6.10.2020 Liikenne Alaikäiset auton ratissa: miten ikäpoikkeusluvat näkyvät törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrässä? Ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen uudistukseen kerätään kansalaisten mielipiteitä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alaikäiset autoilijat ovat olleet syksyn aikana kuuma puheenaihe. On vaadittu pikaisia muutoksia ikäpoikkeuslupien myöntämiseen, mutta Traficom kertoo tarvitsevansa ainakin vuoden lisäaikaa turvallisuusvaikutusten arviointiin. Miten nuorten autoilu sitten näkyy tilastoissa? Syksyn aikana 17-vuotiaat autoilijat ovat päässeet otsikoihin vähemmän mairittelevalla tavalla: vakavilla kolareilla ja törkeillä liikenneturvallisuuden vaarantamisilla. Esimerkiksi Autokoululiitto on toivonut nykyistä tiukempaa linjaa ikäpoikkeuslupien myöntämiseen.Tähän mennessä julkaistut tilastot eivät suoraan osoita ikäpoikkeusluvalla kortin saaneita aiempaa suuremmiksi liikenneturvallisuusriskeiksi. 15–17-vuotiaiden törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrät ovat nousseet vuoden 2018 219:sta tapauksesta 292:een.Prosenttimäärä on toki hurja, kasvua on kolmanneksen verran. Huomattavaa kuitenkin on, että vuoden 2018 lopussa 671:lla 17-vuotiaalla oli voimassaoleva B-ajo-oikeus, kun seuraavana vuonna luku oli 6 596.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi ainoastaan alaikäisten paheSamaan aikaan myös muiden ikäluokkien törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat olleet kasvussa. Kokonaismäärä kasvoi vuoden 2018 3 643 tapauksesta 3 863:een. Vuonna 2019 15–17-vuotiaat ovat syyllistyneet kahdeksaan prosenttiin kaikista törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista. Vuonna 2018 luku oli 6 prosenttia, vuonna 2017 seitsemän prosenttia ja vuonna 2016 niin ikään seitsemän prosenttia.Alaikäisten osuus törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin ei ole ollut toistaiseksi kasvussa.Tämän valossa nuoret syyllistyvät törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin suunnilleen yhtä usein, kuin ennen ikäpoikkeusluvan saamisen helpottamista. Varsinaista kasvua näkyy sen sijaan 18–20-vuotiailla, joiden osuus törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin on ollut kasvussa vuodesta 2016 lähtien ja vuoteen 2019 mennessä osuus oli kasvanut neljän prosenttiyksikön verran.Nuorista vähiten ajokieltorikoksiaAjokieltorikoksiin 17-vuotiaat syyllistyvät harvemmin kuin vuoden-kaksi vanhemmat. Ajanjaksolla 1.7.2018–29.10.2019 ikäpoikkeusluvalla B-ajo-oikeuden oli saanut 7 860 henkilöä. Heistä 181, eli 2,3 prosenttia oli syyllistynyt tutkinnon jälkeen ajokieltorikkomukseen. 18-vuotiaita B-ajo-oikeuden saaneita oli 2 212, ja heistä 7,1 prosenttia oli syyllistynyt tutkinnon jälkeen ajokieltorikkomukseen. 19-vuotiaiden luvut ovat 2 785 tutkintoa ja 5,3 prosenttia.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan uuden ajokorttilain liikenneturvallisuusvaikutuksia voidaan kuitenkin arvioida aikaisintaan syyskuussa 2021, kun ensimmäiset ikäpoikkeusluvalla kortin saaneet ovat autoilleet kolme vuotta. Tämä siksi, että uusi kuljettaja saavuttaa kokeneiden turvallisuustason noin kolmessa vuodessa. Mieluiten Traficom tekisi selvityksen vuonna 2022, suuremman otannan keräämiseksi.Käsittelemme aihetta myös Moottorissa 10/2020, jonka voi hankkia myös digitaalisena Lehtiluukku.fi:n kautta. Samassa numerossa käsittelemme myös toista, niin ikään nuoriin liittyvää asiaa: kevytautoja ja niiden tulevaisuutta.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Traficom, Tilastokeskus Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Autoliitto: Ajokorttilain seurantatutkimus tarpeen Vertailu rinnakkaistodellisuudesta: kumpi on parempi, mopoauto vai kevytauto? Mikä muuttuu liikenteessä vuonna 2019? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”