5.11.2025

Älä ole perskärpänen! – Turvaväli pidetään kyllä hisseissä, muttei liikenteessä

Kuva Moottorin arkisto

Vain viidennes meistä autoilijoista tunnistaa itse ajaneensa liian lähellä edellä ajavaa, paljastaa kysely.

Suomalaiset haluavat pitää niin bussipysäkeillä, metrossa ja ratikoissa, ostoskeskuksissa kuin hissimatkoillakin kunnollisen turvavälin kanssaihmisiin – ulkomaalaisia peräti oudoksuttavasti. Kun koronakurimus jylläsi, moni vitsaili itseironisesti, että pitääkö suositellun turvavälin olla kiusallisen lyhyt eli tavallista arkikokemusta lyhyempi.

Liikenteessä näyttää olevan tyystin toisin!

Autoilijoista 84 prosenttia kokee, että takana ajava on roikkunut perässä vaarallisen lähellä. Kysely kuitenkin paljastaa oudon epäsuhdan: ainoastaan 21 prosenttia tunnistaa itse ajaneensa liian lähellä edellä ajavaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketjukolarin vaara ilmeinen

Ennakointi, oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli muihin tiellä liikkujiin mahdollistavat turvallisen matkanteon myös liukkaalla tiellä, muistuttaa kyselyn tehnyt Liikenneturva. Kunnon turvavälien tärkeys korostuu liukkaalla kelillä, sillä hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa. Kun jarrutusmatka pitenee, kuljettajan virheliikkeet korostuvat.

Liian lähellä ajo on epämiellyttävää, sillä tahdin määrää edessä ajava. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy ns. haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävin ajoneuvovälein liikkuva jono etenee jouheasti.

Riittävän suuren turvavälin pitäminen edellä ajavaan korostuu, kun joku roikkuu perässä vaarallisen lähellä. Jos edessä ajavakin on liian lähellä, ketjukolarin todennäköisyys kasvaa.

Metreinä sama kuin vauhti x 2

Mutta mikä on oikea turvaväli?

Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole.

Nyrkkisääntönä kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on – mutta talvikelillä vähintään kaksinkertainen, tähdentää Liikenneturva.

Eli jos ajaa 80 km/h, on turvavälin oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia.

Vastaavasti taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä. Ja talvikelillä turvavälin pitää olla tuplasti pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän.

Jos olosuhteet ovat huonot, tienpinta märkä, jäinen tai polanteinen, on ensimmäiseksi syytä alentaa nopeutta.

Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia viime talven liikenteestä kyselyllä toukokuussa 2025. Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 212 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat