8.12.2024 Liikenneturvallisuus Autoilija – toimi näin onnettomuuspaikalla! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Viime talvena joulu–helmikuussa tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantui 658 ja kuoli 46 henkilöä.” Liukkaus, lumipyry ja pimeys sekä äkillisesti vaihtuva ajokeli vaativat autoilijalta talvikaudella erityistä tarkkaavaisuutta, riittäviä turvavälejä ja nopeusrajoitusten noudattamista, muistuttavat viranomaistahot. Lisäksi kelin mukainen ajotapa ja lain mukaan ajoon sopivat renkaat auttavat ehkäisemään onnettomuuksia.– Viime talvena joulu–helmikuussa tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantui 658 ja kuoli 46 Avustamisvelvollisuus jokaisellahenkilöä, erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Traficomista kertoo.Talviset ajokelit lisäävät maanteillä liikenneonnettomuuksien riskiä. Jotta onnettomuustilanteessa osattaisiin toimia oikein ja turvallisesti, on tärkeää, että jokainen tietää, mitä tehdä. Traficom, sisäministeriön pelastusosasto ja Fintraffic nostavat esille talvisiin ajo-olosuhteisiin varautumisen ja kertaavat ohjeet onnettomuuspaikalla toimimiseen.Jokaisella tienkäyttäjällä on liikenneonnettomuustilanteissa avustamisvelvollisuus. Jos saavut onnettomuuspaikalle, jossa ei näy vielä viranomaisia, tarkista aina avuntarve ja estä lisävahingot. Jos pelastustyöt ovat jo käynnissä, keskity turvalliseen ohittamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaanteillä sattuu ja tapahtuuVuosina 2019–2023 talvikuukausien tieliikennekuolemista 82 % ja poliisin tietoon tulleista loukkaantumisista 62 % tapahtui maanteillä.– Vaihtelevat sääolosuhteet lisäävät onnettomuusriskiä liikenteessä erityisesti lumipyrypäivinä sekä talven alku- ja loppupäässä, kun tiet ovat liukkaimmillaan lämpötilan ollessa nollan tuntumassa, Rajamäki toteaa.Toimi onnettomuuspaikalla oikeinJos saavut onnettomuuspaikalle, on hyvä tietää mitä tulisi tehdä missäkin järjestyksessä.Ensimmäisenä on syytä kytkeä ajoneuvon hätävilkut päälle ja pysähtyä turvalliseen paikkaan.Sen jälkeen on syytä siirtyä tiealueen piennarta pitkin onnettomuuspaikalle sekä pyrkiä estämään lisävahingot katkaisemalla onnettomuusautosta virta ja varoittamalla muuta liikennettä. Muista kaikissa tilanteissa myös huomioida onnettomuuspaikan tiealueen muu ohittava liikenne.– Aseta varoituskolmio riittävän etäälle onnettomuuspaikasta, hälytä apua ja auta loukkaantuneita parhaasi mukaan. Huolehdi myös omasta turvallisuudestasi, ja käytä tiealueella aina heijastinliiviä, jos sellainen on käytettävissä, pelastusylitarkastaja Tommi Luhtaniemi sisäministeriön pelastusosastolta ohjeistaa.112-sovellus avittaaAutoilijoiden kannattaa ladata puhelimeen hätä- ja ongelmatilanteiden varalta valmiiksi 112 Suomi -mobiilisovellus, jonka kautta soittaessa soittajan tarkka sijaintitieto välittyy hätäkeskukselle automaattisesti.Jos pelastustyöt ovat käynnissä, ohita turvallisesti. Onnettomuuspaikkaa ennakoivia merkkejä ovat muun muassa sinisenä tai keltaisena vilkkuvat varoitusvalot sekä muuttuneet kaistaopasteet tai liikennejärjestelyt. Ne kertovat, että viranomaiset ovat jo paikalla.Onnettomuuspaikalla on noudatettava liikenteenohjauksesta vastaavan henkilön ohjeita: odota, kunnes saat merkin ohitukseen. Mikäli liikenteenohjausta ei ole, varmista itse, että voit ohittaa turvallisesti ja rauhallisesti– Talvisin onnettomuuspaikoilla on tärkeää noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä tie voi olla liukas, lumisade kova tai sääolosuhteet muutoin haastavat. Mikäli paikalla on jo pelastusviranomaisia, keskity onnettomuuspaikan turvalliseen ohitukseen eli hidasta vauhtia sekä noudata ohjeita. Älä myöskään kuvaa onnettomuuspaikkaa, Luhtaniemi kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolaripaikalla voi tulla ruuhkaa– Onnettomuuspaikalle voi syntyä ruuhkaa ja tilanne pitkittyä, jos huoltoajoneuvot eivät pääse paikan päälle suorittamaan tehtäväänsä. Nämä ajoneuvot ovat avaintekijöitä liikenteen sujuvuuden kannalta, sillä liikenne palautuu normaaliksi vasta, kun onnettomuuspaikka on kokonaan puhdistettu, Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta yksikönpäällikkö Eero Sauramäki tähdentää.Onnettomuuden seurauksena tiellä voi myös olla lasia, peltiä tai autosta valuneita nesteitä, jotka kunnossapito poistaa onnettomuuspaikalta. Yleisimpiä onnettomuuksia, joissa huolto- ja hinauskalustoa tarvitaan, ovat näin talviaikaan huonoista ajokeleistä johtuvat ketjukolarit, ulosajot sekä kaistanvaihto-, kohtaamis- ja risteysonnettomuudet. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Syvään vesilammikkoon ajo voi rikkoa auton – vaarana vakava moottorivaurio 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa