9.11.2015 Ajoneuvot Audin uutuus: navigaattorin ja hybridimoottorin liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmää ja vakionopeudensäädintä ohjataan navigaattorin reittitiedolla. Audin yksinkertainen keksintö nostaa hybridien energiatehokkuuden uudelle tasolle. Tuoreen Q7 e-tron -maasturin hybridijärjestelmä ja navigaattori viestivät keskenään. Siten hybridijärjestelmä tietää reitin ennalta, ja saa poltto- ja sähkömoottorin yhteistyöstä kaiken irti.Audi esitteli järjestelmää Q7 e-tron -maasturihybridin koeajossa. Ladattavan hybridin navigaattoriin oli ohjelmoitu sadan kilometrin mittainen ajoreitti, joka koostui kevyestä vuoristosta, maaseudusta sekä moottoritieajosta.Karttakuva ajoreitistä paljastaa hybridijärjestelmän toiminnan: valtaosa matkasta ajettiin EV-tilassa pelkällä sähköllä (vihreä). Suurimmissa nousuissa hyödynnettiin poltto- ja sähkömoottoria (keltainen). Tasaisella moottoritiellä ja maantiellä Q7 kulki pelkällä polttomoottorilla akkua säästäen (violetti).Navigaattorin ansiosta hybridijärjestelmä tiesi matkan pituuden, ja osasi hyödyntää koko 17,3 kilowattitunnin akun energiasisällön matkan aikana. Siten valtaosa ajomatkasta sujui pelkällä sähköllä. Polttomoottoria käytettiin vain tilanteissa, jossa dieselin polttamisesta saadaan paras hyöty.Ajotyylistä ja kuvaustarpeiden vaatimista pysähdyksistä riippuen Q7 e-tronit palasivat lenkiltä 2,5–5,5 litran keskikulutuksella sataa kilometriä kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätepisteessä ladattavaAudi olettaa, että päätepisteessä hybridin akut voidaan ladata uudelleen. Mikäli latausmahdollisuutta ei ole, täytyy kuljettajan ennakoida ja käskeä järjestelmä säästämään akun energiaa. Muuten seuraava matka aloitetaan tyhjällä akulla. Silloin Q7 e-tronin taloudellisuusetu tavalliseen 3-litraiseen TDI-moottoriin jää niukaksi.Karttakuva paljastaa polttomoottorin käytön. Peräti 61,6 prosenttia lähes sadan kilometrin matkasta kuljettiin V6-diesel sammutettuna (vihreä).Käytössä navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä vakuutti. Kuljettajan ei enää tarvitse kuin kertoa päämäärä, ja auto huolehtii energiatehokkuudesta.Karttatiedon pohjalta auto osaa jopa vinkata kuljettajaa kaasun keventämisestä, jotta seuraavaan risteykseen tai mutkaan rullataan mahdollisimman energiatehokkaasti.Q7 e-tronin navigaattori keskustelee myös vakionopeudensäätimen kanssa. Uuden Audi A4:n tavoin maasturi noudattaa automaattisesti vaihtuvia nopeusrajoituksia, ja ennakoi nopeusrajoitusten muutoksia. Mikäli edessä on alhaisempaa nopeutta vaativa mutka tai poistuminen moottoritieltä, osaa vakionopeudensäädin laskea vauhtia automaattisesti.Audin ennakoivan taloudellisuusavustimen toimintakuva paljastaa järjestelmän salat.Aivan moitteettomasti järjestelmä ei käyttäydy. Karttatiedon virheet näkyvät ajoittain kulmikkaana nopeudenvaihteluna.Harmittavampaa on, että Suomen karttatiedon laatu ei toistaiseksi riitä älykkäälle vakionopeudensäätimelle tai Q7 e-tronin hybridijärjestelmälle. Hienot energiaa säästävät järjestelmät jäävät hyödyntämättä, mutta siitä ei ole syyttäminen Audia.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle