4.8.2025

Aston Martin harkitsee F1-tallin myymistä ja paluuta yksityisomistukseen

Kuva Moottorin arkisto

Luksusbrändi haluaa nopeuttaa päätöksentekoa ja leikata kuluja – F1-osuus kaupataan 110 miljoonalla punnalla.

Aston Martin suunnittelee merkittäviä muutoksia rakenteeseensa: brittivalmistaja on tiettävästi aikeissa vetäytyä Formula 1 -sarjasta myymällä vähemmistöosuutensa tiimistään, ja samalla yhtiö harkitsee siirtymistä takaisin yksityisomistukseen.

Kauppa F1-tallin vähemmistöosuudesta olisi määrä toteuttaa vuoden 2025 kolmannen vuosineljänneksen aikana. Aston Martin arvioi saavansa omistuksestaan noin 110 miljoonaa puntaa, mutta uusi omistaja on vielä toistaiseksi pimennossa. Tiedossa ei myöskään ole, pysyykö talli Formula 1 -sarjassa uuden omistajan voimin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeampaa päätöksentekoa ja kevyempi kustannusrakenne

Mahdollinen yksityistäminen ei olisi pelkkä kosmeettinen muutos, vaan se toisi Aston Martinille konkreettisia etuja. Julkisen pörssilistauksen vaatimukset sitovat aikaa ja resursseja, ja yksityisomistus voisi tarjota enemmän liikkumavaraa nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Samalla yksityistäminen voisi houkutella uusia yhteistyökumppaneita. Vielä ei ole varmuutta, tarkoittaako tämä autoalan sisäisiä investoijia vai mahdollisesti aivan toisen alan toimijoita.

Third Bridgen asiantuntijat ovat todenneet, että siirrolla voisi olla useita etuja yritykselle, kuten ”ketteryyden parantaminen, pitkäaikaisten kumppaneiden houkutteleminen ja julkiseen listautumiseen liittyvien hallinnollisten ja taloudellisten rasitteiden vähentäminen”. Third Bridgen analyytikon Orwa Mohamadin mukaan Aston Martinilla on edessään haastava vuoden 2025 toinen vuosipuolisko, ja markkinoiden vastatuulen odotetaan painavan volyymia ja kannattavuutta. Toivoton tilanne ei kuitenkaan hänen mukaansa ole.

– Näistä haasteista huolimatta Aston Martinin asiakaskunta tarjoaa jonkin verran suojaa. Ultraluksusluokan ostajat eivät yleensä ole yhtä herkkiä inflaatiolle ja taloussuhdanteille, mikä antaa yhtiölle enemmän joustavuutta hinnoittelussa, Mohamad toteaa.

Taustalla globaaleja paineita

Aston Martin listautui pörssiin vuonna 2018, mutta listautuminen ei ole ollut menestystarina. Brändi on kärsinyt inflaation, kauppasotien ja Kiinan markkinoiden heikon kehityksen puristuksessa. Useat luksusautomerkit ovat raportoineet viime vuosina vastaavista haasteista Aasiassa.

Yhtiö voi perustella vetäytymistä F1:stä ja yksityistämistä sillä, että se on kokeillut listautumista seitsemän vuoden ajan ja todennut nykyisen mallin rajoitteet.

Vaikka Aston Martinin tulevaisuus kilparadoilla on epävarma, yksi asia on selvä: brändi etsii tapoja säilyttää asemansa luksusautojen markkinoilla nopeasti muuttuvassa maailmassa – mieluiten omilla ehdoillaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat