22.9.2020

Autoalan budjettitoive: tuore veroetu myös ladattaviin hybrideihin

Tuore hallituksen budjettilinjaus työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen veroedusta saa kiitosta, mutta autoala toivoo hankintakannusteita myös ladattaviin hybrideihin.

Valtioneuvosto linjasi budjettiriihessä täyssähköautojen veroetuuden käyttöönotosta. Se tulee vauhdittamaan sähköautojen yleistymistä. Veroetu tarkoittaa työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon tulevaa 170 euron alennusta. Tämän lisäksi sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä muutettaisiin verovapaaksi eduksi.

Hallituksen ehdottamat sähkökäyttöisten työsuhdeautojen etuudet olisivat voimassa vuosina 2021–2025.

– Ehdotettu pitkäaikainen tuki on tärkeä ele työsuhdeautoa hankkiville, sillä viisivuotisen tukikauden aikana moni työsuhdeauton haltija ehtii hyötymään etuudesta. Pitkäaikainen etuus luo jatkuvuutta työsuhdeautojen verotukseen, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tärkeä autokannan uudistumiselle

Autoala muistuttaa ulostulossaan, että työsuhdeautoilijat ovat autokannan uudistumisen kannalta tärkeä käyttäjäryhmä. Vaikka työsuhdeautoja on Suomessa suhteellisen vähän, noin 80 000, niiden merkitys autokannan uusiutumisen kannalta on olennaisen tärkeä. Noin viidennes ensirekisteröidyistä henkilöautoista hankitaan työsuhdekäyttöön.

Autoalan käsityksen mukaan työsuhdeauton haltijan valmius kokeilla uusia teknologioita on suurempi kuin uutta autoa hankkivan kotitalouden. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, jonka jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina.

Autoliitto: etu rajaa valintamahdollisuuksia

Autoliitto toi esiin jo ennen budjettiriihen alkamista valtiovarainministeriön veroetukaavailujen rajoittuneisuuden.

Autoliiton mukaan vain täyssähköautoja koskeva veroetu rajaa huomattavasti potentiaalisten autoetuautoilijoiden valinnanvaraa, sillä täyssähköautot ovat edelleen huomattavan kalliita ja niiden ominaisuudet rajoittavat käyttömahdollisuuksia.

Samoilla linjoilla on autoala.

– Veroetuuden laajentaminen ladattaviin hybrideihin olisi perusteltua jo ensi vuonna. Vielä lähivuosina ladattavien hybridien mallivalikoima on täyssähköautoja monipuolisempi ja kynnys ladattavan hybridin hankintaan on matalampi kuin täyssähköauton, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä linjaa.

Kallio muistuttaa, että ladattavalla hybridillä voi ajaa suurimman osan ajokilometreistä sähköllä, mikäli autoa ladataan säännöllisesti ja ajomatkat sopivat auton toimintamatkaan sähköllä.

– Suomessa työsuhdekäytössä olevilla ladattavilla hybrideillä ajetuista kilometreistä lähes puolet ajetaan sähköllä.

Autoliitto on tuonut esiin myös kotitalouksien autovalinnan realiteetit, ovathan ladattavat hybridit edelleen polttomoottoriautoja kalliimpia. Autoliitto on tuonut esiin, että työsuhdeautoilija pohtii valintojaan oman taloutensa kannalta ja ladattavan hybridin ollessa verotusarvoltaan vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi, valinta kallistuu perinteiseen polttomoottoriautoon.

Autoala toivoo, että myös nykyinen kotitalouksille suunnattu täyssähköautojen hankintakannuste uudistettaisiin. Perusteena toiveelle on, että vuoden 2021 lopussa päättyvän hankintatuen kysyntä on ollut vaatimatonta ja näillä näkymin suurin osa siihen varatusta budjetista jää käyttämättä, mikäli tukea ei uudisteta. Tuki tulisi laajentaa koskemaan myös ladattavia hybridiautoja.

Kotilatauslaite osaksi lisävarusteita

Tuoreen budjettilinjauksen mukaan työsuhdeauton haltijan kotiin asennettava latauslaite laskettaisiin työsuhdeauton lisävarusteeksi sen sijaan, että se verotettaisiin kertaluontoisesti täydessä arvossaan. Myös oman tai käyttöetuauton lataaminen työpaikalla säädettäisiin verovapaaksi eduksi samalle aikavälille eli vuosiksi 2021–2025.

Tämä veroetumuutos olisi omalta osaltaan edesauttamassa ladattavien työsuhdeautojen suosion kasvua – ja opettaisi kotitalouksia ylisummaan ladattavan autoilun iloihin ja haasteisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ministeri: ensi askel otettu

Tuoreita budjettilinjauksia arvioinut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on tyytyväisillä mielin, sillä hallitusohjelmassa on sitouduttu autoilun työsuhde-edun uudistukseen, joka suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa.

– Nyt otettiin ensi askel hallitusohjelman toteuttamiseen. Olemme sopineet jatkotyöstä, jonka päämääränä on saada lähivuosina kymmeniä tuhansia vähäpäästöisiä ajoneuvoja käytettyjen autojen markkinoille tavallisten suomalaisten ulottuville, ministeri Timo Harakka kertoo.

Harakan mukaan lähiaikoina etsitään verotuksen keinot, joilla yrityksiä kannustetaan siirtymään bensa- ja dieselautoista sähköautoihin, tai lataushybrideihin silloin kun ajettavat matkat ovat pitkiä. Myös kaasuautojen työsuhdekäyttöä edistetään.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto ry, Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat