21.8.2019 Ajoneuvot Audin uusi kevythybridi: 600-hevosvoimainen RS 6 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 6 Avant jatkaa rooliaan suorituskyvyn ja arkielämän kiehtovana yhdistäjänä. Neljännen sukupolven Audi RS 6 Avant jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi: 4-litrainen tuplaturbokasi on viritetty 600-hevosvoimaiseksi (aiemmin 560 hv, Performance-malissa 605 hv), vääntöä on 800 Newtonmetriä ja satasen nopeus saavutetaan vain 3,6 sekunnissa. 0–200 km/h taittuu 12 sekuntiin!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPientä ekoiluaSuorituskykyä on tietysti ripaus aiempaa enemmän, mutta merkittävimmät tekniset muutokset liittyvätkin RS-mallille hieman epätyypillisesti taloudellisuuteen. Sylinterilepuutuksen lisäksi V8-moottorin ympäristötaakkaa keventää Audin kevythybridijärjestelmä. Mistään Prius-haastajasta RS 6 Avantissa ei ole kyse, sillä 48-voltin järjestelmä on käytännössä vain 12 kilowatin laturi, joka tuo polttoainesäästöä lataamalla litiumioniakun hidastusten aikana. Lisätehoa järjestelmä ei anna. Kenties bensiinimoottorin 800 newtonmetriä pyörintänopeusalueella 2050–4500 kierrosta minuutissa riittää itsessään. Vaihteistona RS 6:ssa on 8-portainen perinteinen automaatti, ja quattro-neliveto luottaa perinteiseen itselukittuvaan keskitasauspyörästöön ja taka-akselin aktiivitasauspyörästöön.Audi tarjoaa lisävarusteena hiilikuitukeraamisia jarruja, jotka keventävät autoa 34 kiloa.Raju tyyliAudi kertoo RS 6:n jakavan perus-A6:n kanssa vain etuovet, katon ja takaluukun. Erityisesti keulaa on muovattu rajusti, ja RS 6 itse asiassa lainaa etuvalot A7-mallista. Matriisiledien alta löytää uuden puskurin rajuine ilmanottoaukkoineen, jonka kerrotaan heijastavan R8-mallin tyyliä.Kylkiä hallitsevat suuret quattro-levikkeet ja rajusti pullistetut helmat.Sisätilat ovat luonnollisesti hyvin urheiluhenkiset. RS 6 Avantin ohjauspyörä saa RS1 ja RS2 -pikavalintanäppäimet muokattaviin ajotiloihin, mikä on erittäin tervetullutta kopiointia BMW:n mainioista M-painikkeista.Ajotilavalinnat mahdollistavat moottorin, vaihteiston, ohjaustehostuksen ja nelipyöräohjauksen, jousituksen, aktiivitasauspyörästön, moottoriäänien ja ilmastoinnin toiminnan säätämisen. Tarjolla on myös RS Monitoriksi nimetty työkalu auton tietojen, kuten voimalinjan lämpötilojen tai sivuttaiskiihtyvyyksien tarkkailuun. Virtuaalmittaristo taas tarjoaa RS-malliin muokatun näkymän.Silti tavallinen farmariKorkeasta suorituskyvystä huolimatta RS 6 Avantia voi lähestyä myös perhefarmarina. Audi kertookin tavaratilan venyvän 565 litran perustilasta istuimet kolmiosaisesti kaatamalla 1680 litran holviksi. Lisätilaa saa luonnollisesti perävaunulla, kiitos sähköisesti taittuvan vetokoukun.Audi RS 6 Avantin hinta ja myyntiaikataulu ovat toistaiseksi avoimia.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”