21.9.2020 Ajoneuvot Audi A3 Sportback 30 g-tron tarkoittaa kaasua premiumilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sportback 30 g-tron tuo yhden kaasukäyttöisen vaihtoehdon lisää ja erityisesti premium-kaasuautojen markkinoilla riittääkin tilaa. Matkaan mahtuu noin 18 kilogrammaa kaasua ja 9 litraa bensiiniä. Kaasukäyttöistä etsiville uusi Audi A3 Sportback 30 g-tron tarkoittaa hyviä uutisia. Näin on erityisesti mikäli kaasukäyttöisten premium-luokka kiinnostaa, mutta A4 ja A5 -mallistot asettuvat liian kalliiksi tai suuriksi. Hinta Suomessa ei ole vielä selvillä, mutta Saksassa A3 Sportback g-tron maksaa noin 30 000 euroa.Audin kaasumalli, Audi A4 Avant g-tron, on ollut viimeksi vuonna 2018 Moottorin koeajossa. Sen jälkeen koko A4-mallisto, mukaan lukien sisarmalli A5, on uudistunut täysin ja nyt siis myös A3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A3 Sportback 30 g-tronMoottorina on nelisylinterinen noin 130-hevosvoimainen 1.5 TFSI, joka tarjoaa tasan 200 newtonmetriä huippuvääntöä jo kierrosluvulla 1400 kierrosta minuutissa. Muuttuvageometrinen turboahdin ja Miller-työkierto ovat jo tuttuja Volkswagen-suvun jäsenissä, mutta auttavat tehokkuutta. Maakaasukäyttö sallii puristussuhteen 12,5:1 ja moottorin kantta, polttoaineensyöttöä, ahdinta ja katalysaattoria on muokattu tätä varten.Voima välitetään etupyörille 7-pykäläisen S tronic -automaattivaihteiston kautta. Nelivetoista quattro-mallia ei siis tästäkään ole saatavilla ja syyn ymmärtää poikkileikkauskuvaa katsellessa – tilaa ei ole.Audin 30 g-tron kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 9,7 sekunnissa ja huippunopeutta on yli 200 kilometriä tunnissa. Maakaasun (CNG) keskikulutukseksi on ilmoitettu noin 3,5 kg/100km. Bensiinitankin edestä löytyy noin 4 kilogrammaa vetävä kaasutankki ja tavaratilan alla on kaksi noin 7 kilogrammaa vetävää kaasutankkia, joten yhteensä matkaan pitäisi mahtua suurin piirtein 18 kilogrammaa kaasua.Polttoainetankin koko on 9 litraa. Täysin tankein tämä tarkoittaa yhdistettynä toimintamatkana bensiini- ja kaasukäytöllä noin 450 kilometriä. Auto valitsee käyttämänsä polttoaineen automaattisesti, joten kuljettajan ei tarvitse huolehtia asiasta.Tuttu ja turvallinenMuuten Audi A3 Sportback 30 g-tron on hyvin samankaltainen muun malliston kanssa. Ajettavuus, sisätilat, tietoviihdejärjestelmä ja esimerkiksi ajovalot ovat hyvin pitkälti tuttuja muusta A3 Sportback -mallistosta. Tavaratilan koko on, takaistuimien asennosta riippuen, välillä 280 ja 1 100 litraa.Ainakin Saksassa uuden g-tron mallin vakiovarusteuun kuuluvat muun muassa digitaalimittaristo, 10,1-tuumainen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän käyttöön, nahkainen monitoimiohjauspyörä sekä pitkä rivi Audin kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Lisähinnasta on saatavilla esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin kolmialueilmastointi, heijastusnäyttö ja panoraamalasikatto. Samoin Saksassa on tarjolla kolme eri vaihtoehtoa sisätilojen ja ulkokuoren osalta, joita voi yhdistellä vapaasti.Suomessa joudumme vielä hetken odottelemaan, mutta hinnasto päivittynee tännekin piakkoin. Ensimmäisiä autoja odotetaan Eurooppaan nimittäin vielä tämän syksyn aikana.Kuvat ja lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous