13.5.2016

Alpine A 110 1300S – Ranskan Alppirallin kolmoisvoittaja

Alpine A 110

Ranskalainen Alpine A 110 1300 S oli eksoottinen ralliauto 1960-luvulla. Jyväskylän Suurajoihin sen ominaisuudet eivät oikein sopineet.

Ranskalainen Alpine oli oma merkkinsä, mutta siinä käytettiin runsaasti Renaultin osia. Kun edeltävässä A 108 -mallissa käytettiin vanhempaa Renault Dauphinen tekniikkaa, niin A 110:n tekniikka lainattiin modernimmasta Renault R8 -mallista. Auton ulkomuodosta voi ehkä päätellä, miksi sitä joissakin piireissä kutsuttiin myös ranskanporscheksi.

Alpine A 110

Suomalaiskuljettajista Pauli Toivonen ajoi Alpinella mm. Targa Floriossa 1966 ja Jorma Lusenius sai 1969 ja 1970 muutaman tilaisuuden ajaa sillä kansainvälisissä ralleissa. Yksi noista kilpailuista oli 1969 Jyväskylän Suurajot. Silloin alla oli samanlainen 1300S kuin kuvissa esiintyvä Jukka Suvisalmen omistama Lahden Classic Motorshowssa esillä ollut yksilö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pohja maata laahaten vai pyörät lokasuojista läpi?

Alpine A 110

Odotukset Jyskälään olivat kovat, mutta testaaminen ja sitä myötä oikeiden säätöjen hakeminen jäi puolivillaiseksi.
– Aivan loivassakin notkelmassa Alpine meni mahallaan, muisteli Lusenius jälkeenpäin.
Hän kertoo myöhemmin saaneensa vihiä, että siihen olisi vaihdettu Dauphinen jouset. Jousitus ei ollut lainkaan progressiivinen ja maavara oli liian matala.
– Muistaakseni olisi saatu ajaa 15 tuuman pyörillä, mutta ne olisivat tulleet hypyissä lokasuojista läpi. Kisa Suurajoissa päättyi kesketykseen, jatkaa Lusenius.

Alpine A 110

Vähän myöhemmin Jorma Lusenius täydensi Ranskan Alppirallissa Alpinen kolmoisvoiton autolla, jonka mukaiseksi kuvien Alpine on tehty.

Alpine A 110

Alpinella kilpailtiin ranskalaisissa ralleissa jo vuosia ennen kuin se 1967 alkoi hätistellä kansainvälisten kisojen kärkisijoja. Yhden merkittävimmistä voitoistaan Alpine saavutti vuoden 1971 Monte Carlo Rallissa. Kuljettajana silloin oli ruotsalainen Ove Andersson, joka seuraavina vuosikymmeninä tuli varsin tunnetuksi ralli- ja formulapiireissä. Aktiiviuransa jälkeen Andersson perusti Andersson Motorsport -rallitiimin, josta myöhemmin kehittyi Toyotan virallinen rallitiimi Toyota Team Europe. Toyotan vetäydyttyä MM-ralleista Andersson siirtyi Toyotan F1-tallipäälliköksi.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat