaista olemusta, crossover, nouseekin kenties aikakauden merkittävimmäksi autoluokaksi. Katumaasturien suosion luultiin jo loppuvan vuoden 2009 lamaan, vaan toisin kävi: Qashqain ja vieläkin pienemmän Renault Capturin kaltaiset mallit valtasivat markkinoita, ja lopulta häviäjiksi jäivät perinteiset sedanit, tila-autot ja pienemmässä määrin urheiluautot.Vuosikymmenen ristiriitaisin teema olikin epäilemättä korkeiden katumaasturien menestys ilmastokeskustelun keskellä.Maasturi-Mustang ja Suomi-ToyotaFord Mustang Mach-EPienempiä auto-outouksia riittää senkin edestä: kukapa olisi arvannut Toyota Supran palaavan BMW-pohjaisena, Ford Mustangin loikkaavan sähköiseksi katumaasturiksi, Porschen esittelevän täyssähköauton, Alpine-urheiluautomerkin palaavan tai Toyotan WRC-rallitiimin siirtyvän suomalaisjohtoon?Toyota Gazoo Racingin Yaris WRC Jyväskylässä vuonna 2017.Rallitallin tulo Suomeen oli toki Toyotalta pienin mahdollinen korvaus siitä surusta, minkä Hiace-pakettiauton poistuminen Euroopan ja Suomen markkinoilta vuonna 2012 aiheutti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeat Cupra, CupraAteca, mutta Seat vai Cupra?Vuosikymmenen jälkipuoliskolla nähtiin myös erikoinen trendi tehdä alabrändeistä aivan omia automerkkejä. Citroën DS -mallit siirrettiin oman DS-valmistajan alle, ja pian sama kopiointiin Espanjassa tekemällä Seatin Cuprasta oma ylellistä suorituskykyä kauppaava trendibrändi. Ruotsissa samaa toteutetaan Polestarilla: Volvo pyöräytti entisen moottoriurheilubrändin kätevästi sähköautomerkikseen.Volvon vauhtiJos Saabin kävi kalpaten, on Volvon tarina osoittautunut lähes vastakohdaksi: kiinalaisen Geelyn huomassa vuodesta 2010 asti ollut ruotsalaismerkki on modernisoitunut ja muuttunut kenties entistäkin skandinaavisemmaksi.Volvon osaamisen kärkeä edustaa huipputyylikäs Polestar 1 -coupé.Volvo toiminee esimerkkinä, ja tulevaisuudessa kiinalaisvaikutus Euroopankin automarkkinoilla tulee vain voimistumaan – kysymys kuuluukin, tapahtuuko se näkyvästi vai kulisseissa?Siitä hyvän esimerkin tarjoavat korealaiset merkit: vielä vuosikymmenen vaihteessa Kialle ja Hyundaille naureskeltiin, kun loppupuolella etsittiin ylisanoja Stingerille ja i30 N:lle.Turvallisuuskäsitys muuttuuAjoavustimet rajoittuivat vuosikymmenen alkaessa lähinnä ajonvakautusjärjestelmään, lukkiutumattomiin jarruihin ja aktiiviseen vakionopeudensäätimeen. Vuosikymmenen edetessä keskusteluun tuli nopeasti täysautonomia, joka välillä vaikutti saapuvan viimeistään ylihuomenna. Sittemmin mainospuheissa on laitettu jäitä hattuun, ja keskustelu on palannut entistä parempien kaista-avustimien ja pyöräilijätkin huomioivan hätäjarrutusjärjestelmän tasolle.Tältä näytti nollan tähden törmäystestitulos vuonna 2017: kaukana takavuosien surmanloukusta.Aktiivisesta turvavarustelusta tuli vuosikymmenen myötä myös liikenneturvallisuuden perusta, ainakin Euro NCAP -törmäystestiohjelman mukaan. Esimerkkinä tästä käynee Fiat Punto, joka vuoden 2005 testissä pärjäsi varsin hyvin Grande Punto -nimellä (silloisella arviointijärjestelmällä aikuiset 5, lapset 3 ja jalankulkijat 3 tähteä). Ilmeisesti Fiatilla unohtui tehdas käyntiin, sillä vain pieniä muutoksia kokenut malli testattiin uudelleen heti perään vuonna 2017. Täydellinen aktiivisen turvavarustelun puuttuminen toi tulokseksi pyöreän nollan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotimaisia Mersuja ja kuopattu liikenneverkkoyhtiöKukapa olisi kymmenisen vuotta sitten uskonut, että Suomessa kasataan Mercedes-Benzejä?Entäpä vuosikymmen Suomessa? Ehti täälläkin tapahtua: kuka olisi kymmenen vuotta sitten uskonut, että Mercedes-Benziä voi sanoa kotimaiseksi? Uskomaton oli myös vuoden 2017 Liikenneverkkoyhtiö, silloisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin idea mullistaa autoverotus ja tiestön rahoitus.Historiallinen muutos oli myös Liikkuvan poliisin lakkauttaminen vuonna 2014. Toinen liikennevalvontaan liittyvä ilmiö oli nopeuskameroiden määrän runsas kasvattaminen vuosikymmenen loppua kohden.Autoilun kannalta päättynyt vuosikymmen oli erittäin tapahtumarikas. Silti se voi olla vasta alkusoittoa tulevalle: alkanut vuosi toi autotehtaille erittäin tiukat päästörajat, joiden ylityksestä uhkaa miljardien sakkomaksut. Vastaavanlaiset markkinaohjaukset todennäköisesti vain voimistuvat, eikä se voi olla näkymättä seuraavien vuosikymmenten autoilussa.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 26.8.2024 Ajatuksia autoista Mansory tietää, miten vähennetään hiilipäästöjä – sidotaan ne kuituun 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta