27.11.2018 Liikenne Autokauppa odottaa joulukuuta ja autoveron rukkausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukempi WLTP-päästömittaus muutti autoveroa, nyt odotetaan uusia verotaulukoita, joiden toivotaan korjaavan havaittuja ongelmia eri automallien välillä. Hallitus alensi syyskuussa autoveroa keskimäärin 22 prosenttia samalla kun siirryttiin myös verotuksen osalta WLTP-mittaustavan mukaisiin arvoihin. Mittaustapamuutosta kompensoimaan luotu veronkevennys loppuu päästötasolla 249 grammaa hiilidioksidia kilometrille.Pian on odotettavissa uusi verorukkaus.Syyskuisen veronalennuksen tavoitteena oli kompensoida mittaustapojen aiheuttamaa muutosta hiilidioksidipäästöarvoihin ja siten estää autoveron nousemista. Muutoksella pyrittiin välttämään WLTP-mittausmenetelmään siirtymisen aiheuttama uhka markkinahäiriöistä autokaupassa.Autokauppa – ja autonostajat – odottaa nyt kieli pitkällä, mitä valtiovarainministeriön VTT:ltä tilaama selvitys WLTP-autoveromuutoksen vaikutuksista tuo tullessaan. Ilta-Sanomien mukaan autoalalla odotetaan, että autoveron määrä laskisi selkeästi esimerkiksi useiden automaattivaihteisten nelivetomallien osalla, joista osan hinnat nousivat tuntuvasti syyskuun alussa.Vuodenvaihteen jälkeen autoveroa on tarkoitus joka tapauksessa keventää hieman hallitusohjelmassa julkilausutun mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNEDC kummittelee yhä mukanaAutoverotaulukoissa kummittelee jatkossakin mukana myös vanha NEDC-mittaustapa.Vaikka tämän vuoden syyskuun alusta alkaen pääasiassa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinnissä on käytettävä WLTP-mittaustavan mukaista päästötietoa, on siirtymäaikana mahdollista tietyin edellytyksin käyttää ensirekisteröinnissä myös vanhan mittaustavan mukaisia arvoja.Ajoneuvon valmistaja voi hakea Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta poikkeuslupaa, jonka perusteella valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen ensirekisteröinnissä voi käyttää NECD-mittaustavan mukaista ominaishiilidioksidipäästöä yksivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2019 elokuun loppuun saakka ja monivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.Käytettävissä on siis oltava NEDC-mittaustapaan pohjautuva verotaulukko uuden WLTP-mittaustavan mukaisen autoverotaulukon rinnalla – siis ainakin vuoden 2020 elokuun loppuun saakka. WLTP nosti lähes poikkeuksetta autojen päästöarvoja Autovero muuttui syyskuun alussa uuden ja aiempaa tiukemman WLTP-mittaustavan takia. Autoverolainsäädännön kannalta WLTP-mittaustapa on hankala, perustuuhan autojen veroprosentti Suomessa hiilidioksidipäästöarvoihin. WLTP-mittaustavalla saatavat arvot ovat lähes poikkeuksetta vanhan NEDC-mittaustavan arvoja korkeampia. Niihin uusiin ajoneuvoihin, joiden hiilidioksidipäästöt on mitattu WLTP-mittaustavalla, sovelletaan 1.1.2020 alkaen uusia ajoneuvoverotaulukoita. Koska ajoneuvoveroa kannetaan vuosi etukäteen, näkyy muutos ajoneuvoverolipuilla jo 2019 vuoden aikana. WLTP – aiempaa rankempi, vaihtelevampi ja pidempi ajosykli Uusi WLTP-mittaustapa on aiempaa NEDC-mittausta tiukempi ja vastaa paremmin todellisia ajamisesta koituvia päästöjä. WLTP-mittauksen ajosykli on aiempaa vaihtelevampi ja pidempi ja siinä on enemmän suurella nopeudella ajettavia vaiheita. Mittaus tehdään edelleen laboratoriossa, mutta mittausolosuhteet ovat aiempaa huomattavasti tarkemmin säänneltyjä. Lisäksi EU on ottanut syyskuussa 2017 käyttöön myös liikenteessä tehtävän RDE-ajosyklin, jolla täydennetään WLTP-mittausjärjestelmää. RDE koskee aluksi ainoastaan typen oksidien mittausta. RDE-mittaus tehdään liikenteessä ajaen, siis käytännön olosuhteissa. Monenlaisia päästöjä Autojen päästöillä tarkoitetaan yleensä pakokaasupäästöjä sekä polttoaineen palamistuotteena syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Lainsäädännöllä säänneltyjä pakokaasupäästöjä ovat hiilimonoksidi- (CO), hiilivety- (HC), typenoksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöt (PM). Hiilidioksidipäästöille ei ole lainsäädännöllistä enimmäisrajaa, mutta niiden määrää säännellään Euroopassa valmistajille asetetuilla päästötavoitteilla. Euroopassa on hiilidioksidipäästövaatimukset (CO2) ovat muita maanosia suurempia. Kierrätys kannattaa Autoalan tiedotuskeskuksen arvion mukaan keskivertoautolla auton valmistuksen osuus koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on Suomessa 10–15 prosenttia. Valmistuksen osuuteen hiilijalanjäljestä lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Auton valmistuksen osuus koko elinkaaresta riippuu merkittävästi siitä, paljonko autolla elinkaaren aikana ajetaan ja mikä on auton käyttövoima. Mitä suurempi on autolla ajettujen kilometrien määrä, sitä suuremmaksi kasvaa käyttövaiheen merkitys. Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000–7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina. Tämä sisältää myös materiaalien energiasisällön. Kierrättäminen on hyödyllistä, sillä kierrättämällä elinkaaren päässä oleva ajoneuvo saadaan takaisin vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä noin neljännes. Teksti: Marko Jokela Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus www.aut.fi, Trafi, Valtioneuvosto, Ilta-SanomatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla